2748
Sök

rasslande växelåda 740

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
ja, min låda rasslar till ibland vid korsningar o dylikt.. man ska tydligen kunna fylla på växelåds-olja?
vad är det för sorts olja till en 740GL 88:a och hur sjutton fyller man på oljan? skall oljan bytas eller bara fyllas på?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
hallå? nån?
hmm

474 Inlägg
3 maj 2008
det ska väl finnas ett påfyllnings hål på sidan eller ovanför lådan skulle jag anta.. samt att det ska finnas ett hål så du ser när det finns tillräckligt med olja i lådan big_smile du får kolla lite på den så ser du.

Och skulle anta att det bara är att fylla på med vanlig växellåds olja.

Volvo S60 2.5T AWD

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
Ruuska_ skrev:
det ska väl finnas ett påfyllnings hål på sidan eller ovanför lådan skulle jag anta.. samt att det ska finnas ett hål så du ser när det finns tillräckligt med olja i lådan big_smile du får kolla lite på den så ser du.

Och skulle anta att det bara är att fylla på med vanlig växellåds olja.

jag är dum i huvudet när de gäller sånt här, var menar du nånstans??..
hittar ingenting.. b230F motor har ja .. hmm

474 Inlägg
4 maj 2008
jag vet inte utan bara gissar att det ska vara så tongue har du ingen haynes bok du kan kolla i? smile

Volvo S60 2.5T AWD

812 Inlägg
4 maj 2008
på förar sidan sitter de 2 st pluggar på lådan den översta fyller du på i. du ska ha ca 1,55l i en m47a (ren 5växlad) och oljan är lte klurig för de finns brun olja till lådan å så finns de röd olja till lådan men kör in på en ok mack å låna deras lyft å sen tömmer du oljan så du ser va du ska ha sen går du in å köper den..  röd lr brun..  ett tips är att ta med en stot bra rörtång för annars kan du få hålla på uta hällvete ifall dom är rund dragna..

mvh mårten

man lever bara en gång..

falken
4 maj 2008
det ska vara atf olja i en volvo låda... vanlig atomat olja står tilloch med i instruktionsboken tror ja

812 Inlägg
4 maj 2008
falken skrev:
det ska vara atf olja i en volvo låda... vanlig atomat olja står tilloch med i instruktionsboken tror ja

de betor på vilken låda du har..

man lever bara en gång..

375 Inlägg
4 maj 2008
ATF typ F/G i växellådan.
Även Dextron III fungerar.

Om du har en m47låda ( dvs 5 växlad) så MÅSTE du överfylla lådan.
på denna låda har dem satt påfyllnaspluggen för långt ner och det resulterar i att man får i för lite olja. Hur mycket det påverkar lådans livslängd negativt vet jag inte.

För att överfylla vxl-lådan så måste man luta bilen. Det räcker med en domkraft och hissa upp den på vid vänster framhjul. Detta gör att du får  i mer olja i lådan.

den enda som e som jag
274 Inlägg
4 maj 2008
de behöver inte va oljan som gör felet..kollat spakstället? de rasslar på min 740.

Din dröm är min verklighet

486 Inlägg
4 maj 2008
Andreas_ace skrev:
på denna låda har dem satt påfyllnaspluggen för långt ner och det resulterar i att man får i för lite olja. Hur mycket det påverkar lådans livslängd negativt vet jag inte.

För att överfylla vxl-lådan så måste man luta bilen. Det räcker med en domkraft och hissa upp den på vid vänster framhjul. Detta gör att du får  i mer olja i lådan.

Hmmm. Den övre pluggen är påfyllning OCH nivåplugg. Alltså ska man fylla tills oljan börjar rinna över och då sätta i pluggen. Inte mer.

Men jag osäker på om det verkligen brist på olja som är felet.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
Tomas_H skrev:
Andreas_ace skrev:

Hmmm. Den övre pluggen är påfyllning OCH nivåplugg. Alltså ska man fylla tills oljan börjar rinna över och då sätta i pluggen. Inte mer.

vad kan det annars vara då? hmm

375 Inlägg
5 maj 2008
Tomas_H skrev:

Som jag skrev.
Växellådan är felbyggd och inget som åtgärdades eftersom det var bara att överfylla så var problemet löst.
Varenda Volvo 740 med m47 lådan som lämnas in på en Volvo verkstad får sin överfylld.
Även 99% på 740klubbens forum säger samma sak.

Även B230 motorn blev felbyggd i början, så man var tvungen att lämna in bilen för service annars så hade motorn en tendens att rasa.
Vågar dock inte säga vilken typ, men det var runt 87 iaf.
Tror dock det var b230f, då den introducerades detta år

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
ok, ska fylla på olja.. om de inte hjälper vad kan det vara för fel då?

45 Inlägg
6 maj 2008
Är du helt säker på att det är lådan som rasslar ?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Faffelbach skrev:
Är du helt säker på att det är lådan som rasslar ?

nej, men rasslet kommer när man växlar.. och låter som det kommer aldelles under bilen..
vad kan de vara förutom växellådan då?

687 Inlägg
7 maj 2008
tryck ner ett par bananer i lådan det kan hjälpa mot skrap.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:

tack för ett så otroligt genomtänkt och klyftigt svar! kom du på de sj?
tusen tack de känns som om jag blev mkt smartare nu! roll

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 maj 2008
richardoo290 skrev:
volvo_Tobias skrev:

Det kan faktiskt hjälpa om det är dåligt med olja i lådan. smile
Men det är ju rekommenderat att byta till olja sen. En kompis gjorde så med en bakaxel som hade läckt ur all olja. I med tre bananer och han tog sig hem. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
richardoo290 skrev:
volvo_Tobias skrev:

Det kan faktiskt hjälpa om det är dåligt med olja i lådan. smile
Men det är ju rekommenderat att byta till olja sen. En kompis gjorde så med en bakaxel som hade läckt ur all olja. I med tre bananer och han tog sig hem. smile

jamenvisst! och så trycker ja in ett par äpplen i avgasröret med! och lite druvor o bär blandar ja ner i motoroljan! sen lär den gå utav bara helvete! roll

Sök