bsvrt

PlatinumRacing
3 maj 2008 · 597 Inlägg

bsvrt

Senast redigerat av PlatinumRacing (17 maj 2008)

tefuse
3 maj 2008 · 127 Inlägg

kollat batteriet?

tefuse
3 maj 2008 · 127 Inlägg

Har den stått stilla i över ett år?..
Förra sommarn skulle vi dra igång en golf etta med min bil,de funkade inte.
Så testade vi med startkablar,de funka inte heller.
då bytte vi batteri o den starta direkt, de var för batteriet var helt slut.
Batteriet kanske bara är så tillräckligt stark så den orkar starta fläkten men inte orkar dra runt startmotorn?.
Lycka till iaf MVH Kenta

Drönirettab
3 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Ett enkelt sätt är ju att mäta spänningen på batteriet, då ser man ifall det är dåligt laddat. Har batteriet en spänning som ligger över 12,2V så betyder det att batteriet åtminstone är halvladdat och ska kunna dra runt startmotorn hyffsat bra.

Men även om det visar någorlunda bra spänning så är det inte säkert att batteriet orkar ge ut tillräcklig ström när man kör startmotorn, därför bör man även mäta polspänningen vid själva startförsöket också för att se om spänningen dyker ner till tex 6-7V eller så.

Har batteriet stått länge utan underhållsladdning så kan det sulfatera, dvs det bildas blysulfat på cellplattorna som kanske inte går att få bort även fast man laddar batteriet. Blysulfat bildas alltid mer eller mindre vid urladdning av batteriet och "laddas bort" när batteriet laddas igen, men vid djupa urladdningar eller om batteriet står oladdat ett längre tag så hinner sulfatet "fastna" och går inte att få bort.

Den där sulfateringen kan då orsaka att polspänningen i vila verkar ganska bra, men vid hård belastning så orkar batteriet inte ge ut tillräckligt med ström.

Fast vill man inte mäta spänningen en massa så är det bara att prova något annat batteri förstås. Vill förresten också säga att även om batteriet på en bil är helt urladdat så ska det gå att få igång den med hjälp av bra startkablar och ett bra batteri hos den hjälpande bilen.

Problemet kan ibland vara att man har klena kablar och att de inte får bra kontakt. Om klämmorna är"gnistskyddade", dvs plastisolerade klämmor, så är det inte säkert att de får riktig kontakt.

decib3L Körv
3 maj 2008 · 3 535 Inlägg

Pröva byta batteri..

Truckdriving Man
E-30
3 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Om bilen stått stilla i ett år, så kan bensinen blivit för gammal. Den kan även ha tagit upp fukt från omgivningen. Pröva med att slanga ur bensinen samt fylla på med färsk soppa. (bensin är numera en färskvara) big_smile

EDIT: För att återgå till startbatteriet. Om batteriet suttit anslutet i bilen under ett års tid (utan underhållsladdare) så är det "GARANTERAT" helt kaputt. Precis som Drönareettan skriver så sulfalterar alla batterier om de laddas ur. Mitt Optima YT  batteri laddar ur redan efter 1-2 månader om bilen ej körs.

Senast redigerat av E-30 (3 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
kryddstark
3 maj 2008 · 43 Inlägg

går startmotorn runt över huvud taget eller står den och maler utan att tända?

kryddstark
3 maj 2008 · 43 Inlägg

hade en kadett gsi där det brann av en jordfläta till karossen så testa att jorda från batteriet till karossen med tex startkabel

Batta
3 maj 2008 · 1 353 Inlägg

Mest troliga är nog batteriet som är helt kaputt.

Annars kanske en Jord som har rostat någonstans när den stått? ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Tazzeman
3 maj 2008 · 427 Inlägg

siktar på startmotorn ......

/ Tobbe
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang