2566
Sök

Är det ok att hålla 90 på motorvägen?

73 Inlägg
19 maj 2009
Du får ej "hindra"

Men 110 eller vad det nu var är "högsta tillåtna" alltså får du ligga under.

Du kan ej få böter för att du kör i 90 men lägre bör du nog inte köra för att undvika det först sagda.

mvh

150 Inlägg
11 november 2010
Gammal tråd men vafan, Bringing it to life! ^.^

Satt 90 mellan Västerås och Örebro idag XD Fysatan vad man sparade bensin!

Tänkte.. fan pallar inte tanka i Västerås.. Tar det I Örebro.. Ehm.. har jävla lite bensin kvar.. Hur ska detta gå.. Första 100 väg, håller 90, sen 110 väg håller 90, sen 100 väg håller 90, sen lång jävla 110 väg och håller 90 xD

Inga som blev sura, de verkar vara vana med det, såg att ett antal körde i samma hastighet.

Men tog lite längre tid men vafan, inte så himla mkt mer. Bensin mätarn gick upp istället för ner XD var kul.

Mvh Gathor.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
11 november 2010
Hur lite har ni att göra om dagarna egentligen? Jag har iaf inte tid att sitta å åka för sakta överallt och tycker inte att det är okej att köra för sakta på ställen där det hindrar andra. (som tex vid wire räckes väg osv) Köper man en bil (tex en dodge ram eller annan törstig bil) och inte har råd att köra den i laglig hastighet kanske man ska se över sitt bilval och överväga att köpa en kia istället

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

945 Inlägg
11 november 2010
Jag anser att 110 borde bli 120. Sen tar vi nuvarande 120 och ändrar till 130.
Ser bara lösningar till förändringen.

40knyck eller mer rätt under 40knyck är alltså olagligt?

Jag brukar pendla mellan 70-80kmh med släpvagn efter bilen ibland beroende på lastat föremål.
Ibland får man släppa lite extra på gasen för att tungt lastade lastbilar ska lyckas köra om.
Tror bara det uppskattas.

Muttley
11 november 2010
Trådstartare
tsdi skrev:
Hur lite har ni att göra om dagarna egentligen? Jag har iaf inte tid att sitta å åka för sakta överallt och tycker inte att det är okej att köra för sakta på ställen där det hindrar andra. (som tex vid wire räckes väg osv) Köper man en bil (tex en dodge ram eller annan törstig bil) och inte har råd att köra den i laglig hastighet kanske man ska se över sitt bilval och överväga att köpa en kia istället

Om man ligger 10 under på en 90 väg så är den tiden de tar längre helt oväsentlig. Och gnäller man för att någon ligger i 90 på en 100 väg så får man väl ta och skylla sig själv och köra lite tidigare. Du kör väl aldrig i rusningstrafik eller vid vägarbetsområden då heller. Där ligger de oftast en bra bit under hastigheten.

Man hindrar inte trafiken om man ligger 10 under heller. Och vill man bara glida med sin hemi så är de upp till dem.

så de är helt upp till personen som framför bilen. så länge de inte ligger i 50 på en hundra väg eller nått löjligt lågt så ser jag inga problem.

Avstängd
11 Inlägg
11 november 2010
ligger alltid i 90 med dodgen hehe blir nåt så inåt helvete dyrt annars

Egenföretagare
2 496 Inlägg
11 november 2010
tkd_rille skrev:
tsdi skrev:

Om man ligger 10 under på en 90 väg så är den tiden de tar längre helt oväsentlig. Och gnäller man för att någon ligger i 90 på en 100 väg så får man väl ta och skylla sig själv och köra lite tidigare. Du kör väl aldrig i rusningstrafik eller vid vägarbetsområden då heller. Där ligger de oftast en bra bit under hastigheten.

Man hindrar inte trafiken om man ligger 10 under heller. Och vill man bara glida med sin hemi så är de upp till dem.

så de är helt upp till personen som framför bilen. så länge de inte ligger i 50 på en hundra väg eller nått löjligt lågt så ser jag inga problem.

Jag förstår ditt resonemang. Tyvärr känns det som att jag får någon bokstavskombination när jag sätter mig bakom ratten och kommer ifatt "slö åkare" jag vet att det är fel men jag blir så in i helvetes irriterad och undrar vem fan som arbetsgivare vill att sina anställda (på jobbtid / dagstid) siter och lallar på vägarna. Värst blir det oftast om det är en Toyota. Och hellst ska dom inte alls flytta på sig, Och när man väl lyckat trycka sig förbi med gunghästen så ska det blinkas med helljus osv osv. Tilläggas är väl även att man ska bromsa vid fartkamerorna även om man ligger 10 under angiven hastighet. Nej nu ska jag sova har haft en kass dag smile Godnatt folket smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

6 632 Inlägg
12 november 2010
Bjare skrev:

Låter inte bra alls imo..dagens bilar får annan utväxling för att bli mer miljövänliga gäller även andra bilar i förbrukning

Renaulten varvar 3000 i 110, på 6 växeln..Har aldrig kört den på 120 väg
Låg ändå bara i 110 på 120 vägen mellan Mantorp och Linköping med min bil, ska inte tvinga äldre motorer
Och V70 har en förbrukning på ca 0.8 på motorväg, men redan i 120 ligger den på 1-1.2L milen

De/Dem

Trött
267 Inlägg
12 november 2010
Bjare skrev:
Ibland får man släppa lite extra på gasen för att tungt lastade lastbilar ska lyckas köra om.
Tror bara det uppskattas.

Ibland har man bråttom som satan (lastning-/lossningstider) och har inte tid att ligga i 80 knyck. Men eftersom lastbilen är spärrad på 90 så kan en omkörning ta en jävla tid... Tror du märkt själv att du ofta ser en höger, vänster, höger-blinkning bak på våra släp när du saktat ner och släppt förbi någon av oss. Så hjälpen uppskattas. smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 november 2010
Axor skrev:
v8rickard skrev:
Känner igen mig där, när man kör jänkare med v8 o automat vill man inte gärna varva för mycket...

Min gamla Trans Am GTA hade ca 1200 varv vid 110, se de var rätt lungt! wink

Hur klarade du att byta ner dig mot Volvo då? yikes

Kan ge lite till tråden.

En varm sommardag ute.
Ligger på E18 mot Enköping och det är 100.
Varför ligger dessa slöfockar i 80 km/h och pressar nedåt hela jävla tiden och stoppar upp ALLT!?
Det är ju fan inte olagligt att ligga i rätt hastighet!
Min Saab 9000 dricker som ett svin (1.2L milen blandad körning, lugn körning) men inte fan ligger jag och fiskör i 80km/h på en varm sommardag?
Det är inte olagligt att ligga i rätt hastighet så se till då att ligga i rätt hastighet!
Senast redigerat av Thunderbird88 (12 november 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

945 Inlägg
12 november 2010
Malheus skrev:
Bjare skrev:

Låter inte bra alls imo..dagens bilar får annan utväxling för att bli mer miljövänliga gäller även andra bilar i förbrukning

Låg ändå bara i 110 på 120 vägen mellan Mantorp och Linköping med min bil, ska inte tvinga äldre motorer
Och V70 har en förbrukning på ca 0.8 på motorväg, men redan i 120 ligger den på 1-1.2L milen

Jag tar väll inte hänsyn till någon kass renault med värdelös utväxling bara för att hastigheten ska förbli låg?
Tro inte att du har en bil som är en i mängden med den utväxlingen. Har nämligen haft en likadan.
Den är långt under medel, och vad är det som säger att du Måste pressa 120kmh tex bara för att det står?

Resonemanget går bara att ta upp tillsammans med personer som spenderar timmar på vägen om dagen.

edit: haha jag bryr mig inte om eran bensinförbrukning heller! big_smile

Du uttrycker det precis som att hastigheterna på vägarna är bidragande till att din bil dricker en viss mängd.
Först, du har en Renault. Sen, välj själv hur du ska trycka på gaspedalen. Slutligen, du är rädd för trafik?
Senast redigerat av Bjare (12 november 2010)

48 Inlägg
12 november 2010
Det är inte olagligt att ligga under "laglig" hastighet heller. Man får köra precis hur jävla långsamt som helst, så länge man inte hindrar övrig trafik. Finns inget i lagen som säger att du -måste- hålla maxhastighet.

Att säga "under 40 är olagligt" är ren lögn. Försök hålla 40 på infarterna mot stockholm klockan halv 8 på morgonen. Det är inte olagligt att stå still på motorvägen, så länge övrig trafik också gör det. Är det helt omotiverat så kan du eventuellt åka dit för vårdslöshet i trafik..

Att ligga i 80-90 på motorvägen, med motiveringen att det är bättre för miljön och plånboken är helt okey.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 november 2010
Bjare skrev:
Malheus skrev:
Bjare skrev:

Jag tar väll inte hänsyn till någon kass renault med värdelös utväxling bara för att hastigheten ska förbli låg?
Tro inte att du har en bil som är en i mängden med den utväxlingen. Har nämligen haft en likadan.
Den är långt under medel, och vad är det som säger att du Måste pressa 120kmh tex bara för att det står?

Resonemanget går bara att ta upp tillsammans med personer som spenderar timmar på vägen om dagen.

edit: haha jag bryr mig inte om eran bensinförbrukning heller! big_smile

Du uttrycker det precis som att hastigheterna på vägarna är bidragande till att din bil dricker en viss mängd.
Först, du har en Renault. Sen, välj själv hur du ska trycka på gaspedalen. Slutligen, du är rädd för trafik?

EN bild från killens sida

http://www.garaget.org/?car=191856&image=2055506

Han ligger i 110, 3000 varv och 0.63L milen.
Vad fan klagar han på?
Min saab i 110 varvar fan så den nästan sprängs, en bit över litern milen och ändå ligger jag 118km/h på 110 vägar ...

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

679 Inlägg
12 november 2010
Ligger man i 90 kmh är det knappt ingen som bryr mig , men såg nära nämnde hur långtsamt man får köra , man får köra under 40 kmh , OM väglaget kräver det , snö storm tex

48 Inlägg
12 november 2010
Finns helt enkelt puckon där ute.

48 Inlägg
12 november 2010
namcon skrev:
Jo4an skrev:
Finns helt enkelt puckon där ute.

Uppenbart fattar inte ens hur folk kan vilja hålla på så hmm

Har varit med om värre grejer som folk bara gör för att hetsa. Men då hade han säkert hängt efter dig också... Vette sjutton. neutral

Vet inte hur många gånger man legat på motorvägen i 110 på cruiscontrol, och glidit om samma jävla spån 10 gånger för att dom inte kan hålla en jämn hastighet. Det stör mig grymt mycket mer än folk som kör "för sakta".

Supraman
2 300 Inlägg
12 november 2010
Man kan bli bötfälld eller åtalad om man ligger och kör sakta på motorväg osv utan synlig anledning om polisen anser att det bidrar till att skapa en farlig situation på vägen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

6 632 Inlägg
12 november 2010
Bjare skrev:
*text*

Ja, jag är den ände i hela värden som bryr mig om ljudnivå och förbrukning

De/Dem

Ljud freak !
928 Inlägg
12 november 2010
Det är fan farligt med folk som inte kan ligga i 110 på motorväg...Speciellt när dom ligger i omkörnings sidan å inte kan gasa..eller när man ska köra på motorvägen helt sjuk att ligga i typ 50km när man ska på motorvägen.....höll senast i dag på att smälla med en på motorvägen när han saktade ner till 50 innan han skulle svänga av mot en 70 väg i en ej skarp kurva eller isig inget problem att släppa gasen å glida av sen bromsa när man väl är av motor vägen jävla puckon !

150 Inlägg
12 november 2010
Har en förklaring till folk som kanske sitter och kör 90-100 på 110 vägar.

Alla borde köra efter Gps, för min bil säger 10 mindre än gpsen över 85km/t.
Och det är en -09a.

Till Lastbils förare, jag förstår att ni har brådis. (ta inte illa upp alla men vissa ska)

Som t.ex idag så kom jag fram till en 30 väg, självklart så sitter jag alltid och pressar 30-35 på dessa vägar då de har en god anledning till ha den hastigheten. Men en lastbil kom bakom mig och la sig i häcken på mig, och såg att han satt o fundera på att köra om för han låg halvvägs in i andra filen. Men ångrade sig och låg några cm bakom mig.

Självklart blir jag sur för ingen tycker om folk som ligger så nära, så jag drog på dimljuset, och då blev han PISSED! Drog på helljusen m.m.. inte kul med sånt eller? =/

Sök