3213
Sök

Eftersnack: Street Cars Fest Tour -08 - Stockholm 10 maj

166 Inlägg
12 maj 2008
#41
Klart Unon med en biltema vinge ska ta hem buklan. NÄÄÄÄÄ

Inte riktigt rätt att gämföra med en UNO av alla bilar. Det jag menar är att man ska bli bedömd mot andra grymma byggen (prestandabyggen) och då tycker jag att det inte är rätt mot de andra bilbyggarna att ge en "oklar bil" högre poäng. Detta är då min åsikt samt en hel del andras MEN om ni tycker att ert sätt är rätt och står för det (som du gör här) har i alla fall jag full respekt för det.

PS Jävligt imponerad att ni tar er tid att svara i detta forum det var det sista jag hade förväntat mig faktiskt

/D
Senast redigerat av Piraten (12 maj 2008)


394 Inlägg
12 maj 2008
#42
Daniel,

Det är bilen som får poängen, men det är ARBETET som bedöms. Det är viktigt. För det är det som domarna tittar på och ger poäng för. En originalbil - den må vara hur häftig som helst, den kan t.o.m ha kostat ägaren miljoner - men det har ingen chans mot en FIAT Uno (inget ont om FIAT Uno) där ägaren har lagt ner upprepade timmar på att modifiera ursprunget.

STREET CARS FEST TOUR 2010 | Uppsala | Södertälje | Uddevalla | Borås | Halmstad | Norrköping
Helsingborg | Skänninge | Örkelljunga | Göteborg | Löddeköpinge | Kalmar | Katrineholm | Kristianstad
Anderstorp | Eskilstuna | Linköping | Sundsvall | Gävle | Stockholm | Västerås | Göteborg | Trollhättan

394 Inlägg
12 maj 2008
#43
Pain 940:

Vi uppskattar konstruktiv kritik. Vi är varken perfekta och vi har inte alltid rätt.

Dina åsikter har vi noterat och det har internt också lett till att vi kommer förbättra informationen i en del stycken. Det ska du ha stort TACK för. Får jag avsluta med några punkter som tagits upp i denna tråd och ge en förklaring.

1.
Den förbaskade generatorn svär vi oss fria från. På morgonen upptäckte vi ex. att den inte hade ett 63A uttag som vi blivit lovade. Nu kunde vi inte använda vår 63A undercentral och ja, hela strömproblemet blev ännu värre när generatorn la av efter ca 30 sekunder varje gång vi startade det. Generatorn var hyrd och vi upptäckte inte problemet förrän vid uppstart. Målsättningen var att strömmen skulle vara igång 11.00. Nu blev det 11:20 - shit happens! Hoppas den fria strömmen till alla utställare uppskattades ändå.

2.

Den dåliga skyltningen på området kommer sig av att vi på morgonen fick helt nya förutsättningar för var tvättplattan skulle vara. Där den nu placerades innebar bl.a att vi ansåg skyltning på området vara överkurs. Det var mycket enklare att ta emot alla och förklara på plats.

3.

Det taskiga mottagandet som du och Peter och er kompis fick när ni kom finns det inga ursäkter för. Förklaringen är att allt för få funktionärer skulle försöka ha alltför många funktioner samtidigt. Och det klarade vi inte av. Vi ber om ursäkt!

4.

Beträffande uttagningsproceduren till SCF FINALS så har vi valt en annan modell i år jämfört med tidigare. Ursprungligen p.g.a. ett missförstånd så fick alla som fick pris på ett tourevenemang automatiskt en inbjudan till finalen. Det började med ett missförstånd, men när bollen väl var i rullning så kunde/ville vi inte stoppa den. Men det blev väldigt orättvist. Nisse med sina två klistermärken på dörrarna tog kanske hem Hottest Vinyls/Graphics priset på en ort, eftersom kanske ingen annan tävlade i den klassen. Ett väldigt simpelt sätt att få en plats i finalen. Ellerhur?

I år kommer vi att göra en mer samlad bedömning som innebär att vinnaren i en klass INTE automatiskt kommer till finalen, om inte "motståndet" varit tillräckligt starkt. Analogt med detta innebär det även att i vissa klasser kommer även tvåan, trean och kanske t.o.m fyran att bjudas in. Här kommer standarden på klassen (antalet bilar plus nivån på byggena att avgöra antalet). Vi kommer att ha totalt 16 tourevents (inkl Summer Fest på Barkarby flygfält) och vi räknar med att i snitt vika plats för tio bilar per event, till finalen. Så om en enskild utställare plockar fyra priser på samma event kommer det inte att minska andra utställares chanser på den utställningen att kvala in till Kistamässan i höst! Vi kommer inom kort att meddela vilka som får en inbjudan från de hittills avverkade utställningarna.

Vi kommer att informera mer (mindre går nog inte) om detta och annat som tagits upp i denna tråd på hemsidan.

STREET CARS FEST TOUR 2010 | Uppsala | Södertälje | Uddevalla | Borås | Halmstad | Norrköping
Helsingborg | Skänninge | Örkelljunga | Göteborg | Löddeköpinge | Kalmar | Katrineholm | Kristianstad
Anderstorp | Eskilstuna | Linköping | Sundsvall | Gävle | Stockholm | Västerås | Göteborg | Trollhättan

2 103 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#44
Tack Jensi för den fina förklaringen om helheten..det uppskattas verkligen att du tog dig tiden.

Ursäkten uppskattas men som du sa ingen e fel fri...sånt som kan hända cool

japp strömmen uppskattades ..va kanon att så många fick power med tanke på antalet bilar som va där.

Känns bra att allt e på det klara nu å framfört...stort TACK smile

//Mvh Matte *Pain*
Senast redigerat av Pain940 (12 maj 2008)

394 Inlägg
12 maj 2008
#45
Tack själv.

Hälsningar
Jensi

STREET CARS FEST TOUR 2010 | Uppsala | Södertälje | Uddevalla | Borås | Halmstad | Norrköping
Helsingborg | Skänninge | Örkelljunga | Göteborg | Löddeköpinge | Kalmar | Katrineholm | Kristianstad
Anderstorp | Eskilstuna | Linköping | Sundsvall | Gävle | Stockholm | Västerås | Göteborg | Trollhättan

7 Inlägg
12 maj 2008
#46
Hej,

Det är ju skönt att dessa forum finns så att vi snabbt kan få reda på vad som kan förbättras hela tiden.

Jag vill bara tillägga att alla reaktioner som vi som jobbar på MICRO fått är positiva... de flesta kommer som sagt för bilarnas och den sköna stämmningens skull... precis som det ska vara.
Jag är själv rätt nöjd att jag slipper bedömma bilarna... det är ju konstverk som ska bedömmas, inte bara hur många timmar som lagts ner (fast det brukar ju hänga ihop wink ). Halva bedömningen är ju om bilen berör domaren och man har ju flera domare för att få flera åsikter.

När det gäller Jensi och SFC måste man förstå att funktionärerna ställer upp gratis... och dom gör det för er skull, utan dom blir det inga events. Bästa sättet att se till att eventen blir just så där bra som ni vill ha dem är ju faktiskt att erbjuda sina tjänster.

Jensi var kvar i över 3 timmar efter eventet avslutats och städade i ordning.

Jag bugar och tackar för att det finns eldsjälar som er.
Ser fram emot nästa år och ännu en turné.

Ps. Kan vi inte alla samla ihop till ett par bra dojjor till Jensi... han hoppade om kring som Zeb Macahan efter halva dagen big_smiletongue (men han stannade aldrig upp smile ).
Lycka till med resten av turnén.

//Anders
Senast redigerat av MicroAnders (12 maj 2008)

-Intresserad av sommarjobb? Skicka ett PM / MICRO Bildelar-

Mångsysslare
162 Inlägg
12 maj 2008
#47
Hej alla!

Som domare har jag tagit del av kritiken å fört den vidare.

Vi ska ta fram en "Lathund" som förklarar hur vi bedömer  i de olika klasserna.
Så det är lättare för ER och för OSS att förstå varandra.

Sedan så ligger det ett eget ansvar hos varje utställare att ta kontakt med domaren när denna är vid bilen.
Så att man kan föra en dialog om bilen.

Hur lång tid får en bedömning av en bil vara??   

Finns det fler som är intresserad av att våga ta ett domar ansvar så är vi jätte tacksamma !
Ju fler ju bättre

Mvh Patrik   "PURE"

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

clubjdm.se
462 Inlägg
12 maj 2008
#48
Jensi skrev:
Daniel,

Det är bilen som får poängen, men det är ARBETET som bedöms. Det är viktigt. För det är det som domarna tittar på och ger poäng för. En originalbil - den må vara hur häftig som helst, den kan t.o.m ha kostat ägaren miljoner - men det har ingen chans mot en FIAT Uno (inget ont om FIAT Uno) där ägaren har lagt ner upprepade timmar på att modifiera ursprunget.

Och ändå står dommarna 15 minuter vid en orginal Audi men 2 minuter vid en bil man har lagt ner många timmar och pengar kring.

www.clubjdm.se

Åkeri ägare
226 Inlägg
12 maj 2008
#49
Kan bara säga att det är grymt bra av SCF att svar och förklar, Detta gör väldigt mycket vi slipper en massa onödigt tjaffs och vi får en massa fråger täcken ut rätade, Bra jobbat

Mvh: Magnus

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby

340 Inlägg
12 maj 2008
#50
Jättebra av SCF att gå in på ett så bra sätt i denna tråd och förklara, stort plus för er återigen!

Jag tror själv starkt på att dela ut 1-3 pris i alla klasser, tror att det verkligen kan höja era redan bra event ännu mer!

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS

PM Competition Team
711 Inlägg
12 maj 2008
#51
Jensi skrev:
Hehe...

Du (jensclaudius) får det att låta som att vi saknar regler. Vittnar om bristande insikt i de faktiska förhållandena och i det arbete som vi, tillsammans med entusiaster i hela landet, lägger ner på att få till schyssta tävlingsförhållanden i en f.ö. knepig bedömnings"sport".

Det var inte min avsikt att få det att låta som om ni inte har regler, men bevisligen är de inte tydliga nog när det är så många som är missnöjda och inte vill ställa upp och tävla utan "bara" ställa ut. Var kan man hitta reglerna?

Jag tycker bara det är kul om man kan göra något mer utav sin hobby. Visst är det knepigt att bedömma denna "sport", men har man en utbildad dommarkår och tudliga regler så borde det inte skapa sånna diskutioner som det görs. Men jag kan ske har missuppfattat allt?!

mvh Jens

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

394 Inlägg
12 maj 2008
#52
Du har naturligtvis helt rätt. Och vi har lovat att åtgärda informationsproblem å det snaraste. Regelverket finns inte i skrift utan mer i praxis.

Men du får heller inte glömma bort att SASCA/EMMA har haft flera årtionden på sig att utvecka sitt regelverk medans styling/tuning segmentets är under uppbyggnad och fortfarande under diskussion (vilket du ju också noterar i denna tråd). Men vi (och då menar jag inte bara SCF utan även många bilbyggare) är hårt engagerade i detta och har nog snart ett ännu bättre (och tydligare) regelverk att erbjuda alla som vill tävla i styling/tuning.

Men det är en sak att formulera ett regelverk och ett helt annat att få accept kring det.... arbetet måste gå parallellt. Hoppas vi kan enas inom kort. Alla som känner engagemang i frågan och tror sig ha åsikter att bidra med, får gärna kontakta oss på SCF så påskyndar det arbetet. PM funkar bra.

STREET CARS FEST TOUR 2010 | Uppsala | Södertälje | Uddevalla | Borås | Halmstad | Norrköping
Helsingborg | Skänninge | Örkelljunga | Göteborg | Löddeköpinge | Kalmar | Katrineholm | Kristianstad
Anderstorp | Eskilstuna | Linköping | Sundsvall | Gävle | Stockholm | Västerås | Göteborg | Trollhättan

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
12 maj 2008
#53
Jensi skrev:
Daniel,

Det är bilen som får poängen, men det är ARBETET som bedöms. Det är viktigt. För det är det som domarna tittar på och ger poäng för. En originalbil - den må vara hur häftig som helst, den kan t.o.m ha kostat ägaren miljoner - men det har ingen chans mot en FIAT Uno (inget ont om FIAT Uno) där ägaren har lagt ner upprepade timmar på att modifiera ursprunget.

Amen to that!

Av döma på bilderna så kan jag inte tänka mig att det finns någon annan som kunnat hota Eklund till priset...

För mig låter det som ren o skär avundsjuka på en as-grym motor.

GRATTIS Eklund!!! Förväntar att få se bilen piska bana i sommar!!


394 Inlägg
12 maj 2008
#54
jensclaudius skrev:
Det var inte min avsikt att få det att låta som om ni inte har regler, men bevisligen är de inte tydliga nog när det är så många som är missnöjda och inte vill ställa upp och tävla utan "bara" ställa ut.

Det stämmer INTE att många inte vill ställa upp och tävla utan "bara" ställa ut. Det handlar om någon enstaka per utställning, och inte på varje utställning heller. Men det är inte heller något krav att man ska behöva "tävla". Så vi ser inget konstigt i just det. Folk får gärna komma och visa sina byggen/bilar utom tävlan. Det är valfritt... som i Östersjön...
Senast redigerat av Jensi (12 maj 2008)

STREET CARS FEST TOUR 2010 | Uppsala | Södertälje | Uddevalla | Borås | Halmstad | Norrköping
Helsingborg | Skänninge | Örkelljunga | Göteborg | Löddeköpinge | Kalmar | Katrineholm | Kristianstad
Anderstorp | Eskilstuna | Linköping | Sundsvall | Gävle | Stockholm | Västerås | Göteborg | Trollhättan

PM Competition Team
711 Inlägg
12 maj 2008
#55
Jensi skrev:
jensclaudius skrev:
Det var inte min avsikt att få det att låta som om ni inte har regler, men bevisligen är de inte tydliga nog när det är så många som är missnöjda och inte vill ställa upp och tävla utan "bara" ställa ut.

Det stämmer INTE att många inte vill ställa upp och tävla utan "bara" ställa ut. Det handlar om någon enstaka per utställning, och inte på varje utställning heller. Men det är inte heller något krav att man ska behöva "tävla". Så vi ser inget konstigt i just det. Det är valfritt... som i Östersjön...

Ok, my misstake ifall det är så att det enadast är ett fåtal som inte vill tävla utan bara ställa ut.
Men fortfarande undrar jag över var man kan hitta mer info om klasser och regler?

ot: inte helt sant att det är valfritt  i östersjön wink http://www.sr.se/Blekinge/nyheter/arkiv … el=1197077

Sen hoppas jag att det inte uppfattas som om att jag på något vis försöker smutskasta SCF, jag tycker ni gör ett bra jobb och tycker det är riktigt kul att ni köra så många event som kan locka fler deltagare, utställare samt besökare.

Det jag menar med mitt första inlägg i tråden är att om man vill tävla i något liknande så finns det en organisation som (riktat mot billjud) har ett tydligt regelverk. Hade min bil platsat för att stå bland de stylade bilar som ställs ut på SCF så är möjligheten rätt stor at tjag även hade deltagit där.


mvh j

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

394 Inlägg
12 maj 2008
#56
Haha.

Tar tillbaka det där om Östersjön...

Men fortsätter att hävda att det är valfritt på våra utställnigar om man vill vara med och tävla eller "bara" ställa ut.

Beträffande regelverket så är det ju så som jag skrev förut. Det finns inte nedtecknat. Endast praxis. Men vi jobbar på att få det på pränt.
Senast redigerat av Jensi (12 maj 2008)

STREET CARS FEST TOUR 2010 | Uppsala | Södertälje | Uddevalla | Borås | Halmstad | Norrköping
Helsingborg | Skänninge | Örkelljunga | Göteborg | Löddeköpinge | Kalmar | Katrineholm | Kristianstad
Anderstorp | Eskilstuna | Linköping | Sundsvall | Gävle | Stockholm | Västerås | Göteborg | Trollhättan

Mångsysslare
162 Inlägg
12 maj 2008
#57
Som jag skrev tidigare så ska vi ta fram en "Lathund" för hur vi bedömer.
Samt att arbeta fram ett regel verk å då är det BRA att det förs fram åsikter ock lösningar så vi kan ska detta
regelverk.  men det är MYCKET svårt att göra alla nöjda.   

MEN VI SKA FÖRSÖKA!  smile

Pm:a gärna ider å lösningar.    Uppskattas !

Mvh Partik  "PURE"

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure

PM Competition Team
711 Inlägg
12 maj 2008
#58
Jensi skrev:
Haha.

Tar tillbaka det där om Östersjön...

Men fortsätter att hävda att det är valfritt på våra utställnigar om man vill vara med och tävla eller "bara" ställa ut.

Beträffande regelverket så är det ju så som jag skrev förut. Det finns inte nedtecknat. Endast praxis. Men vi jobbar på att få det på pränt.

Praxis....hur mycket är en nypa salt, hur långt är ett stenkast.
Tror ni har ett gedigt arbete framför er med att få ner ett regelverk på papper.
Hur ska de tävlande kunna förbättra sina byggen för at tkunna vinna om de inte vet vad de ska förbättra?
Tänk vad enkelt det blir om det fanns ett förtryckt protokoll med poäng i marginalen för varje del och ett regelverk som backar upp detta?

Lycka till med det fortsatta förbättringsarbetet.

mvh J

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

5 Inlägg
12 maj 2008
#59
Jensi skrev:
Tänk efter. Vad skulle du själv tycka var mest intressant att titta på? Ett pågående prestandabygge där ägaren i princip tillverkat alla delar själv och arbetat med det i åtta år, eller en sprillans FIAT Uno med en vinge och ett klistermärke? Jag skulle bli förvånad om inte t.o.m. din mamma har samma uppfattning i frågan som vi.

Självklart tycker jag, och många med mig antar jag, att det är roligare att se ett välbyggt, långt gånget projekt, jag är heller inget fan av "postordertrimmade/stylade bilar". Tycker dock att ni visar på dubbelmoral när en till synes helt standard jänkare vinner första priset i en annan klass, trots motstånd från flera andra välbyggda tävlande.

Överlag finns det oftast fler bilar där ägare och byggare är densamme, och där han eller hon lagt flera timmar bakom sitt bygge, än att bara dra kortet och ta äran. inte bara i scf.


Måste ändå få tacka för en trevlig dag, jag vet att det finns grymt mycket positiva responser också. Tummen upp för arrangörerna som jobbade hårt i solen!


Mångsysslare
162 Inlägg
12 maj 2008
#60
jensclaudius skrev:
Jensi skrev:
Haha.

Tar tillbaka det där om Östersjön...

Men fortsätter att hävda att det är valfritt på våra utställnigar om man vill vara med och tävla eller "bara" ställa ut.

Beträffande regelverket så är det ju så som jag skrev förut. Det finns inte nedtecknat. Endast praxis. Men vi jobbar på att få det på pränt.

Praxis....hur mycket är en nypa salt, hur långt är ett stenkast.
Tror ni har ett gedigt arbete framför er med att få ner ett regelverk på papper.
Hur ska de tävlande kunna förbättra sina byggen för at tkunna vinna om de inte vet vad de ska förbättra?
Tänk vad enkelt det blir om det fanns ett förtryckt protokoll med poäng i marginalen för varje del och ett regelverk som backar upp detta?

Lycka till med det fortsatta förbättringsarbetet.

mvh J

Det finns ett bedömnings protokoll. Där står då vilka poäng som grälande bil fick.
Och det är öppet att hämta ut det efter tävlingen å ställa frågor till domarna om de funderingar som finns.
Jag svara mer än gärna.
Och kom fram till oss när vi bedömer bilen så man kan föra en diskussion.  Å vi kan då på vissa vad som kan förbätras.

Mvh PURE

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure


Sök