4675
Sök

Konstigt "knackande" från motorrummet på CTR

15 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
Hej, har en civic type-r -05 som har börjat låta konstigt på tomgång.. det är som att det sitter en litenliten kines där inne bland grejerna och packar med en litenliten hammare.. det är jävligt störande.. Låter mest på tomgång och ännu mer om man ger väldigt lite gas.. pakpakpak låter det.

Nån som har liknande ljud i sin honda? eller annan bil med för den delen.. eller nån som har en idé om vad det kan vara.. kanske lite svårt att säga när man inte hört det men. Börjar tröttna på det i alla fall.

1 050 Inlägg
15 maj 2008
ctr_ungh skrev:
Hej, har en civic type-r -05 som har börjat låta konstigt på tomgång.. det är som att det sitter en litenliten kines där inne bland grejerna och packar med en litenliten hammare.. det är jävligt störande.. Låter mest på tomgång och ännu mer om man ger väldigt lite gas.. pakpakpak låter det.

Nån som har liknande ljud i sin honda? eller annan bil med för den delen.. eller nån som har en idé om vad det kan vara.. kanske lite svårt att säga när man inte hört det men. Börjar tröttna på det i alla fall.

Urtrampningslagret till kopplingen, kolla om det blir tyst när du trycker ned kopplingspedalen? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

62 Inlägg
15 maj 2008
Kanske kan vara dags för en ventiljustering, eller vart låter det från?
Har du garanti kvar så är det ju bara att lämna in den.

15 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Det låter hela tiden på tomgång, även med kopplingen nere. Garantin gick ut i mars. Det låter som om det kommer ifrån motorn, men jag vill tro att det kommer från något annat i motorrummet.. det hörs väldigt väl dock. Lämnade in den igår och vi lyssnade som galna och hissade upp den på lyften men undertill hördes det inte.

218 Inlägg
16 maj 2008
skulle tippa på antingen ventilerna eller en av spridana kolla även att du har gott om olja så att ventillyftarna får olja som dom skall. Dom har en förmåga att sota igen oxå och då får du samma ljud även där

Lycka till

4 Inlägg
16 maj 2008
följer med intresse tråden.....
har iofs hört av andra atr-ägare att ventilerna alltid ger ifrån sig knackande.
tipsen jag har fått är iaf att hålla sig till 98 oktan, ställa ventilerna, byta kamrem+spännare
och smörja dito, hålla koll på oljor. det mesta har inverkan på ev. missljud, men som jag
då redan fått förklarat för mig så går inte knackandet att få bort helt - men det är min bil det.
en annan motor i din såå...?

101 Inlägg
17 maj 2008
atr skrev:
följer med intresse tråden.....
har iofs hört av andra atr-ägare att ventilerna alltid ger ifrån sig knackande.
tipsen jag har fått är iaf att hålla sig till 98 oktan, ställa ventilerna, byta kamrem+spännare
och smörja dito, hålla koll på oljor. det mesta har inverkan på ev. missljud, men som jag
då redan fått förklarat för mig så går inte knackandet att få bort helt - men det är min bil det.
en annan motor i din såå...?

Är det inte kedja på CTR ?

62 Inlägg
17 maj 2008
Jo det är kedja på dem och den ska aldrig (förhoppningsvis) behöva bytas.

15 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
hittade felet.. det hette "Magnatech"

Sök