Problemet med en bruksbil är att man normalt sett måste kunna lita på att skiten fungerar. Av den anledningen så skall man undvika att ha den som "exprimentverkstad" om man inte är van att trimma bilar och har järnkoll på vad man gör. Underhållet ökar också - bromsar, olja, koppling...
Bruksbilstrimning som är vettig är att chippa, byta avgas och kam. Då har man typ 200 - 220 pålitliga hästar för relativt lite pengar. (man brukar torska på en bättre tryckplatta också då orginal är komfortskit). Detta kan man få att lira utan större problem som ren amatör.
Nästa steg kräver byte av turbo och kan nog fortfarande försvaras som bruksbilstrimning för en rimlig slant. Då byter man ut sin orginal turbo mot tex en Mitshu 15G eller 16T. Då får man runt 240-250Hkr. Här kan man få problem med orginal tändkurva så det är sannolikt så att man bör skaffa en "guldbox / 219 box" och ett vettigt tändchip. Här är det nog lämpligt att låta någon med vana kolla att allting lirar som det ska.
Steget efter detta är att byta spridare och luftmassemätare och med en 18T/19T så får man typ 280Hkr med orörd oportad topp. Här krävs det någon med vana för att få det att lira 100%. Här börjar dessutom bilen bli lömsk på vått väglag /vinterväg och kräver en del förstånd så man inte helt plötsligt ser sina egna bakljus framför sig.
Över detta krävs i princip att man lyfter toppen och portar alternativt byter till en 531 topp för annars får man våldsmata motorn med onödigt mycket laddtryck.
Priset beror på många parametrar: Hur mycket man KAN göra själv, vad man måste leja ut, hur bråttom man har, hur bra man lyckas vid första försöket, om något går sönder eller inte, om man vågar lita på beggade delar etc.
Och köra utan diffad bakaxel är sannolikt bara vettigt i första steget.
/Göran
Avterax skrev:
Tycker mig ana att du är tveksam till om det är värt det på en bruksbil och jag är väl i viss mån inne på samma spår.
Om man stannar på säg 250hk istället, billigare/enklare?
Hur blir det om man exempelvis chippar hos bsr och byter avgassystem och kam? Öppet filter (mest för ljudets skull) eller är någon sorts dump att föredra? Ska väl vara återcirkulerande på dessa bilar? (Ja, jag gillar lite kvitter
)
Sedan kanske en slungdiffad bakaxel på detta?
Annars, har som sagt inte gjort detta själv men har folk som kan hjälpa om det behövs, men att räkna runt 25000 för 300hk är ändå ingen överdrift enligt dig?
Hur hade du själv gjort? Meningen är ju inte att få en bil som gör 10:or på strippen utan en lite roligare bil som inte blir frånkörd av allt o alla
.