2425
Sök

SNÄLLA SE HIT! Köpte bil från privatperson - motorhaveri efter 10 dagar! Hur gå tillväga??

1 661 Inlägg
2 maj 2008
#21
är nog på dom andras linje att det är ett elfel, skulle det vara motorn som är körd så skulle ju iaf startmotorn gå runt.

plattsättare!
804 Inlägg
2 maj 2008
#22
när startmotorn gick på min bil så sa det bara klick när ja vred på nyckeln också och det klickade i alla säkringar också så det är inte omöjligt det är startmotrn precis..

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Skogenracing.com
309 Inlägg
2 maj 2008
#23
Skulle också tippa på att de e nått med startmotorn eller elfel, kan vara så enkelt att det bara är en dålig kabel, hade de felet på en bil en gång, bilen ville inte starta på nyckeln men den gick att putta igång, visade sig att de bara va glapp i en kabel till startmotorn (upptäcktes såklart efter att man krånglat bort skiten) Att batteri lampan lyser kan ju vara nått med generatorn? Lycka till smile

------> www.skogenracing.com <------

2 118 Inlägg
2 maj 2008
#24
tycker det låter som jordfel lr liknande.. att battrilampan lyser när motorn är avstängd är ju normalt om du har/hade tändningen på.. men å andra sidan, är motorn döpall så klickar ju bara startmotorn då den inte orkar dra runt.

D.i.l.l.i.g.a.f

80 Inlägg
2 maj 2008
#25
Har för mig att man mellan privatpersoner har både skylldigheter och rättigheter att berätta/få rätt info om de som man vet! Har han fixat allt på verkstad så är de så...då kanske han inte "rår för" att "fel" uppkommer på de som verkstan bytt/gjort. Men garantin gäller endast för den ägaren!!
Finns ingen direkt lag som säger att säljaren måste säga allt men har han medvetet undanhålligt information som är viktig så går de att gå till Polisen...för då är de ett bedrägeri!

Bedrägeri="Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

Svårt att bevisa vad han vet eller inte...Säger verkstaden nått om att dom påpekat felet vid servicen och att han "sket i de" å sålde bilen ist så ligger den mannen inte så bra till!!!

Tror nog själv att de är ett "mindre" fel än totalhaveri...för som de låter på dig går ju motorn runt iaf?? Sen att du inte hörde nått säger iaf mig att de är nått elektriskt!!!!

Lycka till!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

5 198 Inlägg
2 maj 2008
#26
Säljaren får ju inte undanhålla nåt,, men samtidigt har köparen undersökningsplikt,, vill man veta nåt om motorn som inte säljaren säjer ,, ja då får man underösöka den biten. tror inte  en köpare kommer så långt i en rättsprocess, kommer ju stå ord mot ord om inte verkstan som nån skrev påpekade ett fel men säljaren sket i det,, då kan det gå,, men tveksamt annars,,, är bla därför blocket säljer *blocketgaranti* till säljarna.

451 Inlägg
2 maj 2008
#27
Har du imobilizer på bilen?

1 050 Inlägg
2 maj 2008
#28
Låter inte som ett motorhaveri, snarare att batteriet laddats ur p.g.a att kolen i generatorn är slut, då stannar bilen &  när man vrider på nyckeln så klickar det bara. Skitenkelt att laga, byt laddregulator samt ladda upp batteriet över natten.

Om du vill testa, så ladda upp eller byt batteriet. sedan startar motorn direkt..jag lovar big_smile
Men glöm ej att byta laddregulatorn.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

3 235 Inlägg
2 maj 2008
#29
Hmm, är inte det så att om batteriet på en diesel dör under körning, så kommer den ändå att gå?

På min diesel-golf kunde jag koppla bort batteriet med motorn igång, all elektronik slocknade, men motorn gick utan problem.
Senast redigerat av engolf (2 maj 2008)


699 Inlägg
2 maj 2008
#30
engolf skrev:
Hmm, är inte det så att om batteriet på en diesel dör under körning, så kommer den ändå att gå?

På min diesel-golf kunde jag koppla bort batteriet med motorn igång, all elektronick slocknade, men motorn gick utan problem.
Mjo, behövs ju ingen el till tändningen iaf.. Å dieselpumpen går väl på motorn.. så är motorn igång borde den inte stanna.. Är ju iof mycket elektronik på nyare bilar..

Bilgalen elektriker :)

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
2 maj 2008
#31
låter som antingen startspärren eller generatorn fick precis samma med en 96:a passat diesel bara dog utan förvarning men provade å byta batteri då stata den direkt men ladda inget å har haft en 95:a passat diesel som inte ville starta på den var det start spärren som spöka. hoppas det löser sig

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

1 050 Inlägg
2 maj 2008
#32
JonasHalt skrev:
engolf skrev:
Hmm, är inte det så att om batteriet på en diesel dör under körning, så kommer den ändå att gå?

På min diesel-golf kunde jag koppla bort batteriet med motorn igång, all elektronick slocknade, men motorn gick utan problem.
Mjo, behövs ju ingen el till tändningen iaf.. Å dieselpumpen går väl på motorn.. så är motorn igång borde den inte stanna.. Är ju iof mycket elektronik på nyare bilar..
Utan laddning från generatorn så försvinner GNISTAN efter ca 20 minuter. Då lär nog motorn stanna även om det är en diesel. big_smile Om nu inte diesel går utan gnista. big_smile
Senast redigerat av E-30 (2 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

4 001 Inlägg
2 maj 2008
#33
E-30 skrev:
JonasHalt skrev:
engolf skrev:
Hmm, är inte det så att om batteriet på en diesel dör under körning, så kommer den ändå att gå?

På min diesel-golf kunde jag koppla bort batteriet med motorn igång, all elektronick slocknade, men motorn gick utan problem.
Mjo, behövs ju ingen el till tändningen iaf.. Å dieselpumpen går väl på motorn.. så är motorn igång borde den inte stanna.. Är ju iof mycket elektronik på nyare bilar..
Utan laddning från generatorn så försvinner GNISTAN efter ca 20 minuter. Då lär nog motorn stanna även om det är en diesel. big_smile Om nu inte diesel går utan gnista. big_smile
eehhh ja en diesel går utan gnista, dom inte har några tändstift...

men på en så ny diesel så tror jag att den slutar gå utan ström men äldre dieslare behövde bara ström till startmotorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 maj 2008
#34
är inte spec haj på diesel motorer, men de lär väl ha bränsle pumpar som en bensinare, och utan ström lär de ju lägga av, eller? Isf skulle ju kolen i generatorn kunna vara slut som nån sa.

För övrigt, generatorn kan driva motorn utan batteri. De är bara frågan om hur de är kopplat som..
Batteriet har man för att kunna använda startmotorn och dylikt. Diverse minnen i bilen, centrallås osv..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 050 Inlägg
2 maj 2008
#35
patrikhornfeldt skrev:
är inte spec haj på diesel motorer, men de lär väl ha bränsle pumpar som en bensinare, och utan ström lär de ju lägga av, eller? Isf skulle ju kolen i generatorn kunna vara slut som nån sa.

För övrigt, generatorn kan driva motorn utan batteri. De är bara frågan om hur de är kopplat som..
Batteriet har man för att kunna använda startmotorn och dylikt. Diverse minnen i bilen, centrallås osv..
Kör man motorn utan batteri, så finns det inget motstånd kvar, då kan generatorn bränna hela elektroniken. Har för mig att någon tidigare nämnde att generatorn kan ge upp till: 50volt & ännu mera. (utan anslutet batteri) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Medlem 34530
908 Inlägg
2 maj 2008
#36
E-30 skrev:
patrikhornfeldt skrev:
är inte spec haj på diesel motorer, men de lär väl ha bränsle pumpar som en bensinare, och utan ström lär de ju lägga av, eller? Isf skulle ju kolen i generatorn kunna vara slut som nån sa.

För övrigt, generatorn kan driva motorn utan batteri. De är bara frågan om hur de är kopplat som..
Batteriet har man för att kunna använda startmotorn och dylikt. Diverse minnen i bilen, centrallås osv..
Kör man motorn utan batteri, så finns det inget motstånd kvar, då kan generatorn bränna hela elektroniken. Har för mig att någon tidigare nämnde att generatorn kan ge upp till: 50volt & ännu mera. (utan anslutet batteri) big_smile
håller med E-30, kör aldrig en motor utan batteri. Då kommer du med all säkerhet att bränna upp all elektronik i bilen.

Åter tillbaka till felet, tycker oxå att det låter som att generatorn gett upp. Har ingen större erfarenhet at diselmotorer, men jag tror ju inte att de går att köra utan ström i batteriet big_smile

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
2 maj 2008
#37
E-30 skrev:
Kör man motorn utan batteri, så finns det inget motstånd kvar, då kan generatorn bränna hela elektroniken. Har för mig att någon tidigare nämnde att generatorn kan ge upp till: 50volt & ännu mera. (utan anslutet batteri) big_smile
tänker inte påstå att du har fel, ja å en polare hade en isracing bil (740 GLE) som vi körde utan batteri och den höll. men elektroniken i den var minimal, de mesta var urkopplat.. Tanken med att berätta att motorn går att köra utan batteri var INTE ett försök att inbilla folk att börja göra det eller nån form av rekommendation heller utan bara att förklara att de inte är nån omöjlighet att de är ett elfel på bilen..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 maj 2008
#38
Vissa äldre dieslar går att köra utan batteri, men med risk att man bränner resten av elen men de går om dom har mekanisk pump, men nyare dieslar med elektronisk styrd pump lägger av om de kommer under typ 10volt i batteriet eller i systemet..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
2 maj 2008
#39
Om köpt hos privatperso. bara att gilla läget..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

2 452 Inlägg
2 maj 2008
#40
alltså mycket ligger på dig som privatperson när du köper bilen att du kollar upp allt...sen finns det ingen ångerrätt när du köper av privatperson även om bilen kostar 100000 kr...är tyvär du som måste fråga om bilen samnt kanske be om kvitton på jobb som är gjorda...

döden kommer tillbaka


Sök