2432
Sök

grymt billjud som ej syns

166 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej alla.

Har byggt billjud av och till i säkert 15 år nu. Har även vart på mässor, utställningar osv osv.
Nu till min fundering finns det fler än jag som tycker det har blivit grymt vräkigt numera. Själv är jag lite trött 
på denna "matta in så mycket det bara får plats"  "hysteri som råder.

Någon gång då och då stöter man på en bil som är en ljud sleeper dvs syns inte men när ljudet slås på så är det perfekt ( helt klart och välbalanserat  ljud ). Själv bygger jag minna system (nu mera)  efter denna princip.

Frågan är har jag blivit gubbe eller finns det fler därute som jag?


volvoraggare
4 776 Inlägg
7 maj 2008
#2
Piraten skrev:
Hej alla.

Har byggt billjud av och till i säkert 15 år nu. Har även vart på mässor, utställningar osv osv.
Nu till min fundering finns det fler än jag som tycker det har blivit grymt vräkigt numera. Själv är jag lite trött 
på denna "matta in så mycket det bara får plats"  "hysteri som råder.

Någon gång då och då stöter man på en bil som är en ljud sleeper dvs syns inte men när ljudet slås på så är det perfekt ( helt klart och välbalanserat  ljud ). Själv bygger jag minna system (nu mera)  efter denna princip.

Frågan är har jag blivit gubbe eller finns det fler därute som jag?

håller med fan ser bara fånigt md för mycket basar och diskanter och allt vad det heter   bra ljud ska det vara men det ska inte vara  5011 basar och 7023 diskanter osv osv

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Noiseprojekt
7 maj 2008
#3
Piraten skrev:
Hej alla.

Har byggt billjud av och till i säkert 15 år nu. Har även vart på mässor, utställningar osv osv.
Nu till min fundering finns det fler än jag som tycker det har blivit grymt vräkigt numera. Själv är jag lite trött 
på denna "matta in så mycket det bara får plats"  "hysteri som råder.

Någon gång då och då stöter man på en bil som är en ljud sleeper dvs syns inte men när ljudet slås på så är det perfekt ( helt klart och välbalanserat  ljud ). Själv bygger jag minna system (nu mera)  efter denna princip.

Frågan är har jag blivit gubbe eller finns det fler därute som jag?

Jag ska bygga likadant i nya bilen!
allt ska vara helt dolt så du är inte ensam!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2008
#4
Samma här! Bygget jag gör nu ska inte synas, helst ska det blir renare och snyggare än orginal, men med betydligt bättre ljud såklart! Är ju lite fränt att ha en bil där ljudet inte syns, men hörs. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

782 Inlägg
7 maj 2008
#5
jag har försökt hålla en diskret linje genom hela bygget och tycker jag lyckats..
Kan tycka att det har blivit alldelesför mycket ofärdiga glasfiberbyggen för om man tittar noga så är det många missar i underarbetet... även på toppbilar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 maj 2008
#6
Piraten skrev:
Hej alla.

Har byggt billjud av och till i säkert 15 år nu. Har även vart på mässor, utställningar osv osv.
Nu till min fundering finns det fler än jag som tycker det har blivit grymt vräkigt numera. Själv är jag lite trött 
på denna "matta in så mycket det bara får plats"  "hysteri som råder.

Någon gång då och då stöter man på en bil som är en ljud sleeper dvs syns inte men när ljudet slås på så är det perfekt ( helt klart och välbalanserat  ljud ). Själv bygger jag minna system (nu mera)  efter denna princip.

Frågan är har jag blivit gubbe eller finns det fler därute som jag?

Håller med, även om det ur ett show och leverantörsperspektiv givetvis skall framhävas å det grövsta.

Men personligen skulle jag inte "vräka på" som många gör.  För att inte tala om hur jä-la dåligt lackade glasfiberytor är för ljudet!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

6 851 Inlägg
7 maj 2008
#7
jonash skrev:
Piraten skrev:
Hej alla.

Har byggt billjud av och till i säkert 15 år nu. Har även vart på mässor, utställningar osv osv.
Nu till min fundering finns det fler än jag som tycker det har blivit grymt vräkigt numera. Själv är jag lite trött 
på denna "matta in så mycket det bara får plats"  "hysteri som råder.

Någon gång då och då stöter man på en bil som är en ljud sleeper dvs syns inte men när ljudet slås på så är det perfekt ( helt klart och välbalanserat  ljud ). Själv bygger jag minna system (nu mera)  efter denna princip.

Frågan är har jag blivit gubbe eller finns det fler därute som jag?

Håller med, även om det ur ett show och leverantörsperspektiv givetvis skall framhävas å det grövsta.

Men personligen skulle jag inte "vräka på" som många gör.  För att inte tala om hur jä-la dåligt lackade glasfiberytor är för ljudet!

mvh Jonas

Nja, delvis. Själv saknar man de gamla goa bilarna som tex. Woody,Pioneers ODR saab,LarsK. Där har vi bilar som inte bara låter kalas, utan även är show och har detaljer ut i topparna.
Varför byggs inte sånna bilar idag?
(jag vet varför, men lite fler sånna bilar behövs)
Alltså bilar som har finnish till den sista hjulbulten.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 maj 2008
#8
Håller med fullständigt och jag tror inte att det skulle bero på gubbighet iaf för jag e bara 21 ännu och det är väl inte direkt nån gubbålder ??  tongue

*Om* jag byter ut mer i min bil förutom huvudenheten (bilder kommer till helgen, här är en halvtaskig film sålänge big_smile  http://youtube.com/watch?v=gdy898Nlglg&fmt=18)  så kommer jag definitivt att helt enkelt bara byta till bättre högtalare men i samma storlek som originalarna bara för att dom ska få plats i originalhålen plus att jag vägrar göra åverkan på bilen, den e helig för mig och får inte skadas tongue

Förutom kanske en liten låda i skuffen med en eller två MTX basar, den nya cd-växlaren och stereon såklart ska det inte synas någonting öht och eftersom jag sällan kör med bakluckan öppen så lär ju huvudenheten vara det enda folk skulle kunna få nån ledtråd av att något är gjort med ljudet.


Det här med ljudbyggen är för mig likadant som exteriören på bilar, det ska vara stilrent för min del och 25kg polyester i skuffen skulle inte jag kalla något i närheten av stilrent iaf.
Senast redigerat av TBOC_Razor (7 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
7 maj 2008
#9
Jag har gjort likadant man ser inget att det är nått speciell men det går att spela minst 135db i forden.
Jag tycker det är trevligare så smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

166 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#10
Skönt att se att man inte är ensam i alla fall. :-D

Ska man dra det lite längre så tycker jag att det saknas en tävlingsklass. Skulle vara grymt roligt om det kom ut en ny klass, typ "OPTIMERAT ORIGINAL". Vilka regler eller liknade vet jag ej men grundtanken ska vara så rent/klart/balanserat ljud utan att det syns några ingrepp på bilen.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 maj 2008
#11
Piraten skrev:
Skönt att se att man inte är ensam i alla fall. :-D

Ska man dra det lite längre så tycker jag att det saknas en tävlingsklass. Skulle vara grymt roligt om det kom ut en ny klass, typ "OPTIMERAT ORIGINAL". Vilka regler eller liknade vet jag ej men grundtanken ska vara så rent/klart/balanserat ljud utan att det syns några ingrepp på bilen.

Idag så behöver man inte ha nåt "show" för att få bra installationspoäng. Du kan få lika bra om du byggt det "original", det handlar bara om att du måste göra så genomgående, så att temat är konsekvent.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 maj 2008
#12
TT-Avant skrev:
jonash skrev:
Piraten skrev:
Hej alla.

Har byggt billjud av och till i säkert 15 år nu. Har även vart på mässor, utställningar osv osv.
Nu till min fundering finns det fler än jag som tycker det har blivit grymt vräkigt numera. Själv är jag lite trött 
på denna "matta in så mycket det bara får plats"  "hysteri som råder.

Någon gång då och då stöter man på en bil som är en ljud sleeper dvs syns inte men när ljudet slås på så är det perfekt ( helt klart och välbalanserat  ljud ). Själv bygger jag minna system (nu mera)  efter denna princip.

Frågan är har jag blivit gubbe eller finns det fler därute som jag?

Håller med, även om det ur ett show och leverantörsperspektiv givetvis skall framhävas å det grövsta.

Men personligen skulle jag inte "vräka på" som många gör.  För att inte tala om hur jä-la dåligt lackade glasfiberytor är för ljudet!

mvh Jonas

Nja, delvis. Själv saknar man de gamla goa bilarna som tex. Woody,Pioneers ODR saab,LarsK. Där har vi bilar som inte bara låter kalas, utan även är show och har detaljer ut i topparna.
Varför byggs inte sånna bilar idag?
(jag vet varför, men lite fler sånna bilar behövs)
Alltså bilar som har finnish till den sista hjulbulten.

Putte's och Per Söders måste väl ändå räknas dit?!

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

82 Inlägg
8 maj 2008
#13
Min målsättning är också att det inte ska synas allt för mycket. Dock tas halva bagaget upp av bas och steg - liten bil smile Men detta syns inte från utsidan som kan väcka "vill ha begär"

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
8 maj 2008
#14
Hmm diskreta byggen är ju nice om man inte ska visa upp dom som leverantör eller butik.

Hur kul skulle det vara att komma till en mässa och kolla på massa bilar som är helt original
invändigt ? big_smile

Är ju alltid ballt om någon bil spelar sjukt bra och ser original ut.
Men som jag sa inte mycket show över det tongue

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

6 851 Inlägg
8 maj 2008
#15
jonash skrev:
TT-Avant skrev:
jonash skrev:

Håller med, även om det ur ett show och leverantörsperspektiv givetvis skall framhävas å det grövsta.

Men personligen skulle jag inte "vräka på" som många gör.  För att inte tala om hur jä-la dåligt lackade glasfiberytor är för ljudet!

mvh Jonas

Nja, delvis. Själv saknar man de gamla goa bilarna som tex. Woody,Pioneers ODR saab,LarsK. Där har vi bilar som inte bara låter kalas, utan även är show och har detaljer ut i topparna.
Varför byggs inte sånna bilar idag?
(jag vet varför, men lite fler sånna bilar behövs)
Alltså bilar som har finnish till den sista hjulbulten.

Putte's och Per Söders måste väl ändå räknas dit?!

/Jonas

Ja det är väl de som tävlar idag som kan räknas dit.
Särskilt Puttes anser jag håller väldigt hög klass.
Söders bilar har jag inte haft möjlighet att riktigt studera så ingående.
Men fler sånna bilar skulle behövas för att locka fler till tävlande i EMMA SQ.
Det ända som dessa bilar saknar är en vettig motor, annars är de nästan kompletta.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 maj 2008
#16
TT-Avant skrev:
jonash skrev:
TT-Avant skrev:

Nja, delvis. Själv saknar man de gamla goa bilarna som tex. Woody,Pioneers ODR saab,LarsK. Där har vi bilar som inte bara låter kalas, utan även är show och har detaljer ut i topparna.
Varför byggs inte sånna bilar idag?
(jag vet varför, men lite fler sånna bilar behövs)
Alltså bilar som har finnish till den sista hjulbulten.

Putte's och Per Söders måste väl ändå räknas dit?!

/Jonas

Ja det är väl de som tävlar idag som kan räknas dit.
Särskilt Puttes anser jag håller väldigt hög klass.
Söders bilar har jag inte haft möjlighet att riktigt studera så ingående.
Men fler sånna bilar skulle behövas för att locka fler till tävlande i EMMA SQ.
Det ända som dessa bilar saknar är en vettig motor, annars är de nästan kompletta.

Tanken med EMMA SQ klasserna är att man kan ta "trappor" uppåt, dvs ju högre klass, ju större krav på installation, och det övriga. Master kommer man inte undan med något annat än en bra installation, med massor av bonus.

Om man däremot är inne på att tävla i en kombination utav ljud, ljudtryck, styling, motor så finns EMMA Racing. Då ingår till och med ett körmoment. (på vissa tävlingar är detta ej praktiskt möjligt, men det skall ingå normalt sett)

Så det finns tävlingsklasser för det mesta - alla kan hitta nåt som man kan tävla i! Jag minns än idag en kille på en tävling i Norrköping, som rullade in sin Golf, inte nåt vrålåk om man säger så, med en bas i skuffen, byggd på nåt som likande en toarulle (dvs sånt man gjuter plintar med). Han ställde upp i Bassrace och vann!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

6 851 Inlägg
8 maj 2008
#17
jonash skrev:
TT-Avant skrev:
jonash skrev:

Putte's och Per Söders måste väl ändå räknas dit?!

/Jonas

Ja det är väl de som tävlar idag som kan räknas dit.
Särskilt Puttes anser jag håller väldigt hög klass.
Söders bilar har jag inte haft möjlighet att riktigt studera så ingående.
Men fler sånna bilar skulle behövas för att locka fler till tävlande i EMMA SQ.
Det ända som dessa bilar saknar är en vettig motor, annars är de nästan kompletta.

Tanken med EMMA SQ klasserna är att man kan ta "trappor" uppåt, dvs ju högre klass, ju större krav på installation, och det övriga. Master kommer man inte undan med något annat än en bra installation, med massor av bonus.

Om man däremot är inne på att tävla i en kombination utav ljud, ljudtryck, styling, motor så finns EMMA Racing. Då ingår till och med ett körmoment. (på vissa tävlingar är detta ej praktiskt möjligt, men det skall ingå normalt sett)

Så det finns tävlingsklasser för det mesta - alla kan hitta nåt som man kan tävla i! Jag minns än idag en kille på en tävling i Norrköping, som rullade in sin Golf, inte nåt vrålåk om man säger så, med en bas i skuffen, byggd på nåt som likande en toarulle (dvs sånt man gjuter plintar med). Han ställde upp i Bassrace och vann!

mvh Jonas

Jo jag är mycke väl medveten om att det är olika klasser och varför de finns. Det jag sa va den att jag saknar flera bilar som har detta som man måste ha i Master.
Det är ju de bilarna som finns i Master och även EMMA Racing som drar folk som kanske inte är så intresserade igentligen.
Men ser de en bil som är snygg att titta på, snygga installationer och har ett mycke bra ljud så kan detta i sin tur locka flera att börja tävla.
Men som sagt, även finnishen på bilen i sig anser jag är viktig på en tävlingsbil,oavsett klass.
Börjar man bygga så det inte syns, ja då skall bilen även vara näst intill orginal på utsidan oxå.
bygger man ett Master bygge, då anser jag att man även skall följa upp med utsidan..
Ja du fattar vart jag vill komma..


2 600 Inlägg
8 maj 2008
#18
jag tycker att en diskret ljud uppgradering är bra ska sj göra det på min nästa bil som jag köper att bygga det så diskret som möjligt . man lär ju sig efter sitt bygge som man ha nu då man hadde brist på både pengar och erfarenhet. men man lär ju sig smile för övrigt så tycker jag att det systemet jag ha nu låter helt ok smile

gör som jag kör gubba racer=)

8 156 Inlägg
15 maj 2008
#19
TBOC_Razor skrev:
Håller med fullständigt och jag tror inte att det skulle bero på gubbighet iaf för jag e bara 21 ännu och det är väl inte direkt nån gubbålder ??  tongue

Det här med ljudbyggen är för mig likadant som exteriören på bilar, det ska vara stilrent för min del och 25kg polyester i skuffen skulle inte jag kalla något i närheten av stilrent iaf.

21? Dags att gå i pension ju wink
Iaf. Jag håller på dig när det gäller stilrent som smak.
Fast för min del lär det gå åt en del polyester är jag rädd. Men interiören ska inte se ut som att den kom från yttre rymden wink

Funderar på hur man skulle kunna göra en semi-diskret installation som både ser bra ut och inte döljer elementen, men som samtidigt skulle passa in i interiören på en Volvo Amazon och inte stå ut för mycket.
Dom ska finnas där men får absolut inte sticka ut.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 Inlägg
16 maj 2008
#20
Hej alla sammans!

jag tycker likadant håller själv på att bygga dolt billjud. i bagaget ska allt sänkas ner och gömmas men ändå synas igenom glasskivor. en fråga bara. är det nån som har ett bra alternativ vart man ska sätta basarna har 2 st 12" jag har en volvo S60 och funderar på att sätta dem i reservhjulsbaljan. men är rädd att det inte blir nån bas av det... hopas på bra svar...



Sök