2710
Sök

Bromsverkan avtar Bmw 525 tds?

566 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Hallå håller på och fixar en 525 tds åt min syster som stått några år. Har bytt bromsrör, belägg, smörjat upp bromsok..MEN när man bromsar så tar det bra första trycket. Men sen avtar det och pedalen blir hård..men går inte ner i bott utan stannar där den ska. Har luftat..kanske är huvudcylindern kass? Nån som har vart med om detta elr vet?

10 287 Inlägg
6 maj 2008
Huvudcylinder eller backventil till huvudcylinder (dvs taskigt vakuum). Men det är diesel....hmmm, sitter det inte vakuumpump på dieslarna? Någon dieselkunning som kan hjälpa?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
6 maj 2008
har för mig att det sitter nå som kallas bromsbomb och är ist för bromsservo  är lite osäker hur den funkar men är inte ovanligt att dom går sönder och brukar visa sig på det viset

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

566 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Huvudcylinder eller backventil till huvudcylinder (dvs taskigt vakuum). Men det är diesel....hmmm, sitter det inte vakuumpump på dieslarna? Någon dieselkunning som kan hjälpa?

/Göran

Men om det skulle vara dåligt vakuum borde väl pedalen gå i bott?

566 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
M3Tim skrev:
har för mig att det sitter nå som kallas bromsbomb och är ist för bromsservo  är lite osäker hur den funkar men är inte ovanligt att dom går sönder och brukar visa sig på det viset

ok..får kolla upp det..

45 Inlägg
6 maj 2008
det finns ett knep som du kan prova. när bilen är avstängd så bromsar du , sen starta du bilen å om bromspedalen INTE sjunker så är det backventilen som är sönder i  bromsservon

1 353 Inlägg
6 maj 2008
81an skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Men om det skulle vara dåligt vakuum borde väl pedalen gå i bott?

och japp dieselbilar har en Vakuumpump istället.

Dåligt Vakuum = ingen servo = helt stum pedal,

Låter som Dålig huvudbromscyl.  hade precis likadant på min innan jag böt den, hade skitbra bromsar först, sen höll man tryck i typ 3-5 sek så sjönk det och tillslut hade man ingen tryck..
Senast redigerat av Batta (6 maj 2008)

There's no replacement for displacement

Sök