3542
Sök

Hur mycke ska hylsan för att ställa in laddet på 940 röra sig?

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#1
Det finns en "stav" som går från klockan till turbon, som man
ställer in laddtrycket med genom att man skruvar på "hylsan"

Denna "stav" kan oxå rör på sig fram o tillbax (öppna/stäng ?)

Nu till frågan:
Hur mycke ska denna röra sig ? nån cm eller några cm? eller ska den vara helt stum?
Senast redigerat av Zip (15 maj 2008)


från bun!
89 Inlägg
15 maj 2008
#2
du sätter ju fast staven, med andra ord, den blir stum

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#3
RaLsO skrev:
du sätter ju fast staven, med andra ord, den blir stum

den är ju stum, men den kan fortfarande röras i radiel axielriktning


294 Inlägg
15 maj 2008
#4
menar du att du kan dra i staget så att tryckklockan rör på sig?
den skall väl röra sig mellan 5-15mm beroende på turbo, är ju den som styrladdtrycket.
skruva in = mer tryck.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#5
unpatterned skrev:
menar du att du kan dra i staget så att tryckklockan rör på sig?
den skall väl röra sig mellan 5-15mm beroende på turbo, är ju den som styrladdtrycket.
skruva in = mer tryck.

den e som en arm på turbon som staget sitter i som rör sig. staget går in i tryckklockan


Rapidoz
688 Inlägg
15 maj 2008
#6
Zip skrev:
unpatterned skrev:
menar du att du kan dra i staget så att tryckklockan rör på sig?
den skall väl röra sig mellan 5-15mm beroende på turbo, är ju den som styrladdtrycket.
skruva in = mer tryck.

den e som en arm på turbon som staget sitter i som rör sig. staget går in i tryckklockan

ja det är wastegate staget..
sitter 1 lås mutter på staget och sedan fast i en pinne som går in till avgassidan på turbon.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesP … ettT25.gif

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#7
940turboplus skrev:
Zip skrev:
unpatterned skrev:
menar du att du kan dra i staget så att tryckklockan rör på sig?
den skall väl röra sig mellan 5-15mm beroende på turbo, är ju den som styrladdtrycket.
skruva in = mer tryck.

den e som en arm på turbon som staget sitter i som rör sig. staget går in i tryckklockan

ja det är wastegate staget..
sitter 1 lås mutter på staget och sedan fast i en pinne som går in till avgassidan på turbon.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesP … ettT25.gif

hur mycke ska de här stager röra sig då?


Rapidoz
688 Inlägg
15 maj 2008
#8
Zip skrev:
940turboplus skrev:
Zip skrev:
den e som en arm på turbon som staget sitter i som rör sig. staget går in i tryckklockan

ja det är wastegate staget..
sitter 1 lås mutter på staget och sedan fast i en pinne som går in till avgassidan på turbon.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesP … ettT25.gif

hur mycke ska de här stager röra sig då?

beror ju på hur den är ställd..
orginalt glappar den lite
Senast redigerat av 940turboplus (15 maj 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#9
okej, så den glappar mer beroende på vilket tryck du vill ha


Rapidoz
688 Inlägg
15 maj 2008
#10
Zip skrev:
okej, så den glappar mer beroende på vilket tryck du vill ha

ja asså så mer man skruvar in ju stummare kommer den ju bli
men man skruvar aldrig mycket på staget bara något varv..

varför vill du veta? vill du få upp laddtrycket?
för som jag blivit lärd ska man inte pilla förmycket på staget..den är bra som den är lixom
men det GÅR..

varför ger du dig inte på luften istället?
strypa/minska trycket till tryckklockan?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#11
940turboplus skrev:
Zip skrev:
okej, så den glappar mer beroende på vilket tryck du vill ha

ja asså så mer man skruvar in ju stummare kommer den ju bli
men man skruvar aldrig mycket på staget bara något varv..

varför vill du veta? vill du få upp laddtrycket?
för som jag blivit lärd ska man inte pilla förmycket på staget..den är bra som den är lixom
men det GÅR..

varför ger du dig inte på luften istället?
strypa/minska trycket till tryckklockan?

skulle bara kolla så att de va okej me ett litet glapp i den. försöker ta reda på varför bilen går konstigt.

Va på väg hem o bilen gick som vanligt. ställde av bilen o gick o la mig.
Nästa da när jag skulle använda bilen gick den som vanligt i ca 10 min tills ja stannde vid ett stoppljus. När jag började köra där ifrån så va bilen alldeles slö, o laddade ca 0.3 - 0.4 MAX! innan laddade den ca 1.

Stanndae på ett ställe o kollade så allt såg okej ut, och de gjorde det. åkte hemmåt.

Plockade loss tändstift, dump, kollade slangar o drog loss pysventilen o se om de blev någon skillnad, men de var de inte. provade även att byta till original styrbox.

satte tillbax allt o startade bilen, och drog ut lmm, o varvade upp den lite, började misstända men inget mer. sen när jag varva upp den för 3 gången (utan lmm) så började bilen ladda som vanligt. stängde  o hoppade in o körde några meter. gick orent, men de va ladd. Efter ett par meter försvann laddet igen, o den laddade bara ca 0.3. satte tillbaka lmm, o varvade upp den, o jag hade ladd! började köra iväg, o efter några meter försvinner laddet igen, så den laddar bara 0.3 max


Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#12
Zip skrev:
940turboplus skrev:
Zip skrev:
okej, så den glappar mer beroende på vilket tryck du vill ha

ja asså så mer man skruvar in ju stummare kommer den ju bli
men man skruvar aldrig mycket på staget bara något varv..

varför vill du veta? vill du få upp laddtrycket?
för som jag blivit lärd ska man inte pilla förmycket på staget..den är bra som den är lixom
men det GÅR..

varför ger du dig inte på luften istället?
strypa/minska trycket till tryckklockan?

skulle bara kolla så att de va okej me ett litet glapp i den. försöker ta reda på varför bilen går konstigt.

Va på väg hem o bilen gick som vanligt. ställde av bilen o gick o la mig.
Nästa da när jag skulle använda bilen gick den som vanligt i ca 10 min tills ja stannde vid ett stoppljus. När jag började köra där ifrån så va bilen alldeles slö, o laddade ca 0.3 - 0.4 MAX! innan laddade den ca 1.

Stanndae på ett ställe o kollade så allt såg okej ut, och de gjorde det. åkte hemmåt.

Plockade loss tändstift, dump, kollade slangar o drog loss pysventilen o se om de blev någon skillnad, men de var de inte. provade även att byta till original styrbox.

satte tillbax allt o startade bilen, och drog ut lmm, o varvade upp den lite, började misstända men inget mer. sen när jag varva upp den för 3 gången (utan lmm) så började bilen ladda som vanligt. stängde  o hoppade in o körde några meter. gick orent, men de va ladd. Efter ett par meter försvann laddet igen, o den laddade bara ca 0.3. satte tillbaka lmm, o varvade upp den, o jag hade ladd! började köra iväg, o efter några meter försvinner laddet igen, så den laddar bara 0.3 max
Senast redigerat av Zip (15 maj 2008)


Rapidoz
688 Inlägg
15 maj 2008
#13
skulle bara kolla så att de va okej me ett litet glapp i den. försöker ta reda på varför bilen går konstigt.

Va på väg hem o bilen gick som vanligt. ställde av bilen o gick o la mig.
Nästa da när jag skulle använda bilen gick den som vanligt i ca 10 min tills ja stannde vid ett stoppljus. När jag började köra där ifrån så va bilen alldeles slö, o laddade ca 0.3 - 0.4 MAX! innan laddade den ca 1.

Stanndae på ett ställe o kollade så allt såg okej ut, och de gjorde det. åkte hemmåt.

Plockade loss tändstift, dump, kollade slangar o drog loss pysventilen o se om de blev någon skillnad, men de var de inte. provade även att byta till original styrbox.

satte tillbax allt o startade bilen, och drog ut lmm, o varvade upp den lite, började misstända men inget mer. sen när jag varva upp den för 3 gången (utan lmm) så började bilen ladda som vanligt. stängde  o hoppade in o körde några meter. gick orent, men de va ladd. Efter ett par meter försvann laddet igen, o den laddade bara ca 0.3. satte tillbaka lmm, o varvade upp den, o jag hade ladd! började köra iväg, o efter några meter försvinner laddet igen, så den laddar bara 0.3 max

Okej hackar bilen till?
för jag hade exakt samma fel på min och det var AMM:en som var trasig..
räcker bara med att 1 utav trådarna skadats/gått av så kommer den gå skit!
leta upp någon med samma nummer och testa sedan deras så
tror jag nog den kommer gå bra igen..

Jag bytte amm ca 3 ggr för den förstördes hela tiden och då fungerade inte laddet som det skulle heller.

samt:ta bort röret till turbon och känn på turbinen för onormala glappningar.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

från bun!
89 Inlägg
15 maj 2008
#14
varför dubbel-posta?hmm
testa o byta lmm, om du har tillgång till en med samma nr

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#15
940turboplus skrev:
skulle bara kolla så att de va okej me ett litet glapp i den. försöker ta reda på varför bilen går konstigt.

Va på väg hem o bilen gick som vanligt. ställde av bilen o gick o la mig.
Nästa da när jag skulle använda bilen gick den som vanligt i ca 10 min tills ja stannde vid ett stoppljus. När jag började köra där ifrån så va bilen alldeles slö, o laddade ca 0.3 - 0.4 MAX! innan laddade den ca 1.

Stanndae på ett ställe o kollade så allt såg okej ut, och de gjorde det. åkte hemmåt.

Plockade loss tändstift, dump, kollade slangar o drog loss pysventilen o se om de blev någon skillnad, men de var de inte. provade även att byta till original styrbox.

satte tillbax allt o startade bilen, och drog ut lmm, o varvade upp den lite, började misstända men inget mer. sen när jag varva upp den för 3 gången (utan lmm) så började bilen ladda som vanligt. stängde  o hoppade in o körde några meter. gick orent, men de va ladd. Efter ett par meter försvann laddet igen, o den laddade bara ca 0.3. satte tillbaka lmm, o varvade upp den, o jag hade ladd! började köra iväg, o efter några meter försvinner laddet igen, så den laddar bara 0.3 max

Okej hackar bilen till?
för jag hade exakt samma fel på min och det var AMM:en som var trasig..
räcker bara med att 1 utav trådarna skadats/gått av så kommer den gå skit!
leta upp någon med samma nummer och testa sedan deras så
tror jag nog den kommer gå bra igen..

Jag bytte amm ca 3 ggr för den förstördes hela tiden och då fungerade inte laddet som det skulle heller.

samt:ta bort röret till turbon och känn på turbinen för onormala glappningar.

nej nej, den hackar inget, går helt normalt, förutom att jag har lågt ladd.

Vad AMM? smile

turbinen är helt okej, inget fel på den


från bun!
89 Inlägg
15 maj 2008
#16
kanske tryck-klockan som är paj, om det nu glapp så pass?

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#17
RaLsO skrev:
kanske tryck-klockan som är paj, om det nu glapp så pass?

nej nej de e ju inget glapp tongue


från bun!
89 Inlägg
15 maj 2008
#18
men då är det nog så att du ska byta lmm, fick göra det på min för några veckor sen, ställde bilen en kväll, sen morgon efter så gick den ryckigt, jag gjorde som du o ryckte ur kontakten till lmm:en o den gick bra tills jag varva, byte den o den gick bra igen big_smile

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!

Med-Lem.
94 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#19
RaLsO skrev:
men då är det nog så att du ska byta lmm, fick göra det på min för några veckor sen, ställde bilen en kväll, sen morgon efter så gick den ryckigt, jag gjorde som du o ryckte ur kontakten till lmm:en o den gick bra tills jag varva, byte den o den gick bra igen big_smile

men fick din bil lägre ladd då, när lamm pajade?

Och vad är AMM? du menar kanske LMM?

aja, men iaf. kollade Lmm o alla trådarna såg helt okej ut. Om dom nu skulle vara förstörda så borde ju bilen normalt gå piss?
Bilen går ju bra, men den laddar ju inte fullt som den ska
Senast redigerat av Zip (15 maj 2008)


från bun!
89 Inlägg
15 maj 2008
#20
den ryckte pga att den gick upp och ner i ladd, men trådarna kan vara hela, räcker att det är lite möe skit i den så ger den inte rätt värde, turbon kan ha kastat ut lite olja under tomgångs/kallstart och det kan ligga på becket som är i mitten på lmm

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!


Sök