3984
Sök

Är BMW en okej första bil?

129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#1
Hej, jag är sugen på en BMW 520 eller 525 (äldre modellerna). Är det någon som vet eventuella "barnsjukdomar" samt om det inte kostar en förmögenhet om något skulle gå sönder.
Senast redigerat av Texas (11 januari 2006)

B | B E | C | C E

245 Inlägg
11 januari 2006
#2
Reservdelar till BMW är ganska dyra, dyrare än genomsnittet.
Försäkring på BMW är också rätt dyra.

Men annars är det jäkla fina bilar som går bra är och roliga att köra smile

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#3
Men är det överdrivna kostnader eller?

B | B E | C | C E

Evolution
1 627 Inlägg
11 januari 2006
#4
bakhjulsdrift är ett +  men som sagt dyra delar

Fäll ner pungen och landa

31 Inlägg
11 januari 2006
#5
Alltså delarna är inte så dyra, finns ju rätt många ställen som man kan införskaffa sig delar på till humana priser.

Vad som brukar tala emot unga brukar är väl möjligen försäkringspremierna.

http://www.motornord.se
http://www.bildelsimporten.se
http://www.schmiedmann.com/index2.htm

Mvh
Ola Thomasson
Alea Iacta Est, The Dice Is Rolled

245 Inlägg
11 januari 2006
#6
Kolla upp några jämför priser på mekonomens hemsida på vanliga slitdelar...

BMW 525 -87 till -96.
Bromsskiva fram      594:-
Termostat 250:-
Lambdasensor 1695:-
Kamrem 275:-


Volvo 940 turbo -91 till -98
Bromsskiva fram  603:-
Termostat 95:-
Lambdasensor 1040:-
Kamrem 74:-

Bara några exempel jag tog..
Kika själv på t ex Mekonomen.se

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

104 Inlägg
11 januari 2006
#7
JAg tycker att det är en helt ok bil (mkt bra komfort för dom pengarna) + att det finns ett överflöd av skrotade sådana här bilar så reservdelar är inte ett så dyrt kapittel.


129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#8
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

B | B E | C | C E

dARKiE
5 031 Inlägg
11 januari 2006
#9
Har själv en Bmw 530 som andra bil. DELARNA är lika dyra som vilken annan bil som helst! bara en myt!  Har snart haft min i ett halvår utan ens rört en enda pryl iden och den gick igenom besiktning med blankt papper utan att jag rört bilen bara. och det hoppas jag fortsätter så jag säger satsa på bmw du kmr inte ångra dej!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#10
Okej det låter ju bra smile

B | B E | C | C E

12 086 Inlägg
11 januari 2006
#11
Du syftar på E34? BMW gör ju bra bilar.. och reservdelar är dyra ..om de är orginal! Men till de vanligaste BMW modellerna finns det eftermarknadsprylar som håller priser som är likvärda med vilka andra märken som hällst.

De man hör skräckexempel på är ju 850 tex, men där har vi problemet med eftermarknadsprylar. det finns inga, och orginaldelarna är svindyra eftersom det även där är en ganska ovanlig bil.

517 Inlägg
11 januari 2006
#12
Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

var också på väg att köpa en bmw 525 e34, fast jag valde att inte köpa den för att den drar så mycket bensin +att jag inte är i behov av en stor sedan ännu.
170HK låter ju rätt trevligt men en e34 är ju rätt tung så det är ju mer ett långfärdslok med mer komfort än sport.

Om du inte köper en BMW, så kan du ju alltid snegla på pigga små gsi/gti om du nu inte är helt insnöad på bakhjulsdrift som jag =P

129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#13
Men vilken BMW tror ni är bäst, 320 - 91:a  eller en 520 - 89:a. Av vilken får man mest för pengarna?

B | B E | C | C E

129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#14
Ghost_Face skrev:
Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

var också på väg att köpa en bmw 525 e34, fast jag valde att inte köpa den för att den drar så mycket bensin +att jag inte är i behov av en stor sedan ännu.
170HK låter ju rätt trevligt men en e34 är ju rätt tung så det är ju mer ett långfärdslok med mer komfort än sport.

Om du inte köper en BMW, så kan du ju alltid snegla på pigga små gsi/gti om du nu inte är helt insnöad på bakhjulsdrift som jag =P

Nä jag är inte helt insnöad på en bakhjuls driven bil men det är alltid kul att ha big_smile

B | B E | C | C E

dARKiE
5 031 Inlägg
11 januari 2006
#15
Texas skrev:
Ghost_Face skrev:
Texas skrev:
Tack för all hjälp, men om jag inte köper en BMW vad tycker ni det finns för sjysst första bil med lite "drag" i, för max 25.000 kr

var också på väg att köpa en bmw 525 e34, fast jag valde att inte köpa den för att den drar så mycket bensin +att jag inte är i behov av en stor sedan ännu.
170HK låter ju rätt trevligt men en e34 är ju rätt tung så det är ju mer ett långfärdslok med mer komfort än sport.

Om du inte köper en BMW, så kan du ju alltid snegla på pigga små gsi/gti om du nu inte är helt insnöad på bakhjulsdrift som jag =P

Nä jag är inte helt insnöad på en bakhjuls driven bil men det är alltid kul att ha big_smile

Där har du fel min vän. Jag har Raka 6:an i min med ca: 200hk. Visst är den tung men jag kan köra med den under 1 liter milen.  Lugn körning ligger runt 0.9liter/milen och blandad 1.1 när man är lite mer tung på gasen.

Så det går att köra under litern milen om man bara vill!

Det enda jag har fått order om att göra av andra som haft bmw i alla sina bilförar dagar är att inte rivstarta i ettan! utan att gasa när man först lägger i tvåan! Då dem har extra känsliga toppar!

www.autopower.se  / modellguiden / begagnatguiden <- Läs lite om den där.

/dakka

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

13 Inlägg
11 januari 2006
#16
E34 525 87-90 hade en rak 6a på 170hk, från 91- har 525an 192hk. Somsagt de går att köra under liter milen och bilen är både stylingvänlig och ljudbyggevänlig då den redan ordginal är väldigt dämpad smile

Jag säger att 525 är en utmärkt förstabil, och man kan ha oändligt kul på vintrarna då den är rätthjulsdriven smile)


129 Inlägg
11 januari 2006
Trådstartare
#17
Men har man helförsäkring på en BMW från runt 1990??

B | B E | C | C E

342 Inlägg
11 januari 2006
#18
att en bmw har dyra delar är skitsnack, att dom drar mycket bensin (24v) är skitsnack, att dom är svårskruvad är oftast skitsnack.. däremot är dom rätt kul att köra.. smile
hade jag varit i din sits hade jag tjackat en 525.. dock ABSOLUT ALDRIG en med M20 (12v) motorn..
vanliga fel.. lambdasonderna på tidiga modeller.. när den sitter nere vid katten.. brukar gå paj.. har kunder som brukar komma in och byta varje år faktiskt..
tryckstöttor och bärarmar glappar.. men sånt händer ju på alla bilar.. dom är dock lätt att byta!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

391 Inlägg
11 januari 2006
#19
kolla i bilsport är köpguide om bmw 5 serin i den,  tror dock att de var modell värre, men slitdelarna bör vara ungefär densamma,    tror bmw liksom volvo / saab är väldigt bra  1:a bilar,  som dels är säkra att åka i, roliga att köra och alla är fina.

dARKiE
5 031 Inlägg
11 januari 2006
#20
Försäkring är kanske rätt dyrt. Men ställ den på din mor/far så fixar det sig också blir ganske mycket biligare!.. smile

Skatten på min egna 530 ligger runt 1700kr året och då har jag dragkrok också..
Senast redigerat av Darkie (11 januari 2006)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade


Sök