4327
Sök

Frågor angående Toyota Celica!

darkstar.se
80 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#1
Hoppas detta är under rätt forumsområde.

Har lite frågor angående, som ni märkte i rubriken, Toyota Celica.
Jag har nämnligen planer om att köpa en i början av nästa år. Tidigare om jag har tur! Så skulle gärna vilja veta lite mer om dom osv. Har skrivit lite frågor nedanför. Kanske inte dom bästa frågorna eller så. Men kom inte på något bättre. Skriv annars lite efter egna erfarenheter osv som kan vara till nytta för mig.

Kom bara mer seriösa svar och inte med några dumma kommentarer.

Toyota Celica GT -94 - 175hk
Är det bra drag i dom?
Bra acceleration?
Är det farligt dyrt att trimma dom? (Vet, beror på vad man ska göra. Men vill bara ha lite hum om lite småtrim.)
Finns dom bara i FWD?
Hur är det med reservdelar osv? Dyra eller skapligt pris? Finns det mycket reservdelar?

Toyota Celica 2.0 GTI 16V - 91-frammåt  - 156hk?
Är det bra drag i dom?
Bra acceleration?
Är det farligt dyrt att trimma dom? (Vet, beror på vad man ska göra. Men vill bara ha lite hum om lite småtrim.)
Finns dom bara i FWD?
Hur är det med reservdelar osv? Dyra eller skapligt pris? Finns det mycket reservdelar?

Toyota Celica GT4 Carlos Sainz -92 - 200-208hk?
Är det bra drag i dom?
Bra acceleration?
Är det farligt dyrt att trimma dom? (Vet, beror på vad man ska göra. Men vill bara ha lite hum om lite småtrim.)
Hur är det med reservdelar osv? Dyra eller skapligt pris? Finns det mycket reservdelar?


Något mer ni skulle kunna tillägga så skriv gärna. Vill gärna veta så mycket om Toyota Celica 90a och uppåt.
Tack på förhand.
Senast redigerat av synden (7 maj 2008)

When I get sad, I stop being sad and be awsome again. True story.
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel.
http://blog.darkstar.se

1 661 Inlägg
7 maj 2008
#2
Angående driften så är GT och GTi samma och har FWD. Alla GT4 eller Carlos har AWD.
Självklart så har den bilen med högst effekt bäst drag och är dyrast att köra reperera och äga.
Dem med turbo; GT4 och carlos är billigare att trimma än de utan.
För övrigt är det bra bilar allesammans.

darkstar.se
80 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#3
Hardjim skrev:
Angående driften så är GT och GTi samma och har FWD. Alla GT4 eller Carlos har AWD.
Självklart så har den bilen med högst effekt bäst drag och är dyrast att köra reperera och äga.
Dem med turbo; GT4 och carlos är billigare att trimma än de utan.
För övrigt är det bra bilar allesammans.

Okey. Så det är något att satsa på? Jag funderar starkt på en Carlos Sainz. Men även en Celica GT/GTi runt 94:a.

When I get sad, I stop being sad and be awsome again. True story.
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel.
http://blog.darkstar.se

RS
886 Inlägg
7 maj 2008
#4
Tänk på att GT4:or kostar en hel del att försäkra, reparera, köra och serva! Eftersom jag har en Carlos kan jag väl säga att ska man ha reservdelar är det mestadels Toyota som gäller, och då är det dyrt!

Fördel är att dom är relativt billig att trimma. Bra acceleration till 100 sen dalar det lite, men grym väghållning kompenserar smile

Men samtidigt är en GT4 10 ggr roligare att köra än en gti. Det är värt pengarna.

Focus RS

darkstar.se
80 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#5
Bostrom skrev:
Tänk på att GT4:or kostar en hel del att försäkra, reparera, köra och serva! Eftersom jag har en Carlos kan jag väl säga att ska man ha reservdelar är det mestadels Toyota som gäller, och då är det dyrt!

Fördel är att dom är relativt billig att trimma. Bra acceleration till 100 sen dalar det lite, men grym väghållning kompenserar smile

Men samtidigt är en GT4 10 ggr roligare att köra än en gti. Det är värt pengarna.

Hehe, okey. Men att det dalar efter hundra kanske man kan fixa till lite när man trimmar eller? Så det inte dalar lika mycket?

Reservdelarna kanske jag kan komma undan lite billigare om jag har tur för min far jobbar på Toyota. Fast det kanske inte blir allt för mycket billigare trots att han jobbar där.

Såg förresten din Carlos Sainz på blocket och blev riktigt sugen på en sån. Dock tycker jag inte att Celican mellan 90-93 eller vad det är som har lampora som åker upp är så snyggt när dom är uppfällda. Men när dom är nerfällda är det riktigt snyggt. smile

Förhoppningsvis om ekonomin vill sig när jag skaffar jobb (tar studenten nu i sommar) så blir det en Carlos Sainz eller en GTi(med dom frya lamporna, 93-99 eller vad det är).
Blir väl att provköra dom innan man ska köpa dom och se hur dom går. Tror nog dom är bra bilar och går skapligt bra. Är lite mer ute efter att göra bilen till en liten blickfångare och ha något att visa upp på t.ex. träffar. Vill iofs ha lite under huven också för det är ju skoj att köra lite snabbt. Hehe. wink

Vad är det för skillnad förresten mellan GT och GTi på 94an och uppåt?
Senast redigerat av synden (7 maj 2008)

When I get sad, I stop being sad and be awsome again. True story.
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel.
http://blog.darkstar.se

RS
886 Inlägg
8 maj 2008
#6
Pga fyrhjulsdriften är dom ju lite "seg" när det börjar gå fortare, dels för att 4WD tar lite kraft från motorn och dels för att det väger lite mer. Men det greppar bra mkt bättre än fwd och rwd istället...så det jämnar ju ut sig i de stora hela. Skrämmer du upp dom till 300 hk eller nåt så lär dom röra på sig ordentligt iaf!

Skillnad på GT och GTi? Vet inte..det sitter samma motor i dom, 3S-GE tror jag?

Focus RS

Herr
1 722 Inlägg
8 maj 2008
#7
Det verkar som du inte är så insatt när det gäller bilar och motor. Att trimma en bil krävs erfarenhet och massvis med kunskap, och framför allt pengar om du ska få det att hålla. Bara en tanke efter jag läst det du skrivit, lycka till=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 703 Inlägg
8 maj 2008
#8
Äsh, trial and error, man lär så länge man lever smile

En fräsh GT4 oavsett årsmodell hade jag siktat på, du får en potent bil för rimliga pengar.


165 Inlägg
8 maj 2008
#9
LocKtar skrev:
Det verkar som du inte är så insatt när det gäller bilar och motor. Att trimma en bil krävs erfarenhet och massvis med kunskap, och framför allt pengar om du ska få det att hålla. Bara en tanke efter jag läst det du skrivit, lycka till=)

Tur att www.Toyotaklubben.se finns då..Då är det bara pengarna som saknas cool
Sen ska man la säga att just en GT4 inte är den lättaste bilen att meka med..


darkstar.se
80 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#10
Okey. Tror nog det är ganska säkert att jag ska försöka köpa en Celica Carlos Sainz eller Celica GTi 94- i början av nästa höst. : )

When I get sad, I stop being sad and be awsome again. True story.
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel.
http://blog.darkstar.se

darkstar.se
80 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#11
amby skrev:
LocKtar skrev:
Det verkar som du inte är så insatt när det gäller bilar och motor. Att trimma en bil krävs erfarenhet och massvis med kunskap, och framför allt pengar om du ska få det att hålla. Bara en tanke efter jag läst det du skrivit, lycka till=)

Tur att www.Toyotaklubben.se finns då..Då är det bara pengarna som saknas cool
Sen ska man la säga att just en GT4 inte är den lättaste bilen att meka med..

Hehe, är dom inte? tongue Får hoppas att farsan klarar av att mecka med dom eftersom han jobbat med Toyota hela sitt liv nästan. big_smile

When I get sad, I stop being sad and be awsome again. True story.
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel.
http://blog.darkstar.se

darkstar.se
80 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#12
LocKtar skrev:
Det verkar som du inte är så insatt när det gäller bilar och motor. Att trimma en bil krävs erfarenhet och massvis med kunskap, och framför allt pengar om du ska få det att hålla. Bara en tanke efter jag läst det du skrivit, lycka till=)

Nja, inte allt för insatt är jag i bilar. Som tur har jag polare och även som jag skrev tidigare i ett inlägg så jobbar farsan på Toyota och meckar så förhoppningsvis så blir det lite lättare för mig. Hehe.

henkebenke skrev:
Äsh, trial and error, man lär så länge man lever smile

En fräsh GT4 oavsett årsmodell hade jag siktat på, du får en potent bil för rimliga pengar.

Okey. Får nog bli en sån bil tror ja ; )

When I get sad, I stop being sad and be awsome again. True story.
Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra på allting - och de kloka så fulla av tvivel.
http://blog.darkstar.se


Sök