Om "bra" definieras som film med bra manus, bra skådespeleri, bra foto, bra klippning och story som är konsekvent så kommer en lista från mig.
12 Angry Men: extremt välgjord och välspelad film (svart-vit givetvis..) så handlar om en jurys våndor. Tilldrar sig i ett enda rum.
Leon - Der Profi : Fullängdsversionen av Leon.
Apocalypse now- Redux: Det totala vansinnets film. Både vad gäller filmen och inspelninen av den.
Gudfadern 1&2: Sannolikt dom bästa. Ever.
Nyckeln till Frihet: Maximal feelgood film.
The Apartment: Screwball-skruvad tok-komedi som slår alla fjantkomedier med ljusår.
M: Ohyggligt bra Fritz Lang film om en barnamördare. (Med Peter Lorre i huvudrollen).
Sunset Boulevard: Myten om Hollywood.
Once upon a time in the west: Alla popcorntuggande-CGI-actions motpol: Långsam extremt välgjord västern med världens snyggaste entre´r.
Bladerunner: Den sista riktiga filmen. Maximal dystropi. Soundtracket...
Das Boot: Bästa krigsfilmen.
Lawrence of Arabia: Världens snyggaste film. Ljuset och scenerna. Jag är stum varje gång jag ser den.
The usual suspects: Världens bästa "twist" film. Ohyggligt konsekvent genomförd.
Dr Strangelove: "Gentlemen, you can not fight here - this is the war room"
The good, the bad and the ugly: Bästa västern.
När lammen tystnar: Tja, behövs nog inte förklaras.
Och sedan givetvis Pulp Fiction, Metropolis, De Andras Liv, Fula Skitiga och Elaka, Rashomon, Deer Hunter, Guds Stad, Gökboet, Casablanca, The Maltese Falcon, The Killing Fields, Touch of Evil och några till.
Hjärtat klappar dock just nu lite extra för Fitzcarraldo. (med en helt galen Klaus Kinski)
Och är det någon som vill smöra lite extra för sin flickvän/fru - köp hem den restaurerade The Red Shoes.
/Göran (filmnörd som kräks åt dålig CGI och skrikande däck på grusvägar)
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI