3077
Sök

Hardtopdilemma E30 325 cab

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Hej alla!
Jag har en BMW E30 325 cab som nyss har fått ny suflett.
Nu har jag även fått tag i en hardtop till bilen och funderar därför hur man gör med sufletten.

Som alla vet mår inte sufletten bra av att ligga nerfälld. Rutan kan lätt spricka när man fäller upp sufletten igen etc. Alla cabägare rekomenderar att sufletten är uppfälld så mycket som möjligt när bilen inte körs.

Hur går detta ihop med hardtopanvändande? Om jag, låt säga, vill köra bilen 3månader på hösten med hardtopen på.

E30 325 Rösta gärna...

DFFL
9 020 Inlägg
15 maj 2008
Ta av den då.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Ta av den då.

Det är inte bara att "ta av den". Det är en ganska avancerad konstruktion, jag har den elmanövererade caben. Alla vajrar och stötstänger är exakt injusterade för att inte den otroligt starka elmotorn ska dra sönder hela skiten.

E30 325 Rösta gärna...

DFFL
9 020 Inlägg
15 maj 2008
Foddaren skrev:
FireTraXX skrev:
Ta av den då.

Det är inte bara att "ta av den". Det är en ganska avancerad konstruktion, jag har den elmanövererade caben. Alla vajrar och stötstänger är exakt injusterade för att inte den otroligt starka elmotorn ska dra sönder hela skiten.

Men tror du att den verkligen skulle bli så dålig av att ligga nere 3 månader?
I värsta fall så är det ju bara att byta om den skulle gå sönder så får du ju en helt ny som tåler det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
I värsta fall så är det ju bara att byta om den skulle gå sönder så får du ju en helt ny som tåler det.

Ehrm... Byta sufletten? Den kostar ca 15000kr att byta.
Kom med lite seriösa förslag nån..

E30 325 Rösta gärna...

DFFL
9 020 Inlägg
15 maj 2008
Foddaren skrev:
FireTraXX skrev:

Ehrm... Byta sufletten? Den kostar ca 15000kr att byta.
Kom med lite seriösa förslag nån..

Jag var seriös.
Är den i dåligt skick så är det lika bra att byta ändå ju.

En i bra skick lär inte spricka.

Russel Crowe, Gladiator.

Meister
6 763 Inlägg
15 maj 2008
Jag tror faktist inte att de är så farligt. Men om de är på vintern du har tänkt att använda hardtopen så kan du ju alltid skruva bort hela caben

Turbocharged
421 Inlägg
15 maj 2008
Spännande att ingen lyckas läsa vad TS skriver innan dom svarar.

Eftersom det är hyfsat vanligt med hardtop så klarar suffletten säkert at ligga nere ett tag.
Har du garage kan du ju plocka av hardtopen och dra upp suffletten när du inte kör bilen, blir dock jobbigt kanske om du kör den varje dag.

Eller så skippar du hardtopen helt, har kört cab på vintern (enbart pga att den inhandlades på vintern, nu för tiden står den avställd i garage) och det gick utmärkt, lite modernare bil dock.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Innox skrev:
Spännande att ingen lyckas läsa vad TS skriver innan dom svarar.

Eftersom det är hyfsat vanligt med hardtop så klarar suffletten säkert at ligga nere ett tag.
Har du garage kan du ju plocka av hardtopen och dra upp suffletten när du inte kör bilen, blir dock jobbigt kanske om du kör den varje dag.

Eller så skippar du hardtopen helt, har kört cab på vintern (enbart pga att den inhandlades på vintern, nu för tiden står den avställd i garage) och det gick utmärkt, lite modernare bil dock.

Tackar för ett seriöst svar..
Mjo, ljudnivån i bilen är den främsta anledningen till att skaffa en hardtop. BMWn är ganska gammal och när man ändå inte fäller sufletten på tidig vår och sen höst så kan man lika gärna ha hardtop monterad.

Plocka av och på hardtopen hela tiden låter bökigt.
Kanske klarar sufletten att ligga nere i lådan en tid trots allt?
Jag vill helst inte låta den nya sufletten fara illa. yikes

E30 325 Rösta gärna...

191 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
camaro67 skrev:
Jag tror faktist inte att de är så farligt. Men om de är på vintern du har tänkt att använda hardtopen så kan du ju alltid skruva bort hela caben

Det låter avancerat.. brukar folk göra på det viset? Vad jag har fattat det som så är det inte direkt enkelt att justera suflettställningen så den smiter tätt överallt.

E30 325 Rösta gärna...

Meister
6 763 Inlägg
15 maj 2008
Foddaren skrev:
camaro67 skrev:

Det låter avancerat.. brukar folk göra på det viset? Vad jag har fattat det som så är det inte direkt enkelt att justera suflettställningen så den smiter tätt överallt.

Jag vet faktist inte. Men de är det enda som jag kan komma på. Men som du säger så kan de nog vara lite jävligt att justera in den sen. Finns de inget medel så man smörjer upp caben så den inte torkar eller vad den gör?

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 maj 2008
camaro67 skrev:
Foddaren skrev:
camaro67 skrev:

Jag vet faktist inte. Men de är det enda som jag kan komma på. Men som du säger så kan de nog vara lite jävligt att justera in den sen. Finns de inget medel så man smörjer upp caben så den inte torkar eller vad den gör?

Tänkte precis de samma smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

3 123 Inlägg
15 maj 2008
Cabba inte ner i minusgrader, då spricker bakrutan... Annars är det inga problem att ha hardtopen på någon månad eller två. Se bara till att sufletten är torr och ren när du fäller ner den för att sätta på hardtopen.

Sök