3317
Sök

skadad front på okq8 GDS-hall (avklarat)

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#1
idag när jag skulle tvätta bilen så tog jag en ramp jag inte stått på förr och tänkte väl inte mer på det först när de sa KRAAS i fronten. har alltid kört upp på rampen utan problem då saaben bara är sänkt 35mm.
svaret varför det sa kras såg jag rätt på en gång då jag klev ur. det ligger en "flappen" över "uppkörningsrampen" rakt ut (se fig 2). "flappen" ska ligga ner mot "uppkörningsrampen" (se fig 3) och sedan när man kört upp vinklas upp. (se fig 1)

nu till själva dilemmat. gick in och pratade med personalen vad vi skulle göra nu. han tyckte att de går på min försäkring och det tyckte inte jag eftersom den rampen uppenbarligen är defekt.
då menade han på att jag hade sänkt bil och man bör backa upp. då sa jag att jag alltid kört upp utan problem förr. och om de nu är så att man BÖR backa upp så sätt upp skyltar! sa jag. och tyckte att min bil inte är så jättesänkt och har rätt bra frigång med min aero -04-front,

kan också säga att jag är stammis där med så jag har varit där några ggr.
fick nummer till föreståndaren så jag ska ringa på måndag och ta ett snack. fotade skadorna och rampen och i vilket läge den stod så de inte kan komma o säga annat sen.

enligt mig så är de dem som ska stå för skadorna och inte jag eftersom det är en defekt ramp och att man inte ska behöva tänka på om de kan ta i då man har varit där så många gånger.

rampen: http://www.geting.se/viewimage.php?imag … 3-ramp.jpg

ge mig gärna feedback på detta. inte bilden utan om vad som är rätt wink
Senast redigerat av psilo (13 maj 2008)


Girls go fast
893 Inlägg
10 maj 2008
#2
Gjorde nästan samma sak med min honda.. fast jag hade aldrig kört upp på ramp så jag hamna snett och backa tillbaka och dunk så var min front på rampen och skrap skrap sa det mindre fint när jag med fronten på rampen fick backa av :S 

kan tillägga att en snäll äldre herre fick äran att köra upp min bil på rampen efter mitt missöde :S
väl på rampen så tar fronten åter igen i (iaf nästan) på de där sakerna längst fram...
min bil är väääldigt låg.. blir att strunta i ramp nästa gång de är dags för tvätt...

tycker du ska prata med förståndare och de ska betala skadorna på din bil.. grejjerna ska funka och man ska bara tuta och köra på rampen utan att kolla först.. tycker dock jag

hoppas det löser sig för dig! big_smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
10 maj 2008
#3
om rampen var def så ska dom stå för skadorna

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
10 maj 2008
#4
Dom ska stå för skadorna!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#5
jag får hoppas på det. vore riktigt surt annars. ingen vidare lust att punga upp med en självrisk och minus i bonusen för en sån skitgrej

meddelar besked efter snack med föreståndaren och mitt försäkringsbolag.


1 661 Inlägg
11 maj 2008
#6
Det är ditt ansvar att kolla hur du kör, inget konstigt med det tycker jag..

2 982 Inlägg
11 maj 2008
#7
Sexyicecube skrev:
Det är ditt ansvar att kolla hur du kör, inget konstigt med det tycker jag..

hmm om du kör upp på en ramp som är defekt och fuckar din bil... tycker du då att du själv ska stå för skadorna som uppkommer pga att rampen är defekt???????


2 118 Inlägg
11 maj 2008
#8
Sexyicecube skrev:
Det är ditt ansvar att kolla hur du kör, inget konstigt med det tycker jag..

håller med.. vad har man ögon till ?

D.i.l.l.i.g.a.f

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 maj 2008
#9
Tror nog tyvär att det får gå på din försäkring. Det är din plikt och skyldighet att se till att det är farbart där du kör. Visst var okq8s utrustning inte i fullgott skick men det är som sagt du som ska se till att det öht går att köra som tänkt.

Kan ta som referens. En lärare till mig skulle som vanligt tanka båten på en sjömack på Lidingö. Båten, en Örnvik 610MC Mercruiser 4,3 V6 (Chevys Astromotor). Hursom skulle han tanka 95, när han är klar så kommer personalen och säger att de haft problem med tankarna till bilarna och fått diesel i bensintankarna...  Läraren frågar om han nu hade bensin eller diesel i båten och personalen på macken garanterar (muntligt) att det inte skall vara diesel i båten. Så han åker därifrån och märker att motorn börjar spika och ha sig. Han har alltså fått diesel istället för bensin. Ansvaret hamnade som jag förstod det på honom trotts att man garanterat honom bensin, detta eftersom man som kaptenskall veta vilket bränsle man tankat. Kostnaden för en ny likadan motor ligger monterad och klar på dryga 100 000 för en vanlig dödlig...

Visst tjata på men jag tror att det egentligen är din försäkring som borde brukas.

Rock'n Roll

2 982 Inlägg
11 maj 2008
#10
TenZer skrev:
Tror nog tyvär att det får gå på din försäkring. Det är din plikt och skyldighet att se till att det är farbart där du kör. Visst var okq8s utrustning inte i fullgott skick men det är som sagt du som ska se till att det öht går att köra som tänkt.

Kan ta som referens. En lärare till mig skulle som vanligt tanka båten på en sjömack på Lidingö. Båten, en Örnvik 610MC Mercruiser 4,3 V6 (Chevys Astromotor). Hursom skulle han tanka 95, när han är klar så kommer personalen och säger att de haft problem med tankarna till bilarna och fått diesel i bensintankarna...  Läraren frågar om han nu hade bensin eller diesel i båten och personalen på macken garanterar (muntligt) att det inte skall vara diesel i båten. Så han åker därifrån och märker att motorn börjar spika och ha sig. Han har alltså fått diesel istället för bensin. Ansvaret hamnade som jag förstod det på honom trotts att man garanterat honom bensin, detta eftersom man som kaptenskall veta vilket bränsle man tankat. Kostnaden för en ny likadan motor ligger monterad och klar på dryga 100 000 för en vanlig dödlig...

Visst tjata på men jag tror att det egentligen är din försäkring som borde brukas.

jag hade bränt ner sjömacken om det hade varit min båt. (menar allvar)


12 086 Inlägg
11 maj 2008
#11
Va rampen defekt har du en möjlighet till ersättning. Men det finns säkert uppsatt nån tavla i hallen där det står att de avsäger sig allt ansvar tongue

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
11 maj 2008
#12
Så köper man ett paket flingor, kommer hem, öppnar det och det ramlar ut en glasbit som man råkar äta upp, åker in på akuten och förväntar sig en ersättning av något vis.
Då ska man, enligt vissa här inne skylla sig själv för att man inte kollade igenom vad man stoppar i munnen.. Right?

Skitsnack, Bullshit!
Snacka med föreståndaren och anmäl dom i värsta fall. Är skiten sönder så får dom fan ta och sätta upp skyltar.
Lycka till..

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Thorssa
11 maj 2008
#13
Det jag inte riktigt förstår är att du har väl en front från Saab? Alltså borde den vara i ABS-plast eller liknande, relativt hållbart material till skillnad från glasfiber. Hur fort körde du upp på rampen egentligen? När jag kör upp på en ramp så smyger jag upp, skulle det ta i då skulle det aldrig hinna gå så långt att det blir några skador.

5 089 Inlägg
11 maj 2008
#14
jag hänger inte med alls, du åkte upp på en ramp du aldrig har stått på förr, och sen går in och säger till dom att det har funkar att köra upp på rampen förut utan att det har tagit i? likadan ramp som den du "vanligtvis" brukar åka upp då?

\Lindgren

1 661 Inlägg
11 maj 2008
#15
Skylla sig själv är väl att ta i men att använda sina ögon och kolla så att bilen går in ligger enligt mig på eget ansvar!

Jag VET att min bil bara går in i 1 hall av 8  på en OKQ8(ljuddämparna tar i vid skarven just där porten går ner) men ändå så kollar jag varje gång så det verkligen går. 

Hade dom som var där före dig släppt ner lyften helt?

Bara hoppas det löser sig, men mest troligt att du får stå för det själv tyvärr.

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#16
JapMax skrev:
Va rampen defekt har du en möjlighet till ersättning. Men det finns säkert uppsatt nån tavla i hallen där det står att de avsäger sig allt ansvar tongue

inga skyltar what so ever uppsatta


Stressfläkt Racing
337 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#17
Thorssa skrev:
Det jag inte riktigt förstår är att du har väl en front från Saab? Alltså borde den vara i ABS-plast eller liknande, relativt hållbart material till skillnad från glasfiber. Hur fort körde du upp på rampen egentligen? När jag kör upp på en ramp så smyger jag upp, skulle det ta i då skulle det aldrig hinna gå så långt att det blir några skador.

ja det är abs-plast. olyckligt vis är det så att nästan jämt så är rampen snorhal och måste då ha lite skjuts för att ta sig upp men inte mycket. sen är så att det är rätt trångt att svänga upp på rampen så istället för att ha full koll om rampen var i sitt fullgoda skick så lära man ofta ha koll på att man får med alla fyra hjulen på rampen. skadan blev så att det blev  mitt under IC intaget då en gammal lagning gått sönder och precis under dimljuset, blev en bula in och en massa repor längs med.


Stressfläkt Racing
337 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#18
FLindgren skrev:
jag hänger inte med alls, du åkte upp på en ramp du aldrig har stått på förr, och sen går in och säger till dom att det har funkar att köra upp på rampen förut utan att det har tagit i? likadan ramp som den du "vanligtvis" brukar åka upp då?

i stort sett alla ramper utom den har jag kört upp på, alltså utan att behöva backa. och alla ramperan är av samma konstruktion.


Stressfläkt Racing
337 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#19
jag kanske ska nämna att denna GDS-hall har 8 platser att tvätta bilen på och alla har lyft. de står fyra och fyra emot varandra med draperi mellan platserna.

|  |  |  |  |

|  |  |  |  |


2 911 Inlägg
11 maj 2008
#20
Det fungerar såhär, har själv deltagit i en rättslig process ang. en skada som uppstog i en GDS-hall.

Rätten motiverade det såhär.
1: Det är bilägarens ansvar att innan inkörning kontrollera visuellt att utrustningen håller det skick som bör antas.
2: Det är bilägarens ansvar att innan inköring kontrollera ev. utstickande delar på bilen, t.ex. antenner och reserhjul på baklucka (jeep i detta fall).
3: Det är hallägarens ansvar att se till att maskiner och anordningar är besiktade och godkända enligt tillverkarens anvisningar. (vanligen varje halvår/helår).

Jag vet vad för lyft som du pratar om här, det händer att dessa "läppar" stannar i rakt läge och man får kicka till dom lite. Det kan man aldrig anse som ett funktionsfel då den går att återställa i samband med ditt ansvar i punkt 1 som bilägare. (Skulle den däremot fastnat konstant, ja då är det ett funktionsfel)

Dessa lyftar byggs enligt en norm som gör att normala standardbilar inte har problem att ta sig upp på dem, om man då sänker sin bil och bortser från kontrollskyldigheten i punkt 1, så får man helt enkelt punga ut med självrisken själv.

Villkoren för GDS-hallarna kan man få i kassan, de finns även i vissa fall på hemsidan. Där finns bl.a. ansvarstaganden ifrån stationer. Summa summarum är att du kör in och arbetar med din bil på eget ansvar.
Senast redigerat av Decibel (11 maj 2008)


Sök