3864
Sök

2-dörrars vs 4-dörrars

152 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Är det så att om man betraktar en bil som finns i både 2-d och 4-d är lika stora och har samma utrymmesplanering? Det känns som om det här är en mer applicerbar fråga på äldre bilar. Om bilarna inte har någon annan skillnad än antal dörrar, varför väljer man inte alltid att göra bilar med fler dörrar av praktiska skäl? Ja, förutom att en t.ex. Saab 900 halvkombi med 5-d ser ut som en åldrad familjebil och 3-d som en semi-sportig.

Jag tänker på exempel på bilar jag skulle vara intresserad av om min behöver bytas ut.

Saab 900 - Sedan finns i 2-d och 4-d och halvkombin finns i 3-d och 5-d. Bilarna ser nästan exakt lika stora ut och den enda skillnaden är att sidodörrarna på 2-d/3-d är betydligt större än på bilarna med fler dörrar. Är det trängre baksäten i de med få dörrar? Det ser ut att vara mer utrymme fram.

Golf II/III/IV - En liten bil men det finns ju de med dörrar till baksätena. Är de verkligen exakt samma utrymmen överallt?

Hur är det med andra märken?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 maj 2008
Jag tycker iaf att det är samma utrymmen i 3 och 5 dörrars Golfarna. Det kan ju upplevas som mindre för den som sitter där bara för de måste klampa ut på ett lite jobbigt sätt o att man inte kan veva ner rutor tongue
Men utrymmena tycker iaf jag verkar vara samma. Ägt både 3 och 5 dörrars mk2or t.ex.
Dock har ju vissa 3d ja suttit i upplevts som smalare i baksätet, men de kan ju vara den där illusionen som gör de :S
Senast redigerat av Mortalis (12 maj 2008)

Körv
3 535 Inlägg
12 maj 2008
Tycker min bil är minst 40 gånger snyggare som 2-dörrars. Men klart det är lite bökigt att skjutsa folk. Men å andra sidan köpte jag bilen för min skull. Och inte för någon annan.

Truckdriving Man

2 164 Inlägg
12 maj 2008
I saabarna är de exakt samma storleks utrymme.
Endast cabben som har en annan storlek.

MVH

F

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 maj 2008
Min finns inte som 3-dörrars, men 4 och 5 dörrar finns ju vectran i. Det enda som skiljer utrymmesmässigt är större bagageutrymme i 5-dörrarsvarianten och lite lägre huvudutrymme.
Plus att den sista är snyggare och har tilltalsnamnet GTS!! wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

609 Inlägg
12 maj 2008
Har bara ägt 3-dörrars.. Den stora grejen, som jag uppfattar det iaf, är att de dörrarna ofta är längre, ibland kan detta vara till nackdel, vid trånga parkeringar etc. (Inte för att alla bilar kanske har så, men syftet är att det ska vara lättare att klättra in bak)

2 126 Inlägg
12 maj 2008
Köper helst 2 dörrars eller 3 dörrars (har bara haft en bil som haft 4 dörrar) just för att dörrarna e längre samt oftast kan du skicka bak framsätet längre än på 4 dörrars!

Tycker personligen det e lättare att komma in i bilen helt enkelt (man e ju xxx-large wink  ) men som nån nämnt tidigare så kan det bli problem vid fickparkering då du inte kan öppna dörrarna ordentligt!

152 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Ja, går det att skicka bak framsätet mer på en bil av samma modell som har 2-d/3-d än 4-d/5-d får man väl ändå säga att den modellen har skillnader i utrymmesplanering.

Det där med att dörrarna är större för att underlätta när man går in till baksätet hade jag inte tänkt på. Det låter logiskt. Jag trodde det vara bara för att det fanns så mycket plats över att sätta dörren på. big_smile

Sök