Translerade denna från norsk. Forlåt for dårlig svenska, men håppas nån syns den är nyttig;)
Tvätten är det viktigaste steget når man skal vårda sin bil. Resultaten blir aldri 100% hvis du inte tvatter ordentligt.
Det vanliga recepten på tvätt är ju; hink, svamp og hageslange.
Bilen blir ju ren og blank i skyggan, men tar du den ut i solen kommer du garanterad til at finna repor, eller swirls. Tar man hånden over lakken kjenns den som sandpapper.
Kast svampen!
Ofta är det utrustningen det går på. Kast svampen, den gamla hinken och det syntetiska sämskinnet.
Värfor spør du kanskje.
Jo, overflattan på en svamp har små hål, men dom är for små. Når man tvätter kommer skiten at ligga mellom lacken og svampen. Da gnider du skiten inn i lacken, och lagar fula, onødiga repor.
Många brukar en gammal hink når man tvättar. Pass på hinken! Hinken SKAL vara ren när du tvättar. Om inte, virvlas skiten opp i vattnet og festas på svampen. Är det repor i botten av hinken, ligger det garanterad skit i botten;)
Syntetisk sämskinn är som en svamp, og det blir lite luft mellom lacken og sämskinnet. Det är som oftast lite skit igjen på lacken når man skal torra, og da gnider man skiten inn i lacken med sämskinnet, och lagar repor.
Hva bør man bruka?
Wash mitts är riktigt goda. Det finns olika typer:
Waffle pattern i skum, har små "fickor" som skiten gjömmer sig i:
Microfiber, skiten gjommer sig bak fibren. När man sänker den i vattnet, løser skiten sig:
Microfiber Chenille:
Sämull:
Det finns speciallagade hinkar for biltvätt. Dessa är större, och har et gitter(Grit Guard) i botten, som hindrar skit at flyga upp:
Torrning:
Microfiber Waffle Weave:
Du kan så klart bruka naturligt sämskinn ochså, men Waffle Weave är lite mer skånsamt. Dessutom suger den til sig mer vatten. Du kan torra en hel bil med dessa, utan at vrida ut vattnet.
Før tvätten:
Viktig! Inte tvätt bilen i solen, om du inte är tvungen.
Hvis din bil är jätteskitig, bør du avfetta først. Kom ihåg at avfettning tar bort vax. Spruta på och la det stå en stund.
Derefter skojl av med rent vatten.
Har man tilgång på Foam Lance, bruk denna. At lägga på skum hjälper til med tvätten. Såpan trenger inn i skiten, och skummet lifter skiten av lacken. Skummet kan man la stå lite.
Mens du väntar på skummet, kan du rengöra fälgarna. Sedan man brukar starka kemikalier på fälgarna, bør du holde dessa undan lacken. Det är smart at bruka en kost av tvätta fälgarna med, da får du bort den värsta skiten. Får du inte bort all skiten, bruk clay, denna är riktig effektiv mot bromsstøv. Kom ochså ihåg fälgvax. Det lönner sig!
Skojl så bilen ren.
Fram med hinken och tvättvanten
Så kommer det viktigaste.
"The two-bucket-metod" eller 2B är ord som är vard at märka sig. Detta betyder at man brukar två hinkar. En med rent vatten i, och en med tvättvattnet i. Detta gjør tvätten ennu mer skånsam.
Stikk tvättvanten i hinken med såpvatten, ochså tvätter du en panel av gongen, från topp til botten. Efter du är ferdig med en panel, rens vanten i hinken med det rena vattnet. Vrida den torr och stikk den i såphinken igjen. Gjenta tills färdig.
Torrning:
Torrning är viktig. Lar du bilen stå våt over natten, vaknar du til dam och forrureningar. Vatten lagar også skjolder eller water etches. Torrar du den, slipper du at oroa dig for det.
Inspisera:
Ta så handen og føla på lacken. Lacken skal vara så glatt som glass. Kjänns den som sandpapper, bør du går over med CLAY.
Kjänns lacken som glass, är du färdig med tvätten.
CLAY:
Clay er ett ganska nytt ord innan bilvård. Men det är faktisk over 50år gammalt. Clay är i prinsip lera. Den formar sig til lacken og tar med sig alle forrureningar och skit. Den kan ochså ta lackdamm. En regel är; Har du aldrig clayat bilen din, trenger den det!
Clay innehalder inte slipmedler och skal inte laga repor. Men kom ihåg at riktig skitig lack vil alltid skapa problem. Kald clay kan også repa, då den blir hård. Clay tar inte bort vax.
Clay behover ochså lube, eller glidmedel ()
Såkallade Quick Detailers fungarar som Clay Lube. Man kan ochså bruka såpvatten.
Spruta på Lube och gnida clay over. Bruk lett trykk. Varma claybaren i dina händer, slik at den blir mjuk.
I borjan vil du kjänna motstånd. Gnida til motstånden forsvinner, då är lacken ren.
Når sidan blir skitig, finner du fram en ren sida. En claybar holder til 1 mycket skitig bil. Når du inte får fram en ren sida, är claybaren oppbrukt. Men du kan bruka denna på vindrutor eller fälgar.
Quick Detailer kan du ta bort med en microfiber handduk, den gir også mer glans.
Og da var tvätten färdig.
Tvätten är det viktigaste steget når man skal vårda sin bil. Resultaten blir aldri 100% hvis du inte tvatter ordentligt.
Det vanliga recepten på tvätt är ju; hink, svamp og hageslange.
Bilen blir ju ren og blank i skyggan, men tar du den ut i solen kommer du garanterad til at finna repor, eller swirls. Tar man hånden over lakken kjenns den som sandpapper.
Kast svampen!
Ofta är det utrustningen det går på. Kast svampen, den gamla hinken och det syntetiska sämskinnet.
Värfor spør du kanskje.
Jo, overflattan på en svamp har små hål, men dom är for små. Når man tvätter kommer skiten at ligga mellom lacken og svampen. Da gnider du skiten inn i lacken, och lagar fula, onødiga repor.
Många brukar en gammal hink når man tvättar. Pass på hinken! Hinken SKAL vara ren när du tvättar. Om inte, virvlas skiten opp i vattnet og festas på svampen. Är det repor i botten av hinken, ligger det garanterad skit i botten;)
Syntetisk sämskinn är som en svamp, og det blir lite luft mellom lacken og sämskinnet. Det är som oftast lite skit igjen på lacken når man skal torra, og da gnider man skiten inn i lacken med sämskinnet, och lagar repor.
Hva bør man bruka?
Wash mitts är riktigt goda. Det finns olika typer:
Waffle pattern i skum, har små "fickor" som skiten gjömmer sig i:
Microfiber, skiten gjommer sig bak fibren. När man sänker den i vattnet, løser skiten sig:
Microfiber Chenille:
Sämull:
Det finns speciallagade hinkar for biltvätt. Dessa är större, och har et gitter(Grit Guard) i botten, som hindrar skit at flyga upp:
Torrning:
Microfiber Waffle Weave:
Du kan så klart bruka naturligt sämskinn ochså, men Waffle Weave är lite mer skånsamt. Dessutom suger den til sig mer vatten. Du kan torra en hel bil med dessa, utan at vrida ut vattnet.
Før tvätten:
Viktig! Inte tvätt bilen i solen, om du inte är tvungen.
Hvis din bil är jätteskitig, bør du avfetta først. Kom ihåg at avfettning tar bort vax. Spruta på och la det stå en stund.
Derefter skojl av med rent vatten.
Har man tilgång på Foam Lance, bruk denna. At lägga på skum hjälper til med tvätten. Såpan trenger inn i skiten, och skummet lifter skiten av lacken. Skummet kan man la stå lite.
Mens du väntar på skummet, kan du rengöra fälgarna. Sedan man brukar starka kemikalier på fälgarna, bør du holde dessa undan lacken. Det är smart at bruka en kost av tvätta fälgarna med, da får du bort den värsta skiten. Får du inte bort all skiten, bruk clay, denna är riktig effektiv mot bromsstøv. Kom ochså ihåg fälgvax. Det lönner sig!
Skojl så bilen ren.
Fram med hinken och tvättvanten
Så kommer det viktigaste.
"The two-bucket-metod" eller 2B är ord som är vard at märka sig. Detta betyder at man brukar två hinkar. En med rent vatten i, och en med tvättvattnet i. Detta gjør tvätten ennu mer skånsam.
Stikk tvättvanten i hinken med såpvatten, ochså tvätter du en panel av gongen, från topp til botten. Efter du är ferdig med en panel, rens vanten i hinken med det rena vattnet. Vrida den torr och stikk den i såphinken igjen. Gjenta tills färdig.
Torrning:
Torrning är viktig. Lar du bilen stå våt over natten, vaknar du til dam och forrureningar. Vatten lagar også skjolder eller water etches. Torrar du den, slipper du at oroa dig for det.
Inspisera:
Ta så handen og føla på lacken. Lacken skal vara så glatt som glass. Kjänns den som sandpapper, bør du går over med CLAY.
Kjänns lacken som glass, är du färdig med tvätten.
CLAY:
Clay er ett ganska nytt ord innan bilvård. Men det är faktisk over 50år gammalt. Clay är i prinsip lera. Den formar sig til lacken og tar med sig alle forrureningar och skit. Den kan ochså ta lackdamm. En regel är; Har du aldrig clayat bilen din, trenger den det!
Clay innehalder inte slipmedler och skal inte laga repor. Men kom ihåg at riktig skitig lack vil alltid skapa problem. Kald clay kan også repa, då den blir hård. Clay tar inte bort vax.
Clay behover ochså lube, eller glidmedel ()
Såkallade Quick Detailers fungarar som Clay Lube. Man kan ochså bruka såpvatten.
Spruta på Lube och gnida clay over. Bruk lett trykk. Varma claybaren i dina händer, slik at den blir mjuk.
I borjan vil du kjänna motstånd. Gnida til motstånden forsvinner, då är lacken ren.
Når sidan blir skitig, finner du fram en ren sida. En claybar holder til 1 mycket skitig bil. Når du inte får fram en ren sida, är claybaren oppbrukt. Men du kan bruka denna på vindrutor eller fälgar.
Quick Detailer kan du ta bort med en microfiber handduk, den gir også mer glans.
Og da var tvätten färdig.
Senast redigerat av ChristR (27 april 2008)
0
0
0
0