4025
Sök

Guide: Hur tvätta bilen mest skånsamt!

79 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#1
Translerade denna från norsk. Forlåt for dårlig svenska, men håppas nån syns den är nyttig;)

Tvätten är det viktigaste steget når man skal vårda sin bil. Resultaten blir aldri 100% hvis du inte tvatter ordentligt.
Det vanliga recepten på tvätt är ju; hink, svamp og hageslange.
Bilen blir ju ren og blank i skyggan, men tar du den ut i solen kommer du garanterad til at finna repor, eller swirls. Tar man hånden over lakken kjenns den som sandpapper.

Kast svampen!
Ofta är det utrustningen det går på. Kast svampen, den gamla hinken och det syntetiska sämskinnet.
Värfor spør du kanskje.
Jo, overflattan på en svamp har små hål, men dom är for små. Når man tvätter kommer skiten at ligga mellom lacken og svampen. Da gnider du skiten inn i lacken, och lagar fula, onødiga repor.

Många brukar en gammal hink når man tvättar. Pass på hinken! Hinken SKAL vara ren när du tvättar. Om inte, virvlas skiten opp i vattnet og festas på svampen. Är det repor i botten av hinken, ligger det garanterad skit i botten;)

Syntetisk sämskinn är som en svamp, og det blir lite luft mellom lacken og sämskinnet. Det är som oftast lite skit igjen på lacken når man skal torra, og da gnider man skiten inn i lacken med sämskinnet, och lagar repor.

Hva bør man bruka?
Wash mitts är riktigt goda. Det finns olika typer:

Waffle pattern i skum, har små "fickor" som skiten gjömmer sig i:
http://lib.store.yahoo.net/lib/autogeek/smitt3.jpg

Microfiber, skiten gjommer sig bak fibren. När man sänker den i vattnet, løser skiten sig:
https://secure.ultimatemicrofiber.com/images/products/FullSize/wettmittbig.jpg

Microfiber Chenille:
http://images.amazon.com/images/G/01/stores/auto/detail-page/B000QX52CM1lg.jpg

Sämull:
http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_420/car_photo_210410_7.jpg

Det finns speciallagade hinkar for biltvätt. Dessa är större, och har et gitter(Grit Guard) i botten, som hindrar skit at flyga upp:
http://lib.store.yahoo.net/lib/autogeek/crossviewbucket2.jpg

Torrning:

Microfiber Waffle Weave:
https://secure.ultimatemicrofiber.com/images/products/FullSize/WaffleWeaveFull.gif

Du kan så klart bruka naturligt sämskinn ochså, men Waffle Weave är lite mer skånsamt. Dessutom suger den til sig mer vatten. Du kan torra en hel bil med dessa, utan at vrida ut vattnet.

Før tvätten:
Viktig! Inte tvätt bilen i solen, om du inte är tvungen.
Hvis din bil är jätteskitig, bør du avfetta først. Kom ihåg at avfettning tar bort vax. Spruta på och la det stå en stund.
Derefter skojl av med rent vatten.

Har man tilgång på Foam Lance, bruk denna. At lägga på skum hjälper til med tvätten. Såpan trenger inn i skiten, och skummet lifter skiten av lacken. Skummet kan man la stå lite.

Mens du väntar på skummet, kan du rengöra fälgarna. Sedan man brukar starka kemikalier på fälgarna, bør du holde dessa undan lacken. Det är smart at bruka en kost av tvätta fälgarna med, da får du bort den värsta skiten. Får du inte bort all skiten, bruk clay, denna är riktig effektiv mot bromsstøv. Kom ochså ihåg fälgvax. Det lönner sig!

Skojl så bilen ren.

Fram med hinken och tvättvanten
Så kommer det viktigaste.

"The two-bucket-metod" eller 2B är ord som är vard at märka sig. Detta betyder at man brukar två hinkar. En med rent vatten i, och en med tvättvattnet i. Detta gjør tvätten ennu mer skånsam.
Stikk tvättvanten i hinken med såpvatten, ochså tvätter du en panel av gongen, från topp til botten. Efter du är ferdig med en panel, rens vanten i hinken med det rena vattnet. Vrida den torr och stikk den i såphinken igjen. Gjenta tills färdig.

Torrning:
Torrning är viktig. Lar du bilen stå våt over natten, vaknar du til dam och forrureningar. Vatten lagar også skjolder eller water etches. Torrar du den, slipper du at oroa dig for det.

Inspisera:
Ta så handen og føla på lacken. Lacken skal vara så glatt som glass. Kjänns den som sandpapper, bør du går over med CLAY.
Kjänns lacken som glass, är du färdig med tvätten.

CLAY:
Clay er ett ganska nytt ord innan bilvård. Men det är faktisk over 50år gammalt. Clay är i prinsip lera. Den formar sig til lacken og tar med sig alle forrureningar och skit. Den kan ochså ta lackdamm. En regel är; Har du aldrig clayat bilen din, trenger den det!
Clay innehalder inte slipmedler och skal inte laga repor. Men kom ihåg at riktig skitig lack vil alltid skapa problem. Kald clay kan også repa, då den blir hård. Clay tar inte bort vax.

Clay behover ochså lube, eller glidmedel (tongue)
Såkallade Quick Detailers fungarar som Clay Lube. Man kan ochså bruka såpvatten.
Spruta på Lube och gnida clay over. Bruk lett trykk. Varma claybaren i dina händer, slik at den blir mjuk.
I borjan vil du kjänna motstånd. Gnida til motstånden forsvinner, då är lacken ren.
Når sidan blir skitig, finner du fram en ren sida. En claybar holder til 1 mycket skitig bil. Når du inte får fram en ren sida, är claybaren oppbrukt. Men du kan bruka denna på vindrutor eller fälgar.
Quick Detailer kan du ta bort med en microfiber handduk, den gir også mer glans.

Og da var tvätten färdig.
Senast redigerat av ChristR (27 april 2008)

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
26 november 2008
#2
bra inlägg men verkar inte fått nån respons ju

Inspiration comes standard

I brist på annat :)
526 Inlägg
26 november 2008
#3
Skummade igenom lite snabbt..... Vill inte verka negativ men det var svårt att läsa när det vara var översatt med google (antar).

Men helt klart ett bra inlägg!

2 021 Inlägg
26 november 2008
#4
bra guide! lite svårläst men du verkar veta va du sysslar med iaf!


1 585 Inlägg
26 november 2008
#5
Bra guide:) Hade inte några problem med att förstå vad som står i texten. Blir till att slänga den gammla svampen och sämskinnet och hinken och köpa lite nya produkter nu:) Alltid kul med lite nya tips som får bilen att bli riktigt ren:)

7 100 Inlägg
26 november 2008
#6
vart kan man fåtag på den där hinken?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

12 086 Inlägg
27 november 2008
#7
Det största felet många gör när de tvättar sina bilar är ju att de tvättar under list och över samtidigt, så man drar med sig gruset upp på lacken. Jag tvättar alltid i 3 steg..
1. huv, rutor,  tak baklucka
2. front, sidor över list, bakparti
3. under list kofångare bak och fälgar sist.

835 Inlägg
27 november 2008
#8
JapMax skrev:
Det största felet många gör när de tvättar sina bilar är ju att de tvättar under list och över samtidigt, så man drar med sig gruset upp på lacken. Jag tvättar alltid i 3 steg..
1. huv, rutor,  tak baklucka
2. front, sidor över list, bakparti
3. under list kofångare bak och fälgar sist.

Exakt! Man ser ofta folk som kör fälgtvättsbortsen över hela bilen med när de tvättar på GDS. Då skär det i hjärtat smile

mulle mek
679 Inlägg
22 november 2009
#9
Epitaph skrev:
JapMax skrev:
Det största felet många gör när de tvättar sina bilar är ju att de tvättar under list och över samtidigt, så man drar med sig gruset upp på lacken. Jag tvättar alltid i 3 steg..
1. huv, rutor,  tak baklucka
2. front, sidor över list, bakparti
3. under list kofångare bak och fälgar sist.

Exakt! Man ser ofta folk som kör fälgtvättsbortsen över hela bilen med när de tvättar på GDS. Då skär det i hjärtat smile

då kanske man  är snäll o säger till den personen att han/hon gör fel och kan berättta hur man ska göra ist wink

Gasar tills det Rasar !!!

4 767 Inlägg
22 november 2009
#10
Tråd flyttad till rätt forumsdel!

Kanonguide för övrigt smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 november 2009
#11
Undrar med var man hittar en sån hink!


2 283 Inlägg
22 november 2009
#12
Ändra till skonsamt i rubriken, något grymt störande smile

R.I.P. Michael Jackson!

Åkeri ägare
226 Inlägg
22 november 2009
#13
Annvänder aldrig någon form av tvätt spann eller svamp, Ett bra tvätt medel dusch på låt värka sen en bra varmvatten tvätt men cirkulerande munstycke ca 65 grade. blir grymt bra inga tvätt repor bilen lagom var och mer eller mindre själv torkar utan vatten droppa fläckar.

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby

1 534 Inlägg
22 november 2009
#14
läste igenom allt och efter att jag lackat om bilen ska jag testa denna metod


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
23 november 2009
#15
_DamnIt skrev:
Undrar med var man hittar en sån hink!

Jag med! big_smile


I got Dubs!
2 423 Inlägg
23 november 2009
#16
ChristR skrev:
Translerade denna från norsk. Forlåt for dårlig svenska, men håppas nån syns den är nyttig;)

Tvätten är det viktigaste steget när man skall vårda sin bil. Resultatet blir aldrig 100% när du inte tvättar ordentligt.
Det vanliga receptet på tvätt är ju; hink, svamp och vattenslang
Bilen blir ju ren och blank i skuggan, men tar du den ut den i solen kommer du garanterat  att finna repor, eller tvättrepor. drar man handen över lacken känns den som sandpapper.

Kasta svampen
Ofta är det utrustningen det är fel på. Kasta svampen, den gamla hinken och det syntetiska sämskinnet.
Varför undrar du kanske?
Jo, materialet i en svamp har små hål, men dom är for små. När man tvättar kommer skiten att ligga mellan lacken och svampen. Då gnider du skiten mot lacken, och gör fula, onödiga repor.

Många använder en gammal hink når man tvättar. Tänk på hinken! Hinken SKALL vara ren när du tvättar. Om inte, virvlar skiten upp i vattnet och fastnar på svampen. Är det repor i botten av hinken, ligger det garanterat skit i botten;)

Syntetisk sämskinn är som en svamp, och det blir lite luft mellan lacken och sämskinnet. Det är som oftast lite skit igen på lacken når man skal torka, och då gnider man skiten mot lacken med sämskinnet, och gör repor.

Vad bör man använda?
Wash mitts är riktigt bra. Det finns olika typer:

Waffle pattern i skum, har små "fickor" som skiten gömmer sig i:
http://lib.store.yahoo.net/lib/autogeek/smitt3.jpg

Microfiber, skiten gömmer sig bak i fibrerna. När man sänker den i vattnet, löser skiten sig:
https://secure.ultimatemicrofiber.com/images/products/FullSize/wettmittbig.jpg
Microfiber tvätthanske:
http://images.amazon.com/images/G/01/stores/auto/detail-page/B000QX52CM1lg.jpg
fårskinns tvätthanske:
http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_420/car_photo_210410_7.jpg
Det finns specialtillverkade hinkar for biltvätt. Dessa är större, och har en Grit Guard i botten, som hindrar skit från att åka upp.
http://lib.store.yahoo.net/lib/autogeek/crossviewbucket2.jpg

Torkning:

Microfiber Waffle Weave:
https://secure.ultimatemicrofiber.com/images/products/FullSize/WaffleWeaveFull.gif

Du kan så klart använda äkta sämskinn också, men Waffle Weave är lite mer skonsamt. Dessutom suger den till sig mer vatten. Du kan torka en hel bil med dessa, utan att vrida ut vattnet.

Före tvätten:
Viktig! Inte tvätta bilen i solen!
Om din bil är jätteskitig, bör du avfetta först. Kom ihåg att avfettning tar bort vax. Spruta på och låt det stå en stund. LÅT DET INTE TORKA!
Därefter skölj av med rent vatten.

Har man tillgång på Foam Lance, använd denna. Att lägga på skum hjälper till med tvätten. schampot tränger in i skiten, och skummet lyfter skiten av lacken. Skummet kan man låta verka lite.

Medan du väntar på skummet, kan du rengöra fälgarna. Man brukar använda starka kemikalier på fälgarna, Bör du hålla dessa ifrån lacken. Det är smart att bruka en fälgborste av tvätta fälgarna med, då får du bort den värsta skiten. Får du inte bort all skiten, använd clay, denna är riktig effektiv mot bromsdamm. Kom också ihåg fälgvax. Det lönar sig!

Skojl Nu är bilen ren.

Fram med hinken och tvätthandsken
Så kommer det viktigaste.

"2 hinks metoden" eller 2B (Two buckets) Detta betyder att man använder två hinkar. En med rent vatten i, och en med schampot i. Detta gör tvätten ännu mer skonsam.
blöt tvätthandsken i hinken med  schampo, också tvättar du en panel av gången, från tak till ovanför list. Efter du är färdig med en panel, skölj vanten i hinken med det rena vattnet. Vrida den torr och blöt den i schampot igen. fortsätt tills du är färdig.
Till sist tar du bilen längst ner, frontspoiler, bakspoiler, under list och trösklar.
Du bör använda en annan handske eller svamp till fälgarna.

Torrning:
Torrning är viktigt. Låter du bilen stå våt över natten, vaknar du och ser damm och föroreningar på lacken.
När vattnet torkar kan du få kalkfläckar eller "vatten rinn"

Kontrollera:
Dra handen längs lacken. Lacken skall vara glatt som glas. Känns den som sandpapper, bör du går över med CLAY.
Känns lacken som glas, är du färdig med tvätten.

CLAY:
Clay är ett ganska nytt ord inom bilvård. Men det är faktiskt över 50år gammalt. Clay är i princip lera. Den formar sig til lacken og tar med sig alle forrureningar och skit. Den kan ochså ta lackdamm. En regel Har du aldrig clayat bilen, behöver du det.
Clay innehåller inte slipmedel och skall inte fixa repor. Men kom ihåg att riktigt skitig lack vill alltid skapa problem. Kall clay kan också repa, då den blir hård. Clay tar inte bort vax.

Clay behover ochså lube, eller glidmedel (tongue)
Såkallade Quick Detailers fungarar som Clay Lube. Man kan också bruka Schampovatten
Spruta på Lube och gnid clay over. Använd  lätt tryck. Värm claybaren i dina händer, tills den blir mjuk.
I början vill du känna motstånd. Gnid tills motståndet forsvinner, då är lacken ren.
När sidan blir skitig, knådar du fram en ren sida. En claybar håller till en mycket skitig bil. När du inte får fram en ren sida, är claybaren förbrukadt. Men du kan använda denna på vindrutor eller fälgar.
Quick Detailer kan du ta bort med en microfiberduk, den ger också mer glans

Och då var tvätten färdig.

Översatte så gott jag kunde.
Lade till lite extra.
Senast redigerat av Adde666 (23 november 2009)


Däckspert
298 Inlägg
24 november 2009
#17
Jag har använt microfiber svamp i 1år nu och den är kanon. skiten lossnar jättebra, inga repor och när man har använt svampen så slänger jag den i tvättmaskinen så blir den som ny...

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Expert
27 Inlägg
26 november 2009
#18
Translerade denna från norsk. Forlåt for dårlig svenska, men håppas nån syns den är nyttig;)

Tvätten är det viktigaste steget när man skall vårda sin bil. Resultatet blir aldrig 100% när du inte tvättar ordentligt.
Det vanliga receptet på tvätt är ju; hink, svamp och vattenslang
Bilen blir ju ren och blank i skuggan, men tar du den ut den i solen kommer du garanterat  att finna repor, eller tvättrepor. drar man handen över lacken känns den som sandpapper.

Kasta svampen
Ofta är det utrustningen det är fel på. Kasta svampen, den gamla hinken och det syntetiska sämskinnet.
Varför undrar du kanske?
Jo, materialet i en svamp har små hål, men dom är for små. När man tvättar kommer skiten att ligga mellan lacken och svampen. Då gnider du skiten mot lacken, och gör fula, onödiga repor.

Många använder en gammal hink når man tvättar. Tänk på hinken! Hinken SKALL vara ren när du tvättar. Om inte, virvlar skiten upp i vattnet och fastnar på svampen. Är det repor i botten av hinken, ligger det garanterat skit i botten;)

Syntetisk sämskinn är som en svamp, och det blir lite luft mellan lacken och sämskinnet. Det är som oftast lite skit igen på lacken når man skal torka, och då gnider man skiten mot lacken med sämskinnet, och gör repor.

Vad bör man använda?
Wash mitts är riktigt bra. Det finns olika typer:

Waffle pattern i skum, har små "fickor" som skiten gömmer sig i:
http://lib.store.yahoo.net/lib/autogeek/smitt3.jpg

Microfiber, skiten gömmer sig bak i fibrerna. När man sänker den i vattnet, löser skiten sig:
https://secure.ultimatemicrofiber.com/i … ittbig.jpg
Microfiber tvätthanske:
http://images.amazon.com/images/G/01/st … 2CM1lg.jpg
fårskinns tvätthanske:
http://www.autoexpress.co.uk/images/fro … 0410_7.jpg
Det finns specialtillverkade hinkar for biltvätt. Dessa är större, och har en Grit Guard i botten, som hindrar skit från att åka upp.
http://lib.store.yahoo.net/lib/autogeek … ucket2.jpg

Torkning:

Microfiber Waffle Weave:
https://secure.ultimatemicrofiber.com/i … veFull.gif

Du kan så klart använda äkta sämskinn också, men Waffle Weave är lite mer skonsamt. Dessutom suger den till sig mer vatten. Du kan torka en hel bil med dessa, utan att vrida ut vattnet.

Före tvätten:
Viktig! Inte tvätta bilen i solen!
Om din bil är jätteskitig, bör du avfetta först. Kom ihåg att avfettning tar bort vax. Spruta på och låt det stå en stund. LÅT DET INTE TORKA!
Därefter skölj av med rent vatten.

Har man tillgång på Foam Lance, använd denna. Att lägga på skum hjälper till med tvätten. schampot tränger in i skiten, och skummet lyfter skiten av lacken. Skummet kan man låta verka lite.

Medan du väntar på skummet, kan du rengöra fälgarna. Man brukar använda starka kemikalier på fälgarna, Bör du hålla dessa ifrån lacken. Det är smart att bruka en fälgborste av tvätta fälgarna med, då får du bort den värsta skiten. Får du inte bort all skiten, använd clay, denna är riktig effektiv mot bromsdamm. Kom också ihåg fälgvax. Det lönar sig!

Skojl Nu är bilen ren.

Fram med hinken och tvätthandsken
Så kommer det viktigaste.

"2 hinks metoden" eller 2B (Two buckets) Detta betyder att man använder två hinkar. En med rent vatten i, och en med schampot i. Detta gör tvätten ännu mer skonsam.
blöt tvätthandsken i hinken med  schampo, också tvättar du en panel av gången, från tak till ovanför list. Efter du är färdig med en panel, skölj vanten i hinken med det rena vattnet. Vrida den torr och blöt den i schampot igen. fortsätt tills du är färdig.
Till sist tar du bilen längst ner, frontspoiler, bakspoiler, under list och trösklar.
Du bör använda en annan handske eller svamp till fälgarna.

Torrning:
Torrning är viktigt. Låter du bilen stå våt över natten, vaknar du och ser damm och föroreningar på lacken.
När vattnet torkar kan du få kalkfläckar eller "vatten rinn"

Kontrollera:
Dra handen längs lacken. Lacken skall vara glatt som glas. Känns den som sandpapper, bör du går över med CLAY.
Känns lacken som glas, är du färdig med tvätten.

CLAY:
Clay är ett ganska nytt ord inom bilvård. Men det är faktiskt över 50år gammalt. Clay är i princip lera. Den formar sig til lacken og tar med sig alle forrureningar och skit. Den kan ochså ta lackdamm. En regel Har du aldrig clayat bilen, behöver du det.
Clay innehåller inte slipmedel och skall inte fixa repor. Men kom ihåg att riktigt skitig lack vill alltid skapa problem. Kall clay kan också repa, då den blir hård. Clay tar inte bort vax.

Clay behover ochså lube, eller glidmedel (tongue)
Såkallade Quick Detailers fungarar som Clay Lube. Man kan också bruka Schampovatten
Spruta på Lube och gnid clay over. Använd  lätt tryck. Värm claybaren i dina händer, tills den blir mjuk.
I början vill du känna motstånd. Gnid tills motståndet forsvinner, då är lacken ren.
När sidan blir skitig, knådar du fram en ren sida. En claybar håller till en mycket skitig bil. När du inte får fram en ren sida, är claybaren förbrukadt. Men du kan använda denna på vindrutor eller fälgar.
Quick Detailer kan du ta bort med en microfiberduk, den ger också mer glans

Och då var tvätten färdig.

Översatte så gott jag kunde.
Lade till lite extra.

Sjukt värt! Tackar för trevlig läsning!

Kan någon förklara för mig vad jag hittar Clay? (inte är de väl ren play-doo dom menar? roll)
http://laughterhouse.org/content/wp-content/uploads/2007/10/play-doo.png

blöt tvätthandsken i hinken med  schampo, också tvättar du en panel av gången, från tak till ovanför list. Efter du är färdig med en panel, skölj vanten i hinken med det rena vattnet. Vrida den torr och blöt den i schampot igen. fortsätt tills du är färdig.
Till sist tar du bilen längst ner, frontspoiler, bakspoiler, under list och trösklar.
Du bör använda en annan handske eller svamp till fälgarna.

Kan någon förklara på ren svenska vad det innebär? neutral

"Det finns ett inre sammanhang mellan allt vad som sker i de bästa av alla dessa möjliga världar"

Volvoskadad
6 017 Inlägg
139 Inlägg
26 november 2009
#20
Han menar att man ska tvätta en yta åt gången antar jag, tex motorhuven eller en dörr. Sen ska du stoppa ner tvätthandsken i det rena vattnet så att du gör rent den från skit och sen tar du nästa yta. Och börjar om på samma sätt.

Men för att detta ska göra saken bättre så måste man väl skölja svampen i hinken innan varje gång man doppar den i det riktiga "såpvattnet" antar jag, och det är ju ett par gånger.

Syftet är ju alltså att du inte ska blanda ner skiten från bilen i "såpvattnet"


Sök