3552
Sök

Dyrköpt hastighet - Snart ännu dyrare att köra för fort...

2 924 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
#1
Tråkigt men låter för en gång skull ganska vettigt och rättvist... roll

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/b … 449107.e24

~ Life is short, have FUN! ~

Teddan
2 495 Inlägg
8 maj 2008
#2
rädda kvinnor är bäst.... undrar hur många följd olyckor dom har orsakat av sina osäkra körningar .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

blacken
8 maj 2008
#3
r-ted skrev:
rädda kvinnor är bäst.... undrar hur många följd olyckor dom har orsakat av sina osäkra körningar .

Är helt inne på din tankelinje där. Visserligen så är kvinnor underrepresenterade i olycksstatistiken, men hur många olyckor har dom inte varit "pappa" till på grund av deras lite "annorlunda" körstil??

1 171 Inlägg
8 maj 2008
#4
Kasst! Skulle du trivas med en trafikpolis i passagerarsätet som följer med dig och rapporterar och bötfäller eventuella felsteg?


Folk får ta lite mera ansvar för sin egen roll i trafiksituationer istället. Jag tror väldigt många har attityden att de håller på sin rätt och minskar sina marginaler inom juridiskt praktiska gränser. Sedan när de är inblandad i olyckor så säger de bara: "han bröt mot den och den regeln" och frias från ansvar istället för att ha marginalerna som krävs och försiktigheten att undvika situationen som orsakade olyckan.

Ta tex folk som håller på och råkar krocka med en massa djur hela tiden. De kan ju inte ha sån extrem otur gång på gång. Det borde ju ha något med attityden/körstilen att göra att de upprepade gånger krockar med vilt när andra inte gör det. Att man har för små marginaler för inbromsningar och plötsliga situationer.

Det man kanske borde göra istället är att låta premierna bestämmas av tidigare försäkringsärenden. Om det ofta blir inbrott i bilen tex. Eller om man oftare är inblandad i olyckor oavsett vem som bedöms vara "ansvarig". Då kanske folk skulle ta det mer försiktigt och tänka mer rationellt och hålla större marginaler inför andras missar. Inte bara att så länge ingen upptäcker några regelbrott man själv gör så är det lugnt att köra i princip hur som helst. Eller ställa bilen varsomhelst närsomhelst med baksätet fullt av påsar och väskor, blir det inbrott gör det inget, det fixar pappa bolaget.
Senast redigerat av zoopåse (8 maj 2008)


Teddan
2 495 Inlägg
8 maj 2008
#5
blacken skrev:
r-ted skrev:
rädda kvinnor är bäst.... undrar hur många följd olyckor dom har orsakat av sina osäkra körningar .

Är helt inne på din tankelinje där. Visserligen så är kvinnor underrepresenterade i olycksstatistiken, men hur många olyckor har dom inte varit "pappa" till på grund av deras lite "annorlunda" körstil??

kul att våra tankesätt kan mötas, enligt mig är osäkra och onyktra förare det största problemet vi har i trafiken.

på god andra plats så kommer våra världsmästare mellan 18-24år som kan alla regler, vet exakt hur dom skall köra och rättar oss "äldre" då vi inte kan nått.

det vi har som inte dom har är ju erfarenhet, vi kanske inte har fått med oss senaste lagen om hur man blinkar i en rondell (dåligt exempel men ändå ett exempel) men vi vet hur man skall lösa svåra situationer.


fick lära mig en grej när jag tog körkort.
en 18årings reaktionsförmåga är mycket bättre än en som är 40år men ändå så klarar en 40åring av samma trafiksituation mycket bättre , trots trögare reaktion.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

NeonX
8 maj 2008
#6
är 20år, och utbildad yrkeschaffis, gjort lumpen som stridsvagnstransport ( dispanstrafik á 98ton totalvikt ) gått fruktansvärt fjantigt många kurser i trafiksäkerhet,nykterhet ( Dont drink and drive ), livräddninskurser o.s.v o.s.v...Trots det så hamnar jag i samma katigori som per-arne som nyss fått kortet och inte har en jävla aning om nånting...



Skall jag vara ärlig så kör jag för fort, ofta...(där det är lämpligt )  Jag racear och leker på allmän gata och ni får säga va ni vill om det, jag står för det iaf och försöker inte dölja det...Men man KAN göra sånt med sunt förnuft, ( d.v.s göra det där det inte är mycket trafik/folk...) Jag kallar mig en duktig förare med min bil, eftersom jag känner den och vet hur den uppför sig. Självklart kan alla göra misstag och jag är varken odödlig eller bäst... Men om man kan använda sunt förnuft även när man busar/leker, spelar det nån roll om man är 20,30,40 lr heter Eva adamsson och är 45 ??? Är man inte ganska mogen tankemässigt sätt i så fall?

Är lite less på att pröjsa för andras misstag, sprid ut kostnaden på samtliga försäkringstagare, kvinnor, männ, unga och gammla, då får visseligen alla pröjsa men inte markant mer, och det skulle bli betydligt mycket mindre försäkringsbedrägeri o.s.v...
Att äga nån form av bil på helförsäkring på en 20åring i stan idag är förutsatt att man inte har nån annan som hjälper en att pröjsa nästan omöjligt, ( 1500kr för en volvo 850 GLT )



tillägger att jag aldrig krockat/fått böter...hitentills ( därmed inte sagt att det aldrig skulle drabba mig), men om man kan köra från sin 18årsdag på de sättet jag kör, utan olyckor är det väll bevis nog att det funkar, dom gånger det uppstår en risk påstår jag att man har flera hundra % större chans att klara ut situationen om man "kan" köra bil, och inte bara sitter bakom ratten och åker med... och hur lär man sig att köra bil i detta land? jo på gatan eftersom det inte finns en enda jävel med nån form av makt som vill ge än nått annat alternativ...

274 Inlägg
8 maj 2008
#7
NeonX skrev:
Text

När jag läste ditt andra stycke så trodde jag att det var jag som hadde skrivit de.

Håller me här. Straffa inte alla ungdomar!! Straffa ungdomarna och andra efter att de råkar ut för nått. Typ dubbla premien, dubbla den igen efter en till olycka. Sen kanske det kan sänkas efter några år om man har hållt sig på vägen. Tror att de har så i USA. Ganska smart tycker jag.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 maj 2008
#8
E väl bara bra att de höjer för de som orskara olyckor och sänker för de som sköter sig? Det handlar ju inte om att de sitter o kollar när du kör för fort (vilket rubriken vill antyda??) utan när du varit med i en olycka kollas de om du kört för fort (vilket tydligen är största anledningen) och allt de andra som står i artikeln...samt om du nu blivit av me körkortet, kört för fort x antal gånger så så mkt så e de väl klart att de visar att du har bristande respekt?

Och Folksam ligger ju i toppen i världen om statistik gällande olyckor och det sägs ju att det är bättre att gå efter deras statistik istället för Euro NCAP när bilarna blivit några år, så de som gnäller om detta är alltså de som gillar att orsaka olyckor, nåt annat kan de inte vara?
Senast redigerat av Mortalis (8 maj 2008)


hmmmm
1 094 Inlägg
8 maj 2008
#9
NeonX skrev:
Att äga nån form av bil på helförsäkring på en 20åring i stan idag är förutsatt att man inte har nån annan som hjälper en att pröjsa nästan omöjligt, ( 1500kr för en volvo 850 GLT )

hehe 1500. tror du menar 15000, men sköter man sig o så i några år så har man igen det i försäkringen. jag är 23 nu och har en 855 T5-R jag betalar 211kr / månad i helförsäkring på den och det är jag som står som ägare. och jag bor ej på landet utan i stan. dock har jag alla mina försäkringar på samma ställe. försökring på mig, frugan, grabben, hemförsäkring, bil försäkring, släpvagnsförsäkring. så mitt tips som det är idag är att sammla alla försökringar på 1 ställe så blir det billigare.


och sen detta med att fartsyndare ska ha högre försäkring tycker jag är rätt logiskt.
Senast redigerat av Gloremir (8 maj 2008)


2 Inlägg
8 maj 2008
#10
Lita aldrig på en text där det står "...undersökningar visar...".

Undersökningar visar att texten ofta är gött snedvridet då tongue


12 086 Inlägg
8 maj 2008
#11
Jag förstår inte problemet med dagens system? De som krockar mest får betala mest i premie..
Och unga killar får betala mkt eftersom de överrepresenterar olyckor, de kan jag leva med.

Jag tycker de låter bra som de är, varför ska en som kör för fort men inte krockar betala mer än en som kör lagligt men krockar? Det är ju trots alls olyckorna som kostar företagen pengar, inte förarens böter.

274 Inlägg
8 maj 2008
#12
JapMax skrev:
Jag förstår inte problemet med dagens system? De som krockar mest får betala mest i premie..
Och unga killar får betala mkt eftersom de överrepresenterar olyckor, de kan jag leva med.

Jag tycker de låter bra som de är, varför ska en som kör för fort men inte krockar betala mer än en som kör lagligt men krockar? Det är ju trots alls olyckorna som kostar företagen pengar, inte förarens böter.

Du säger ''De som krockar mest får betala mest i premie..'' Det är jo inte så nu! hadde det varit så så hadde min och farsans premie varit samma för ingen har behövt sig av försäkringen sen de fick kör kort. Jag (20år)kk2år. Farsan (46)kk22år ändå så skulle jag betala dubbelt så mycket som han om vi hadde haft samma bil på samma ställe.

Men jag håller med dig om att man inte ska betala mer bara för att man kör fort.


Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 maj 2008
#13
Bra förslag! Kanske fler tänker till en extra gång.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

166 Inlägg
8 maj 2008
#14
Såg en doktorsavhandling för ett par år sen. Den visade att tjejer kör sämre en killar samt att de är med i fler olyckor än killar. Där räknade man med hur långt genomsnitts mannen  samt genomsnitts kvinnan KÖR per  år och då visade det sig att kvinnor kör sämre. Inga andra test som görs räknar med detta i sina ekvationer ang olyckor. Sen tog man även hänsyn till hur stor % avd den kvinnliga resp manliga befolkningen har körkort

PS män kör fler mil samt sitter bakom ratten fler dagar per år en vad kvinnor gör ( i genomsnitt)
samt så har fler män i % körkort än kvinnor.

EX om 75% avd männen har körkort och orsakar 100 olyckor 100*1.25=125
     om 50% av kvinnorna har körkort och orsakar 50 olyckor  50*1.50 =75
Sen så kör killar ca dubbelt så långt som tjejer per år
killar 125*1 = 125
tjejer 75*2 = 150

det blir  150/125=1.2

dvs för varje olycka en man orsakar är så orsakar kvinnan 1.2 olyckor.

PS kom ej ihåg de exakta siffrorna men i grova drag är det på detta sätt.
en sak vi män är med i fler döds olyckor även om man räknar på detta sätt.
Senast redigerat av Piraten (8 maj 2008)


Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
8 maj 2008
#15
Enligt Maria Krafft är det "rädda kvinnor" som kör bäst i den meningen att ju försiktigare en bilist är och ju större marginaler hon har desto färre olyckor blir det. BULLSHIT! Jävla offer i trafiken är dom som sitter där och tuggar ratt i sina nissan micra.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

huh?
10 427 Inlägg
8 maj 2008
#16
r-ted skrev:
det vi har som inte dom har är ju erfarenhet, vi kanske inte har fått med oss senaste lagen om hur man blinkar i en rondell (dåligt exempel men ändå ett exempel) men vi vet hur man skall lösa svåra situationer.

Det skrämmande är ju att det är dom äldre erfarna förare som alltid är nära att krocka med en
för att de har svårt att följa skyltar som väjningsplikt m.m. Men är väl så när dom fått körkortet
gratis i ett flingpaket och kört på ett par rådjur sen dess.


blacken
8 maj 2008
#17
steifan skrev:
r-ted skrev:
det vi har som inte dom har är ju erfarenhet, vi kanske inte har fått med oss senaste lagen om hur man blinkar i en rondell (dåligt exempel men ändå ett exempel) men vi vet hur man skall lösa svåra situationer.

Det skrämmande är ju att det är dom äldre erfarna förare som alltid är nära att krocka med en
för att de har svårt att följa skyltar som väjningsplikt m.m. Men är väl så när dom fått körkortet
gratis i ett flingpaket och kört på ett par rådjur sen dess.

Undrar jag vilka som har svårt att följa gällande regler, dom med "lite" erfarenhet eller dom som inte har det. Av det jag har sett hittintills så är det övervägande sådana som INTE har så mycket "erfarenhet"..

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 maj 2008
#18
Piraten skrev:
Text...

Ja, kvinnor orsakar fler olyckor, men det är för det mesta lite plåtskador och bucklor på parkeringsplatser. Män prejar pensionärer och viker sina bilar runt träd, så det är ju lite skillnad på utbetalningsbeloppen för försäkringsbolaget.

Detta är inte representativt för alla kvinnor, men, en kompis till mig köpte en Escort i bra skick. 4 månader senare hade hon backat sönder kofångaren bak, tryckt in högerdörrarna mot en betongpelare, tryckt in vänsterdörrarna mot en bil och krossat kofångaren fram mot ett järnstaket. Kan även nämna domkraften som hon tryckte in genom golvet när ett hjul skulle bytas...

PENGAR24 skrev:
Enligt Maria Krafft är det "rädda kvinnor" som kör bäst i den meningen att ju försiktigare en bilist är och ju större marginaler hon har desto färre olyckor blir det. Hon säger också att undersökningar visar att ju skickligare en bilförare är rent tekniskt desto sämre är hon ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Årets skämt. Höga hastigheter har aldrig dödat någon oavsett kön, det är personer som inte kan hantera hastigheterna som gör det.

Exempel: Unga killar med keps runt 20år i en tonad 740 som hånler åt män i åldrarna 30+ i en idiotisk och oplanerad omkörning tycker att de har full kontroll, och vill inte ligga bakom "dinosaurien". 30plusarn' vet att de ännu inte lärt sig ett skit om kontroll. Idiot-omkörningen lyckades för att han tillät den och anpassade sin bilkörning så att den skulle lyckas...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

huh?
10 427 Inlägg
8 maj 2008
#19
blacken skrev:
steifan skrev:
r-ted skrev:
det vi har som inte dom har är ju erfarenhet, vi kanske inte har fått med oss senaste lagen om hur man blinkar i en rondell (dåligt exempel men ändå ett exempel) men vi vet hur man skall lösa svåra situationer.

Det skrämmande är ju att det är dom äldre erfarna förare som alltid är nära att krocka med en
för att de har svårt att följa skyltar som väjningsplikt m.m. Men är väl så när dom fått körkortet
gratis i ett flingpaket och kört på ett par rådjur sen dess.

Undrar jag vilka som har svårt att följa gällande regler, dom med "lite" erfarenhet eller dom som inte har det. Av det jag har sett hittintills så är det övervägande sådana som INTE har så mycket "erfarenhet"..

Av det jag har sett är det alltid äldre med stora ögon som glider ut mitt i vägen för andra bilar
när det är dom som är problemet. Lika vid övergångsställen.. noll uppmärksamhet längre fram
i trafiken som resulterar till tvärinbromsningar när gångtrafikanter börjar gå över.
Men det är ju bara vad jag har sett och blivit förbannad över.

Kanske bara är dom äldre i Falun som inte riktigt är på hugget i stadstrafiken.

Själv är jag väl mitt uppe i världsmästar-bilförar-tänket vid ~23 års ålder roll
Men blir inte förbannad utan anledning.


DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
8 maj 2008
#20
Mortalis skrev:
..kört för fort x antal gånger så så mkt så e de väl klart att de visar att du har bristande respekt?

Det sägs att man ser verkligheten ur sin egna synvinkel, och jag förstår att ifrån din synvinkel, där du kör drygt 1000 mil om året, dvs snabbt räknat drygt 3 mil per dag, så är det väldigt bristande respekt att åka dit för fortkörning.

Men om vi säger att du kör drygt 11000 mil per år istället (som jag), dvs drygt 30 mil per dag, så behöver man inte vara en einstein för att fatta att sannolikheten är betydligt större att du åker dit för fortkörning.

Bristande respekt eller inte, vid "fel" tillfälle kör vi alla för fort. Ingen idé att arbeta som yrkeschaufför om böter ska påverka försäkringen på ens privata bil.


Sök