Genna skrev:
tkd_rille skrev:
Min förr förra bil en passat 2001 i någorlunda fint skick, nya länkarmar nyservad. Och helt nya bromsar runt om. Den krockades av nya ägaren först lyktan där bak. Sen körde personen in i en bil och förstörde stötfångare, lykta och framskärm. De trodde garanterat att den skulle lagas men den skrotades istället för den var inte värd ett skit.
Den hade gått och fixat för en relativt billig peng men jag sa åt ägaren att bara låta de skrota skitet och ta ut en annan
Fast om den var i fint skick så varför? Om han får ersättning till en annan 2001:a, måste han ju ha bondtur om han ska hitta en med helt nya bromsar och allt det där. Hade hellre satsat "en billig peng" på att repa den.
Det är inte så konstigt att du inte får betalt för "en ny koppling".
tkd_rille har redan försökt förklara varför.
Men vi vänder på tankesättet, så kanske du förstår hur försäkringsbolaget ser det (vi tar bort aspekterna om att de givetvis inte vill betala för mycket):
Kopplingen måste fungera för att bilen ska ha "något värde". Är bilen "som fungerande" värd 10.000kr, så är den vidare inte värd många korvören om kopplingen är kass. Således är det något som "bara ska fungera". De flesta behöver aldrig byta koppling i sin bil (den infinner sig på skroten innan det är dags). så i försäkringsbolagens värld är det helt enkelt bara något som "ska fungera" för att bilen ska ha något värde alls.
Och det gäller i 99.9% av alla fall med 99.9% av delarna på bilen.
Man går, som påpekat, på marknadsvärdet. Och det "ställer till det".
Ett kamremsbyte som är gjort "2 dagar före olyckan" genererar inte heller det, i de flesta fall, någon ersättningshöjning. Detta till trots att det de facto är något som höjer marknadsvärdet (en bil med nybytt kramrem har ett högre marknadsvärde än en där den "ska bytas inom 500 mil" i de flesta fall) . Men det är, igen, något som måste göras för att bilen ska behålla sitt värde.
Det vissa försäkringsbolag gör är helt enkelt att knata ut på Blocket och titta vad priserna ligger på. Och lägger sig sedan, åtminstone i sitt första erbjudande, i den "nedre delen av prisbilden".
Har man en kärra som är något "utöver det vanliga", så går det givetvis att lösa. Försäkringen är, i de flesta fall, en "generell försäkring"; den är till för genomsnittsbilen. Om man då sitter på (i kanske) en bil som är värd mer, så finns givetvis också möjligheten att försäkra den som just det. Då skickas en gubbe från/via försäkringsbolaget ut, man får redovisa, det tittas, petas, känns och pillas, och sen får man en värdering. Utifrån det i sin tur bestäms försäkringspremie, som i sin tur, om nu värderingen är högre än för "genomsnittsbilen", också blir högre än för "grannen med en likadan bil fast mer som genomsnittsbilen".