3119
Sök

Trasig bil, vad ska man göra?

7 Inlägg
20 april 2008
Trådstartare
Tjena alla, nu är det så här att för 3 månader sen ungefär så började jag få ett metalliskt "gnissel" från min Golf R32a. Eftersom jag inte är nån mästare på bilar lät jag polarn som är skillade på bilar lyssna efter vad det kunde vara. Polarn hade inte en aning, hade aldrig hört nått liknande sa han. Lämnade in bilen på en verkstad och dom tyckte de lät som att det kom från Växellådan. Enda valet var väl att låta dom plocka ner den för att kolla.
Efter en dag fick jag ett ganska trist besked. Svänghjulet hade 'lossnat!' och legat och skrapat mot ytterkåpan på växellådan så att det nästan gått hål, jag menar bilen har bara gått 5700 mil. Som tur är så gick det på maskinskadeförsäkringen, men försäkringsbolaget vägrade betala för en ny låda för dom var tydligen inte helt gratis till en R32a.
Efter att försäkringsbolaget snackat med verkstaden och Volkswagen så tog dom beslutet att beställa en ny ytterkåpa och montera på den gamla lådan efter att försäkringsbolaget först ville svetsa den.
Efter en månade ungefär frågade jag Volkswagen vad det var som tog sån tid och dom svara att leverantören av ytterkåpor hade upphört, "Jaha, vad gör man nu då?" frågade jag. Dom skulle söka vidare i europa efter en del fick jag till svar.
Snacka med dom senast förra veckan och då sa dom att dom skulle svetsa det eftersom det inte finns en enda del i hela Europa(!). Fråga då om dom tog emot den i inbyte efterdom svetsat lådan och fick då -"Njaaee det är ju ingen som ser det", Frågade igen om dom tog den och han svara återigen "Njaae", Med andra ord Nej. Så nu sitter jag här utan bil efter 3 månader med försäkringsbolaget och Volkswagen som kastar problemet mellan sig.

Så vad ska man göra har snackat med dom otaliga gånger utan att det händer nått. sad
Ångrar dock att jag inte tog stilleståndstillägget på försäkringen, då hade jag väl förmodligen kunnat köpa en ny bil nu smile

Tack för att ni orkade läsa (Jobbat natt så stavningen är kanske lite sådär)

En kanot, flera kanötter...

blacken
20 april 2008
Fabbes skrev:
Tjena alla, nu är det så här att för 3 månader sen ungefär så började jag få ett metalliskt "gnissel" från min Golf R32a. Eftersom jag inte är nån mästare på bilar lät jag polarn som är skillade på bilar lyssna efter vad det kunde vara. Polarn hade inte en aning, hade aldrig hört nått liknande sa han. Lämnade in bilen på en verkstad och dom tyckte de lät som att det kom från Växellådan. Enda valet var väl att låta dom plocka ner den för att kolla.
Efter en dag fick jag ett ganska trist besked. Svänghjulet hade 'lossnat!' och legat och skrapat mot ytterkåpan på växellådan så att det nästan gått hål, jag menar bilen har bara gått 5700 mil. Som tur är så gick det på maskinskadeförsäkringen, men försäkringsbolaget vägrade betala för en ny låda för dom var tydligen inte helt gratis till en R32a.
Efter att försäkringsbolaget snackat med verkstaden och Volkswagen så tog dom beslutet att beställa en ny ytterkåpa och montera på den gamla lådan efter att försäkringsbolaget först ville svetsa den.
Efter en månade ungefär frågade jag Volkswagen vad det var som tog sån tid och dom svara att leverantören av ytterkåpor hade upphört, "Jaha, vad gör man nu då?" frågade jag. Dom skulle söka vidare i europa efter en del fick jag till svar.
Snacka med dom senast förra veckan och då sa dom att dom skulle svetsa det eftersom det inte finns en enda del i hela Europa(!). Fråga då om dom tog emot den i inbyte efterdom svetsat lådan och fick då -"Njaaee det är ju ingen som ser det", Frågade igen om dom tog den och han svara återigen "Njaae", Med andra ord Nej. Så nu sitter jag här utan bil efter 3 månader med försäkringsbolaget och Volkswagen som kastar problemet mellan sig.

Så vad ska man göra har snackat med dom otaliga gånger utan att det händer nått. sad
Ångrar dock att jag inte tog stilleståndstillägget på försäkringen, då hade jag väl förmodligen kunnat köpa en ny bil nu smile

Tack för att ni orkade läsa (Jobbat natt så stavningen är kanske lite sådär)

Slå en halvnelson på tvåledarn till konsumentverket, dom bör nog kunna hjälpa dig..

245 Inlägg
20 april 2008
3 mån utan bil? Gör som Leg. Fattiglapp föreslår och kontakta din lokala konsumentvägledare för vidare rådgivning och ta även kontakt med http://www.konsumenternasforsakringsbyr … ?avd=start som kanske också kan hjälpa dig?

Häng även ut försäkringsbolaget på http://www.fairshopping.se så dom får stå till svars för vad dom pysslar med för 3 mån väntetid är alldeles för lång tid att vänta.

517 Inlägg
20 april 2008
Tycker det är rätt pinsamt att svänghjulet lossnat.. aldrig hört de förr...

/Martin - Wolfsburg GTI

Os Difuntos
1 822 Inlägg
20 april 2008
MawE skrev:

Förstår inte riktigt hur det "bara" kan lossa??

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

KHRacing
20 april 2008
Fabbes skrev:
men försäkringsbolaget vägrade betala för en ny låda för dom var tydligen inte helt gratis till en R32a.

Vad är detta för slags bolag . Denna kommentaren från dem är ju snudd på olaglig.
De har ingen rätt att särbehandla dig för att delen till ditt fordon är dyrare än genomsnittet.

Ungefär som att en läkare hade sagt till en patient att - tyvärr, du är för gammal för att opereras-.

Fabbes skrev:
efter att försäkringsbolaget först ville svetsa den.

Löjligt att svetsa, bilen var väl helförsäkrad ? = ny del.
& har svänghjulet lossnat så är det nästa garanterat säkert att trycklpatta & lamellen är snedslitna & troligen kanske även utgående axel på växellådan.

Fabbes skrev:

Alla biltillverkare i världen skall enligt internationell lagstiftning hålla med reservdelar uder en 10-års period från det att fordonet tillverkats.
Senast redigerat av KHRacing (21 april 2008)

7 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
baca skrev:
MawE skrev:

Nä det verkar helt skumt, va in till Volkswagen och frågade om dom vart med om det förrut, då sa dom -"Näe, men nån nog varit där och skruvat tidigare" Så dom kollade igenom databasen men det fanns bara massa serviceposter.

Tack för svaren KHRacing, blacken och olirc.

Ska ner dit imorn igen och smälla upp dom här nya infallsvinklarna. tongue

Tack igen.

KHRacing
21 april 2008
Fabbes skrev:
baca skrev:
MawE skrev:

Nä det verkar helt skumt, va in till Volkswagen och frågade om dom vart med om det förrut, då sa dom -"Näe, men nån nog varit där och skruvat tidigare" Så dom kollade igenom databasen men det fanns bara massa serviceposter.

Tack för svaren KHRacing, blacken och olirc.

Ska ner dit imorn igen och smälla upp dom här nya infallsvinklarna. tongue

Tack igen.

Att de säger så.... att nån NOG varit där o skruvat....

är bara ett sätt för dem att försöka frånsäga sig ev: garantier.

du skulle egentligen kollat bultarna på v-lådans sprängkåpa om de varit
rörda innan - men det är inte så lätt att i stridens hetta veta allt man exakt
borde gjort heller, jag vet det med :-(

KHRacing
21 april 2008
hur har de gått då?

7 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:
hur har de gått då?

Killen på Volkswagen var på kurs.
Killen på försäkringsbolaget hade semester.

mad

Jobbade idag så men de blir att kontakta KO imornbitti.

KHRacing
22 april 2008
Fabbes skrev:
KHRacing skrev:
hur har de gått då?

Killen på Volkswagen var på kurs.
Killen på försäkringsbolaget hade semester.

mad

Jobbade idag så men de blir att kontakta KO imornbitti.

Var på dem VARJE DAG på tele även du förlorar lite tid på det.  försök även spela in samtalen, det är lagligt så länge minst ena parten vet om ispelningen. SÅ kan de ite ändra sig senare.

Jag kom på att även ditt motorbock kan ha tagit skada utav ett löst svänghjul, detta borde kollas med, & själva ifnästningen i vevaxeln - centreringen & de 6-10 bulthålen (gängade) som håller svänghjulet på plats  - dessa borde ha tagit skada av det som hänt tycker jag.

Hur såg bultarna till svänghjulet ut ?

Iofs. har du garanti på fordonet & lämnar in det på garantin så
har du ingen rätt att egentigen få veta vad som hänt, förutom att de
skall laga fordonet till ursprugsskick. (Iaf på Volvo)

född blåvit
624 Inlägg
22 april 2008
KO kan väl dessvärre bara komma med rekommendationer, dvs om företag xy är rediga arslen så kan de fullständigt ignorera vad KO "bestämt".
Fast iofs så kan de ju hjälpa till att avgöra om nåt rent olagligt/fuskigt i görningen också..

Lycka till, är glad att jag aldrig nånsin behövt bråka med försäkringsbolag =/

609 Inlägg
22 april 2008
Är det i på VW Fagersta du lämnade in bilen???

KHRacing
24 april 2008
update ?

"The Stig"
390 Inlägg
24 april 2008
Viisa försäkringsbolag är ett rent helvete att ha göra med.Vissa jättebra.Man betalar försäkring,det går alldeles lysande.Men f*n om man ska ha ut nåt.Då är det inte lika lätt.

Bara att vara på både VW och bolagen.Varje dag tills du får din rätt.Du vet om svänghjulet lossnat,så har troligtvis koppling blivit skev.Ny koppling,nytt svänghjul mm ska du ha.INGE jävla svetsning på en ny bil.Är ingen gammal 740 du har.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Sök