Decibel skrev:
Det fungerar såhär, har själv deltagit i en rättslig process ang. en skada som uppstog i en GDS-hall.
Rätten motiverade det såhär.
1: Det är bilägarens ansvar att innan inkörning kontrollera visuellt att utrustningen håller det skick som bör antas.
2: Det är bilägarens ansvar att innan inköring kontrollera ev. utstickande delar på bilen, t.ex. antenner och reserhjul på baklucka (jeep i detta fall).
3: Det är hallägarens ansvar att se till att maskiner och anordningar är besiktade och godkända enligt tillverkarens anvisningar. (vanligen varje halvår/helår).
Jag vet vad för lyft som du pratar om här, det händer att dessa "läppar" stannar i rakt läge och man får kicka till dom lite. Det kan man aldrig anse som ett funktionsfel då den går att återställa i samband med ditt ansvar i punkt 1 som bilägare. (Skulle den däremot fastnat konstant, ja då är det ett funktionsfel)
Dessa lyftar byggs enligt en norm som gör att normala standardbilar inte har problem att ta sig upp på dem, om man då sänker sin bil och bortser från kontrollskyldigheten i punkt 1, så får man helt enkelt punga ut med självrisken själv.
Villkoren för GDS-hallarna kan man få i kassan, de finns även i vissa fall på hemsidan. Där finns bl.a. ansvarstaganden ifrån stationer. Summa summarum är att du kör in och arbetar med din bil på eget ansvar.