3324
Sök

0-100, fabriksuppgift mot eget test.

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Enligt Audi så gör min bil 0-100 på 7.8s.
Men i filmen som jag gjorde för ett tag sedan så gör den det betydligt snabbare än så.

[video]http://www.garaget.org/video/l6e2jivg7fhk[/video]

4,96 så lämnar mätaren nollan, 11,44 så når den 100 = 6.48 sekunder.
Varför 1.3 sekunder snabbare än vad Audi säger?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 april 2008
Tycker det låter lite för bra när man med 190hk tar sig till 100km/h på 6,5 sekunder med en standardbil.

Fast du kanske bara är bättre på att köra än Audis test-gubbe (någon måste ju testat bilen för att dom skulle få fram en 0-100-siffra) smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
18 april 2008
Strikt 10 sekunder, både på papper och vid test.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
John87 skrev:
Tycker det låter lite för bra när man med 190hk tar sig till 100km/h på 6,5 sekunder med en standardbil.

Fast du kanske bara är bättre på att köra än Audis test-gubbe (någon måste ju testat bilen för att dom skulle få fram en 0-100-siffra) smile

Bromsen nere, Full gas till 3000-3500 då jag släpper bromsen och flyger iväg.
"Launch control" var det någon som sa att de flesta "sportiga" automatare hade, så jag testade och det gick bra.

Kan det vara så att Audi bara gasade?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 171 Inlägg
18 april 2008
Jag kan tänka mig två troliga förklaringar:

Mätaren visar 5-10% för mycket.

Multitroniclådan är bättre än vad audi erkänner. Alltså bättre accelleration än den manuella.

1 661 Inlägg
18 april 2008
Kan vara att din hastighetsmätare inte går att lita på.  Tar rätt lång tid om du ska upp i 105 till 110 km/h istället.

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag kan tänka mig två troliga förklaringar:

Mätaren visar 5-10% för mycket.

Multitroniclådan är bättre än vad audi erkänner. Alltså bättre accelleration än den manuella.

Bättre acceleration är det, det säger ju Audi med.
Manuell 8.1s
Automat 7.8s

Tvivlar på att mätaren visar så mycket fel, skulle mer tro att de bara satte sig i bilen och gasade och inte använde bromsen.
Hardjim skrev:
Kan vara att din hastighetsmätare inte går att lita på.  Tar rätt lång tid om du ska upp i 105 till 110 km/h istället.

Om du kollar på mätaren så ändras det från udda till jämna siffror vid 100/kmh.
Därför så rör den sig inte lika snabbt däröver. (Plus att den är ju inte lika snabb över 100 som under. tongue)
Högra sidan är ju 160km/h medans vänstra bara är 100km/h.
Senast redigerat av FireTraXX (18 april 2008)

Russel Crowe, Gladiator.

120 Inlägg
18 april 2008
Chippad eller ökat laddtryck?

Henrik "Orientexpressen" Svensson

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
powerhouse skrev:
Chippad eller ökat laddtryck?

Vad jag vet så är den original.
Men tvivlar på att den är chippad eftersom att den förra ägaren vad pappas kompis företag och en av hans säljare hade den som firmabil.

Russel Crowe, Gladiator.

741 Inlägg
18 april 2008
Accar riktigt bra din Audi Firetraxx!

Enligt saabs egna hemsida så ska min 9000 Aero göra det på 6.7 sek.. Men läst att saab skrivit 0-100 tider utan växling på deras hemsida, hur dom nu kan få fram en tid på det.. Nu har jag 3" hela vägen och sport kat som ska ge 10-30 extra hk med original programvara, så 6.7 kan nog stämma nu ganska bra kanske wink

http://www.garaget.org/video/7t426i3b2rhi
Senast redigerat av Joo (18 april 2008)

78 Inlägg
18 april 2008
FireTraXX skrev:
John87 skrev:

Bromsen nere, Full gas till 3000-3500 då jag släpper bromsen och flyger iväg.
"Launch control" var det någon som sa att de flesta "sportiga" automatare hade, så jag testade och det gick bra.

Kan det vara så att Audi bara gasade?

Jag har en DSG låda på min Skoda....Jag provat flera gånger att göra de du gör...Hålla bromsen nere och gasa men de går inte med min låda tydligen...Ibland får jag hyfsad start och ibland vill bilen bara dö känns det som...Jag har nog inte då "Launch control"....Jävligt synd i så fall....

Men hur vet man om man har "Launch control"

Burn Ruber Not Your Soul

2 079 Inlägg
18 april 2008
exakt, hur vet man att man har launch control?????

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Ingen aning, tror det var Kungen_Esse som skrev att de flesta "sportiga" bilar med automatlåda har det.
Och eftersom att jag har den "stora" av de minsta så tänkte jag att det borde räknas som sportigt. tongue
Så jag satte mig i bilen, körde ut en runda och testade och det gick hur bra som helst.

Russel Crowe, Gladiator.

2 079 Inlägg
18 april 2008
hmm, men vågar man prova det i en RS6:a? om nåt pajjar så kostar ju det multum

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Mackanol skrev:

Man märker om det inte fungerar.
Testade på pappas 523 -05 och den försökte bara köra hela tiden.
Går inte att bränna gummi trots 177hk eftersom att den inte vill stänga av antispinn helt.

Russel Crowe, Gladiator.

2 079 Inlägg
18 april 2008
FireTraXX skrev:
Mackanol skrev:

Går inte att bränna gummi trots 177hk eftersom att den inte vill stänga av antispinn helt.

får väl se om vi provar

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Mackanol skrev:
FireTraXX skrev:
Mackanol skrev:

får väl se om vi provar

Med tanke på att det också är en Audi och (gott och väl) en sportmodell så ska det nog inte vara något problem att göra så.

Russel Crowe, Gladiator.

2 079 Inlägg
18 april 2008
FireTraXX skrev:
Mackanol skrev:
FireTraXX skrev:

får väl se om vi provar

Med tanke på att det också är en Audi och (gott och väl) en sportmodell så ska det nog inte vara något problem att göra så.

ja,men kul OM det skulle smälla till under huven när man står där och bygger upp tryck tongue

DFFL
9 020 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
Mackanol skrev:
FireTraXX skrev:
Mackanol skrev:

får väl se om vi provar

ja,men kul OM det skulle smälla till under huven när man står där och bygger upp tryck tongue

haha, så illa kommer det INTE att gå.
Har du otur så vägrar den varva bara, då är det bara att släppa på gasen.

Russel Crowe, Gladiator.

78 Inlägg
18 april 2008
FireTraXX ska du till hbg idag till street racingen`??? hade varit nice att se din bil

Burn Ruber Not Your Soul

Sök