3626
Sök

Kommer min bil ha fler Hk med den nya Turbon?

Dann3
14 maj 2008
Trådstartare
#1
Bilen är bänkad för ett tag sedan och då blev resultatet 323 Hk & 366 Nm i motorn och 270 Hk på svänghjulet vid 1.3 bars laddtryck. Turbon som satt i vid bänkningen var en (halvkass) T28/25 turbo med 360 lager.

Nu håller vi på att installera en Garrett T28BB (dubbelkullagrad) turbo i bilen och jag undrar om denna kan klämma ut lite fler Hk vid 1.3 bars laddtryck?

/danne
Senast redigerat av Dann3 (14 maj 2008)

160 Inlägg
14 maj 2008
#2
Dann3 skrev:
Bilen är bänkad för ett tag sedan och då blev resultatet 323 Hk & 366 Nm i motorn och 270 Hk på svänghjulet vid 1.3 bars laddtryck. Turbon som satt i vid bänkningen var en (halvkass) T28/25 turbo med 360 lager.

Nu håller vi på att installera en Garrett T28BB (dubbelkullagrad) turbo i bilen och jag undrar om denna kan klämma ut lite fler Hk vid 1.3 bars laddtryck?

/danne

gör nog ingen skillnad så länge diametern inte är större så det blir mer flöde.
däremot får du nog upp laddet något tidigare.


Dann3
14 maj 2008
Trådstartare
#3
Fenne skrev:
Dann3 skrev:
Bilen är bänkad för ett tag sedan och då blev resultatet 323 Hk & 366 Nm i motorn och 270 Hk på svänghjulet vid 1.3 bars laddtryck. Turbon som satt i vid bänkningen var en (halvkass) T28/25 turbo med 360 lager.

Nu håller vi på att installera en Garrett T28BB (dubbelkullagrad) turbo i bilen och jag undrar om denna kan klämma ut lite fler Hk vid 1.3 bars laddtryck?

/danne

gör nog ingen skillnad så länge diametern inte är större så det blir mer flöde.
däremot får du nog upp laddet något tidigare.

Diametern är större i T28BB änn T28/25 inte yttre men innre diametern.

T28/25 är ju inlopp T28 och Kompressordel T25 om jag inte minns fel.

Denna Turbon har både T28 inlopp och Kompressordel.

/danne

160 Inlägg
14 maj 2008
#4
Dann3 skrev:
Fenne skrev:
Dann3 skrev:
Bilen är bänkad för ett tag sedan och då blev resultatet 323 Hk & 366 Nm i motorn och 270 Hk på svänghjulet vid 1.3 bars laddtryck. Turbon som satt i vid bänkningen var en (halvkass) T28/25 turbo med 360 lager.

Nu håller vi på att installera en Garrett T28BB (dubbelkullagrad) turbo i bilen och jag undrar om denna kan klämma ut lite fler Hk vid 1.3 bars laddtryck?

/danne

gör nog ingen skillnad så länge diametern inte är större så det blir mer flöde.
däremot får du nog upp laddet något tidigare.

Diametern är större i T28BB änn T28/25 inte yttre men innre diametern.

T28/25 är ju inlopp T28 och Kompressordel T25 om jag inte minns fel.

Denna Turbon har både T28 inlopp och Kompressordel.

/danne

jaha okej. jo men då får du garanterat ut några extra hk till. hur mycket vet jag inte däremot. smile


Dann3
14 maj 2008
Trådstartare
#5
Någon som kör med Garrets T28bb här på forumet?

/danne

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2008
#6
Allt beror på hur din mapp ser ut och hur den reagerar på turbo med anna utformning. laddtryck på andra varvtal, kallare luft in, mer/mindre mottryck mm.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 164 Inlägg
14 maj 2008
#7
Dann3 skrev:
Bilen är bänkad för ett tag sedan och då blev resultatet 323 Hk & 366 Nm i motorn och 270 Hk på svänghjulet vid 1.3 bars laddtryck.

Hur lyckades du få 323hk och 270hk ur motorn samtidigt:/
Du menar väl 270 på driven??

Men angående in setupp så lär du nog få ungefär samma effekt men med mindre vrid.

MVH

F


Rörpulare
1 453 Inlägg
14 maj 2008
#8
Fattar knappt att den snurran du har nu klarar de hästarna.. t28bb snurran är ju bara matchad till ca 340hk men allt e ju beroende på ladd och kringutrustning men visst kmr de öka lite men inga jätte kliv iom att snurran inte e allt för mkt större. Skulle nog börja sattsa på en gt28rs då har du lite och växa i också.. Annars sitter ja på en nu servad gt45 me 32:an avgashus om de vill sig wink
Senast redigerat av E30Tompa (14 maj 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Dann3
14 maj 2008
Trådstartare
#9
Ja den är helt slutkörd den Turbon jag har i. S14 Turbon skall ju egentligen bara laddas med 0.9-0.95. T28bb turbon tål laddtryck kring ca 1.3 bar. Därför jag tänkte lite när jag skulle beställa, bättre att köpa en kullagrad turbo istället som tål högra laddtryck. Snackat med GIK och dem sa att den passade bra till min bil. Menvisst skall jag få ut mer Hk sedan så måste jag byta Turbo igen, men det är inget som kommer hända. Så nöjd med bilen hur den rör sig nu. Räcker gott och lagom.

/danne


Sök