Din systemkamera
Många köper sig en riktig systemkamera för att få riktigt bra bilder på bilen. Men när man väl står där med kameran i hand så inser man att det är många, nästan får många knappar och reglage att hålla reda på. Det som man trodde skulle bli så enkelt och roligt blir nu ett stort problem som lätt kan stoppas in i ett skåp och förtränga.
Men det ska vi råda bot på i den här artikeln. Vi ska se på kameran, vad vi kan ställa in och vad vi måste ställa in, för att få fina bilder som man blir nöjd med.
Bländartal
Bländaren kommer att bli en av dina nya vänner, den styr du hur långt skärpedjup du vill ha i bilden. Begreppet används främst av fotografer när man talar om hur långt skärpan går framför och bakom fokus punkten. Ska hela bilden vara skarp eller kanske bara en detalj och resten runt omkring suddigt? Ju högre upp du vandrar i bländartal desto mer skärpedjup får du i bilden samt ju lägre bländartal du använder desto mindre skärpedjup har bilden.
Bländaren sitter framför slutaren på kameran och har funktionen att blända av ljuset. Bländaren styr i huvudsak skärpedjupet. Skärpedjupet ökar med en mindre bländare(större tal) alltså en bländare på 8-22 är en liten bländare och ger dig ett bättre skärpedjup.
Bländare: Förhållanden:
16 Soligt/Hårda skuggor
11 Lätt mulet/Mjuka skuggor
8 Mulet/Svaga skuggor
5.6 Tunga moln
4 Solnedgång
Slutaren
Din andra vän kommer att bli slutartiden. Slutartiden är helt avgörande för återgivningen rörelser. Kort slutartid fryser rörelser medan lång slutartid framhäver rörelseoskärpa. Slutaren är något man kan kämpa att komma överens med vid fart bilder då man vill ha fart i bilden och på bilens hjul men ändå skärpa på bilen. Vad är då hög/låg slutartid och var är lång/kort slutartid. En hög slutare är från 1/500 och uppåt vilket även är en kort slutare, kort i bemärkelsen att det går snabbt när bilden tas. En låg och lång slutare är när slutaren är öppen längre än en sekund det vill säga siffror under 0"3 och i regel måste ha ett stativ .
Slutaren sitter inne i kameran bakom bländaren, den är för det mesta alltid stängd. När du skall ta din bild och har tryckt ner avtryckaren så öppnas den en kort tid för att släppa in ljus. Den tiden som den är öppen är det som är slutartiden, tiden benämns som delar av sekund dvs tiondels sekund skrivs 1/10 och en hundradels sekund 1/100. Slutartiden är även avgörande för rörelser, en kort slutare så blir skärpan mycket bra med det kan se ut som att allt står stilla om det tex är en bil som kör fort. Om man har slutaren öppen länge så kan risken bli att bilden blir oskarp och suddig. Därför får action fotografen ändra slutaren ofta för att anpassa sig till hastigheter i fartbilderna.
På Canon och Nikon kameror finns det en knapp där du själv kan välja slutare och så ställer kameran automatiskt in bländaren, eller tvärt om. Det är väldigt praktiskt funktion att använda sig av i början när man vill testa och lära sig kameran. När man sen är helt hemma på bländare och slutartider så kan man ha program manuell och ställa in allt själv, för att bestämma exakt hur du vill att din bild skall bli.
ISO
ISO talet kan variera mellan olika kameramodeller men som standard startar på ISO 100 och går uppåt. Om det är mycket mörkt där man skall ta bilden kan man öka ISO talet men det är en sista åtgärd eftersom ett ökat ISO tal ger ökat brus i bilden och sämre kvalitet tråkigt nog.
Vitbalansen
Vitbalansen är något som kan ställa till det ordentligt i bilden. Det mänskliga ögat uppfattar en vit yta som vit både i solljus och i ljuset från en vanlig glödlampa, men kameran korrigerar inte på det sättet om vi inte ställer in den. Det man kan välja på är inställningarna automatiskt, glödlampa, dagsljus, lysrör, manuell och moln bland annat. För det mesta fungerar automatiskt, att kameran korrigerar själv mycket bra. Det är vid mörker och på mässor som ljuset kan ställa till problem. Det bästa i den situationen är att testa sig fram. Färgerna när det blir fel kan vandra mellan gult, blått, rött och lila. Om man jobbar med Photoshop så går dem flesta bilderna att rädda med redigering av vitbalansen. Vissa kan gilla en färgton i bilden medan andra inte, det finns inte något rätt och fel så länge bilden ser bra ut.
Över och under exponering
Har du fått höra av någon kunnig att du har en överexponerad bild? Överexponering betyder att du har släppt in för mycket ljus, vilket resulterar i en för ljus bild. Det innebär också vanligen att de ljusaste partierna blir ut frätta, detaljer går förlorade. Andra sidan en underexponerad bild betyder att du har släppt in för lite ljus, därför blir bilden för mörk. Det innebär att delar av bilden förlora detaljer i skuggorna och som på bilden bredvid blir det svarta för svart och detaljerna på bilen "försvinner".
Ljuset
Det är en av dem viktigaste sakerna vid fotografering. En solig dag runt lunch är den sämsta tiden för en fotograf att arbeta, man vill gärna ha dagsljus men inte när solen står som högst på himlen. Nu tänkte jag ta fram olika sorters lus och hur man kan hantera dessa.
Medljus – Se till att du har solen bakom dig, oftast är det rätt tråkigt med hög kontrast och skarpa skuggor vilket det lätt blir. Det är mindre lämpligt för porträtt.
Motljus – Det blir oftast spännande och ger extra lyster. Tekniken att kunna hantera detta är gärna svårt men döljer man ljuskällan bakom föremål går det för det mesta bra.
Diffustljus – Det har låg kontrast och ger knappt skuggor. Det passar mycket bra till porträtt och närbilder.
Sidljus – Om det kommer i höjd med motivet så skapas ett så kallat ”släpljus” och det framhäver pga skuggorna motivets kontraster.
Stativ
När du väl känner dig hemma med funktionerna och bestämmer dig för att gå ut och fotografera din bil så är det viktigaste stativet. Varför ska du då ha ett stativ? Stativet ska i huvudsak ge en egenskap: stabilitet. Det hjälper dig att få bra skärpa i bilden, och ger dig möjlighet att leka med långa slutartider och höga bländartal utan skakningsoskärpan som det lätt blir när du håller den i handen.
Det här var det grundläggande för hanteringen av en system kamera. Det sägs att de bästa fotograferna är dem som känner sin kamera utan och innan så sätt igång och lek med reglagen och fota så mycket du orkar då övning ger färdighet!
Här kommer några bildexempel:
Hundvalpen fotades en mulen dag strax efter lunch. En mulen dag ger bra ljus men kräver för det mesta efterbehandling för en livfullare bild. För att få bakgrunden suddig och hunden med skärma andvänds en hög bälndare/lågt tal(5.6).
En fartbild kräver övning att justera reglagen efter hur pass duktigt du kan följa bilen med kameran(panorering). Vanligtvis ska en slutare ligga på mellan 1/80-1/200 men det är bara till att testa sig fram för att hitta vad som passar en själv då det krävs en stadig hand för fartbilder.
Vitbalansen kan slå väldigt olika. Denna är blå till tonen och rätt kall, för vissa är det helt fel medans andra gillar det, smaksak med andra ord och är även beroende på vad man vill få ut av bilden.
Den här bilden är medvetet överexponerat vilket kan framkalla en häftig bild med en effekt som vissa gillar. I detta fallet för att få en ren bakgrund och framhäva objektet.
(Foto:P-Hellberg)
Copyright, Vanja Hellberg (Text & Foto)
Många köper sig en riktig systemkamera för att få riktigt bra bilder på bilen. Men när man väl står där med kameran i hand så inser man att det är många, nästan får många knappar och reglage att hålla reda på. Det som man trodde skulle bli så enkelt och roligt blir nu ett stort problem som lätt kan stoppas in i ett skåp och förtränga.
Men det ska vi råda bot på i den här artikeln. Vi ska se på kameran, vad vi kan ställa in och vad vi måste ställa in, för att få fina bilder som man blir nöjd med.
Bländartal
Bländaren kommer att bli en av dina nya vänner, den styr du hur långt skärpedjup du vill ha i bilden. Begreppet används främst av fotografer när man talar om hur långt skärpan går framför och bakom fokus punkten. Ska hela bilden vara skarp eller kanske bara en detalj och resten runt omkring suddigt? Ju högre upp du vandrar i bländartal desto mer skärpedjup får du i bilden samt ju lägre bländartal du använder desto mindre skärpedjup har bilden.
Bländaren sitter framför slutaren på kameran och har funktionen att blända av ljuset. Bländaren styr i huvudsak skärpedjupet. Skärpedjupet ökar med en mindre bländare(större tal) alltså en bländare på 8-22 är en liten bländare och ger dig ett bättre skärpedjup.
Bländare: Förhållanden:
16 Soligt/Hårda skuggor
11 Lätt mulet/Mjuka skuggor
8 Mulet/Svaga skuggor
5.6 Tunga moln
4 Solnedgång
Slutaren
Din andra vän kommer att bli slutartiden. Slutartiden är helt avgörande för återgivningen rörelser. Kort slutartid fryser rörelser medan lång slutartid framhäver rörelseoskärpa. Slutaren är något man kan kämpa att komma överens med vid fart bilder då man vill ha fart i bilden och på bilens hjul men ändå skärpa på bilen. Vad är då hög/låg slutartid och var är lång/kort slutartid. En hög slutare är från 1/500 och uppåt vilket även är en kort slutare, kort i bemärkelsen att det går snabbt när bilden tas. En låg och lång slutare är när slutaren är öppen längre än en sekund det vill säga siffror under 0"3 och i regel måste ha ett stativ .
Slutaren sitter inne i kameran bakom bländaren, den är för det mesta alltid stängd. När du skall ta din bild och har tryckt ner avtryckaren så öppnas den en kort tid för att släppa in ljus. Den tiden som den är öppen är det som är slutartiden, tiden benämns som delar av sekund dvs tiondels sekund skrivs 1/10 och en hundradels sekund 1/100. Slutartiden är även avgörande för rörelser, en kort slutare så blir skärpan mycket bra med det kan se ut som att allt står stilla om det tex är en bil som kör fort. Om man har slutaren öppen länge så kan risken bli att bilden blir oskarp och suddig. Därför får action fotografen ändra slutaren ofta för att anpassa sig till hastigheter i fartbilderna.
På Canon och Nikon kameror finns det en knapp där du själv kan välja slutare och så ställer kameran automatiskt in bländaren, eller tvärt om. Det är väldigt praktiskt funktion att använda sig av i början när man vill testa och lära sig kameran. När man sen är helt hemma på bländare och slutartider så kan man ha program manuell och ställa in allt själv, för att bestämma exakt hur du vill att din bild skall bli.
ISO
ISO talet kan variera mellan olika kameramodeller men som standard startar på ISO 100 och går uppåt. Om det är mycket mörkt där man skall ta bilden kan man öka ISO talet men det är en sista åtgärd eftersom ett ökat ISO tal ger ökat brus i bilden och sämre kvalitet tråkigt nog.
Vitbalansen
Vitbalansen är något som kan ställa till det ordentligt i bilden. Det mänskliga ögat uppfattar en vit yta som vit både i solljus och i ljuset från en vanlig glödlampa, men kameran korrigerar inte på det sättet om vi inte ställer in den. Det man kan välja på är inställningarna automatiskt, glödlampa, dagsljus, lysrör, manuell och moln bland annat. För det mesta fungerar automatiskt, att kameran korrigerar själv mycket bra. Det är vid mörker och på mässor som ljuset kan ställa till problem. Det bästa i den situationen är att testa sig fram. Färgerna när det blir fel kan vandra mellan gult, blått, rött och lila. Om man jobbar med Photoshop så går dem flesta bilderna att rädda med redigering av vitbalansen. Vissa kan gilla en färgton i bilden medan andra inte, det finns inte något rätt och fel så länge bilden ser bra ut.
Över och under exponering
Har du fått höra av någon kunnig att du har en överexponerad bild? Överexponering betyder att du har släppt in för mycket ljus, vilket resulterar i en för ljus bild. Det innebär också vanligen att de ljusaste partierna blir ut frätta, detaljer går förlorade. Andra sidan en underexponerad bild betyder att du har släppt in för lite ljus, därför blir bilden för mörk. Det innebär att delar av bilden förlora detaljer i skuggorna och som på bilden bredvid blir det svarta för svart och detaljerna på bilen "försvinner".
Ljuset
Det är en av dem viktigaste sakerna vid fotografering. En solig dag runt lunch är den sämsta tiden för en fotograf att arbeta, man vill gärna ha dagsljus men inte när solen står som högst på himlen. Nu tänkte jag ta fram olika sorters lus och hur man kan hantera dessa.
Medljus – Se till att du har solen bakom dig, oftast är det rätt tråkigt med hög kontrast och skarpa skuggor vilket det lätt blir. Det är mindre lämpligt för porträtt.
Motljus – Det blir oftast spännande och ger extra lyster. Tekniken att kunna hantera detta är gärna svårt men döljer man ljuskällan bakom föremål går det för det mesta bra.
Diffustljus – Det har låg kontrast och ger knappt skuggor. Det passar mycket bra till porträtt och närbilder.
Sidljus – Om det kommer i höjd med motivet så skapas ett så kallat ”släpljus” och det framhäver pga skuggorna motivets kontraster.
Stativ
När du väl känner dig hemma med funktionerna och bestämmer dig för att gå ut och fotografera din bil så är det viktigaste stativet. Varför ska du då ha ett stativ? Stativet ska i huvudsak ge en egenskap: stabilitet. Det hjälper dig att få bra skärpa i bilden, och ger dig möjlighet att leka med långa slutartider och höga bländartal utan skakningsoskärpan som det lätt blir när du håller den i handen.
Det här var det grundläggande för hanteringen av en system kamera. Det sägs att de bästa fotograferna är dem som känner sin kamera utan och innan så sätt igång och lek med reglagen och fota så mycket du orkar då övning ger färdighet!
Här kommer några bildexempel:
Hundvalpen fotades en mulen dag strax efter lunch. En mulen dag ger bra ljus men kräver för det mesta efterbehandling för en livfullare bild. För att få bakgrunden suddig och hunden med skärma andvänds en hög bälndare/lågt tal(5.6).
En fartbild kräver övning att justera reglagen efter hur pass duktigt du kan följa bilen med kameran(panorering). Vanligtvis ska en slutare ligga på mellan 1/80-1/200 men det är bara till att testa sig fram för att hitta vad som passar en själv då det krävs en stadig hand för fartbilder.
Vitbalansen kan slå väldigt olika. Denna är blå till tonen och rätt kall, för vissa är det helt fel medans andra gillar det, smaksak med andra ord och är även beroende på vad man vill få ut av bilden.
Den här bilden är medvetet överexponerat vilket kan framkalla en häftig bild med en effekt som vissa gillar. I detta fallet för att få en ren bakgrund och framhäva objektet.
(Foto:P-Hellberg)
Copyright, Vanja Hellberg (Text & Foto)
Senast redigerat av Jill (18 november 2008)
0
0
0
0