2855
Sök

Konstiga knackningar/missljud från bilen? [Vw Golf -91]

14 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
Efter att ha fixat med bilen i garaget under någon månad så skulle jag idag testköra den. Då uppstod det ett par konstiga missljud ifrån vänster framhjul (däromkring).

Först så uppstår ljudet varje gång jag vrider ratten åt vänster. Det "knäcker till " någon stans mitt i svängrörelsen. Sedan knäcker det ytterligaren en gång när jag börjar närma mig ändläget. Vad kan detta vara? :S DETTA PROBLEMET LÖSTE SIG SJÄLV.

Ett liknande ljud uppstår sedan när jag bara kör (oavsett bak, fram, sväng) fast då ganska oregelbundet och i form av små knackningar från vänster framvagn.

...efter "norgranna efterforskningar" har jag nu kommit fram till att ljudet tycks komma just ifrån den yttre drivknuten (eller något annat innom en radie på 20 cm därifrån). Knackningarna uppstår INTE när jag kör i "hög" hastighet utan tex när jag svänger+accelererar eller släpper upp kopplingen på ettan. Ljudet kom oxå när jag hissade upp bilen med domkraften!

Vad är felet? Hur åtgärdar jag det billigast?

Kommer detta innebära en tvåa på besikningen?

under tiden som jag mekkat så har jag bytt:
Dämpare runt om på hela bilen UTOM på vänster fram!
yttre styrleder
bromsrör alla
bromsok runtom
däck ^^
fjädersäte bak

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 april 2008
säkert drivknuten som är dålig, som många andra frågar när man säger de, (säger inte att du säger så men utifallatt så ) jaa dom måste bytas, dom går inte att laga, köp en ny drivknutssats ca 1100kr. kan ju annars vara lager i fjäderkoppen högst upp men tycker att de inte borde vara de, men är dammasken till drivknuten dålig? har den torr sprickor osv?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

14 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
säkert drivknuten som är dålig, som många andra frågar när man säger de, (säger inte att du säger så men utifallatt så ) jaa dom måste bytas, dom går inte att laga, köp en ny drivknutssats ca 1100kr. kan ju annars vara lager i fjäderkoppen högst upp men tycker att de inte borde vara de, men är dammasken till drivknuten dålig? har den torr sprickor osv?

tja, damasken är väll inte direkt guds finaste men den är inte ihålig iaf ^^

Spelar en sån här skada någon kvitta egentligen? Är det en säkerhetsrisk? (förutom att det låter lite tråkigt!)
Senast redigerat av ronneback (24 april 2008)

14 Inlägg
26 april 2008
Trådstartare
hur kollar jag om det är dämparbenet som låter?

Tyskstuk.se
630 Inlägg
26 april 2008
det kan vara topplagret som är kass på dämparen. du får ta ner hela dämparen, och köpa nya lager.. har fått hjärnsläpp nu precis *typiskt* så kommer inte på vad fan det heter, men det är gummit mellan dämparen och fjäderbenstornet.. sitter även en mutter o sånt där i, kolla så att inte gummit är sprucket för då kan det uppstå missljud där när man kör/sväger o så...

huh?
10 427 Inlägg
26 april 2008
Hade ett liknande problem med min mors Golf II -90.

Problemet låg i att lirarna som hade bytt hela framvagnsbalken på den
bilen inte hade dragit åt skruvarna ute i ändarna tillräckligt så hela balken
låg och glappade mot karossen/motsvarande.

Kolla om du hittar nån glipa nånstans!

Sök