2403
Sök

Är det ok att hålla 90 på motorvägen?

1 171 Inlägg
29 april 2008
Jag tror ingenting, jag bara berättar för dig att det är en bedömningsfråga som ligger på myndigheterna som utövar sånt. Precis som vårslöshet i trafik tex. Det står ju klart och tydligt "i onödan". Hur det inte skulle vara en bedömningsfråga har jag svårt att se.

Onödigt är ju ett sånt där dumt ord som folk använder när de tycker att något inte är brukligt. Tex "det är onödigt att ha bil", "du behöver ingen bil" etc. Det används bara till sådant och inget annat. Andras bedömningar av vad man borde och inte borde göra utifrån vad de tycker.

Men reglerna är skrivna så pass öppet och då får man rätta sig efter det eller skita i det.

Du får givetvis tro vad du vill.

FreddeK
29 april 2008
Trådstartare
Jag tycker 90 är helt okej om det är lagom eller lite med trafik. Man får inte glömma att 110 är det snabbaste man får köra. Men då alla gör det så kan det skapa irritation om någon ligger i 90.

Men däremot om det blir mycket trafik så är det bättre om man kan hålla sig i trafikrytmen...dock inte stockholm för där är dom helt galna=)

FreddeK
29 april 2008
Trådstartare
Axor skrev:
ironhead skrev:
äh   fan låt dom sniglarna ligga på högra fältet och vi som kör snabbare på det vänstra... kör man långsammare än vad det står på hastighetsskylten så är men  också en fara för andra

Så alla lastbilar och bussar som ligger i 80-100 km/h är en fara för alla andra trafikanter då?

nope absolut inte. utan lastbilar stannar sverige!

11 Inlägg
3 maj 2008
Folk får köra hur sakta de vill för min del, så länge de håller sig i vänsterfilen.

Det enda som stör mig grymt mycket är folk som ska köra om, och inte gasar ... så de tar en hel evighet på sig att komma om.

qweqwe

Skogenracing.com
309 Inlägg
3 maj 2008
Spiritshroud skrev:
Det enda som stör mig grymt mycket är folk som ska köra om, och inte gasar ... så de tar en hel evighet på sig att komma om.

Instämmer! Samt när man påbörjat en omkörning och personen i bilen framför/brevid också får för sig att göra en omkörning, själklart helt utan att använda blinkers eller bry sig om att titta det minsta bakåt mad
Senast redigerat av ekkin (3 maj 2008)

------> www.skogenracing.com <------

5 198 Inlägg
3 maj 2008
Spiritshroud skrev:
Folk får köra hur sakta de vill för min del, så länge de håller sig i vänsterfilen.

Kör du om på höger på en motorväg ?

Ligg du 70 i vänsterfilen på en motorväg får du se ..
Senast redigerat av gamlingen (3 maj 2008)

Drifttekniker
224 Inlägg
3 maj 2008
Hasighetsbegränsning innebär ju dock att man inte får köra snabbare än den angivna hasigheten. Och om man håller sig i MAX 110 km/h så lär man inte få några större problem med bilar som ligger i 90 km/h eller bilar som inte gasar på vid omkörningar. Ligger man däremot i 130> km/h så blir det ju genast lite ojämnt tempo.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
3 maj 2008
klart som fan de e ok å ligga i 90 på motorvägen, så länge man håller sig i högerfilen! Måste man köra om nåt som går ännu långsammare så får man ösa på när man är i vänsterfilen...

Ligger själv ofta i ca 100 på motorväg längre sträckor... ska man göra i 4 timmar vill man inte höra brööööööööööl hela vägen. Måste va fler som tänker så?

Sky´s the limit...

245 Inlägg
9 maj 2008
Fått svar ifrån vägverket igen roll och deras svar stärker mig mot dom som anser att man MÅSTE köra i 110 se citat :

Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.  Det finns inge generell lägsta hastighet förutom att långsamtgående trafik är förbjuden på motorvägar. Dvs fordon måste vara konstruerade för att framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen. När det gäller hindrande framfart står det i grundbestämmelserna såhär: "2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter Grundbestämmelser 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks." Man hittar trafikförordningen på nätet på via denna länk:>> http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm<< Vad som menas med att "i onödan hindrar eller stör annan trafik" blir då en fråga som måste avgöras från fall till fall.   Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt. Med vänlig hälsning Lars Ekman VägverketRegion Skåne29125 KristianstadBjörkhemsvägen 17www.vv.se0771-119 119    Ditt ärende till Vägverket: Hej. Är en livlig diskussion på http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=83641 ang lagligheten i att köra med en hastighet av 90 Km/h på motorväg, sommarväglag med vanlig modern bil utan annnan anledning eller orsak än att man vill köra långsammare än 110 Km/h. Är det lagligt eller inte? Om det är lagligt vad är isf minimihastigheten man måste färdas i på sommaren när inga yttre eller inre orsaker finns som gör att man blir tvingad att köra långsammare?
Senast redigerat av olirc (9 maj 2008)

108 Inlägg
19 maj 2009
Från NTF!

Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim. Trots detta får inte heller en moped klass I köras på dessa vägar. Detta betyder att traktorer, motorredskap, terrängfordon, hästfordon, mopeder och s.k mopedbilar, cyklar eller motorfordon med tillkopplat efterfordon inte får förekomma på sådana vägar.

Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon de som är tillåtna på motorväg. Men det finns en tydlig regel i trafikförordningen som säger följande:
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

http://www.ntf.se/konsument/fraga4787.asp?katid=32

//MVH Jocke!

Garaget Video Crew
842 Inlägg
19 maj 2009
Big nono att hålla 90km/h på motorväg finns inget störigare och farligare (?) än att göra det.
Håller man 110-120 så kommer man ifatt fort som fan och det har hänt ett par gånger att jag har fått panikbromsa för att det kommer bilar i vänster filen.
Så nä kan man inte hålla 110 så kan man ta bussen smile Gäller förövrigt alla vägar.
Finns inget störigare än nån som ligger i fiser i 30 på 50 väg tex.
Men sen e jag ganska bitter i trafiken med smile

5 Inlägg
19 maj 2009
Kajlie skrev:
Big nono att hålla 90km/h på motorväg finns inget störigare och farligare (?) än att göra det.
Håller man 110-120 så kommer man ifatt fort som fan och det har hänt ett par gånger att jag har fått panikbromsa för att det kommer bilar i vänster filen.
Så nä kan man inte hålla 110 så kan man ta bussen smile Gäller förövrigt alla vägar.

Så Du menar att alla lastbilar/bussar inte får vistas på motorvägen då? Skärp dig! 90km/h är hur tillåtet som helst att hålla. Om du måste panikbromsa för att det kommer bilar i vänster fil och du inte kan köra om så är det Du som har väldigt dålig koll på trafiken bakom dig.
Sen är Du ganska bitter i trafiken med! smile

If you do not ever take time, then how can you ever have time?

3 354 Inlägg
19 maj 2009
Freddeponken skrev:
Jag tycker 90 är helt okej om det är lagom eller lite med trafik. Man får inte glömma att 110 är det snabbaste man får köra. Men då alla gör det så kan det skapa irritation om någon ligger i 90.

Men däremot om det blir mycket trafik så är det bättre om man kan hålla sig i trafikrytmen...dock inte stockholm för där är dom helt galna=)

glöm inte nu finns det även 120 km/h sträckor wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Garaget Video Crew
842 Inlägg
19 maj 2009
Compoxid skrev:
Kajlie skrev:

Så Du menar att alla lastbilar/bussar inte får vistas på motorvägen då? Skärp dig! 90km/h är hur tillåtet som helst att hålla. Om du måste panikbromsa för att det kommer bilar i vänster fil och du inte kan köra om så är det Du som har väldigt dålig koll på trafiken bakom dig.
Sen är Du ganska bitter i trafiken med! smile

Jag syftade dock på personbilar smile Lastbilar bussar m.m vet man om att dom kör långsammare

1 562 Inlägg
19 maj 2009
så länge du inte hindrar trafiken är det upp till dig.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 maj 2009
Trådskaparen:
Skiljer det 1000 varv/min från 90-110 på din bil??? yikes
Ojoj... Min varvar 1800 i 90 och 2000 i 110, så det var en jäkla skillnad. Men håll du 90 och som du sa, "det gäller bara dubbelfiligt", så ska det nog inte vara nåt problem. Iaf inte från min sida.. smile
Nu ser man ju vad en del andra säger, men det är deras åsikt.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 maj 2009
Det finns ingen lägre gräns för hur sakta du får kör på motorvägen men du får inte framföra fordon med en lägre konstruerad topphastighet än 50

Mao så får du inte köra traktor på motorvägen men vissa mobilkranar har en topphastighet på 50 før att dom skall få køra på motorvägen.

Men du får krypa fram i 20 om du vill men det finns det kanske ingen vits till.

Om du vill spara soppa så e det ju käckt å lägga sig i suget på en trailer dom håller ju allt som oftats runt 90 å så sänker ju du ditt luftmoltsånd å på det sättet minskar bränsleførbrukningen ännu mer

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

FreddeK
19 maj 2009
Trådstartare
Nej

Supraman
2 300 Inlägg
19 maj 2009
Man kan få böter om man håller onödigt låg hastihet på vägar.
finns olika gränser på vad för väg det är men tror att gränsen på motorväg ligger runt 70 ligger man under det är det böter.
Inte vanligt men straffbart

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

blacken
19 maj 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Man kan få böter om man håller onödigt låg hastihet på vägar.
finns olika gränser på vad för väg det är men tror att gränsen på motorväg ligger runt 70 ligger man under det är det böter.
Inte vanligt men straffbart

40 är det olagligt att ligga under på motorväg..

Sök