3447
Sök

Oljeläckage, växellådan? (Golf II -87) Tacksam för hjälp.

61 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Nu har golfen stått i garaget typ ett år, tänkte ta tag i den.
Kanske är någon som har en aning om vad felet kan vara, jag misstänker en packbox.
Detta hände:
Va ute o körde, ska svänga av vägen o bromsar då jag känner att bromsarna knappt tar o bilen drar åt höger som fan, rullar ner på garagetplan, när jag stannar så ryker det som fan ur vänster hjulhus.
Går ut o kollar o ser en lång rand av olja (som är ca 30-40 cm in under biler i förhållande till vänstersidan), när jag tittar närmare så är hela däcket o fälgen o bromsskivan+ok är fulla av olja, tittar in lite längre o ser att drivaxeln+damasken vänster fram är fulla av olja dom med.
Bilen står på tomgång en stund o så känner jag lukten av vad jag tror kan vara brända lameller, slår av motorn o ser att det ryker som fan ur växellådan.
Sen har den stått i garaget pga tidsbrist.
Så är det någon som vet vad detta kan vara så är jag tacksam för lite hjälp om vad felet kan vara.
(Var fyller man på olja i lådan om det är den som läcker, och måste jag eventuellt lyfta ur motorn?)
Senast redigerat av Auton (16 maj 2008)

4 586 Inlägg
16 maj 2008
kan vara en slang till bromsoket som gett upp. skulle lådan läcka så mycket så skulle den nog vara tom för den rymmer bara en liter

Administratör
2 980 Inlägg
16 maj 2008
Det vanligaste felet när det gäller lådan är det gröna locket på lådans gavel. Det skulle förklara att vänstet framhjul får olja på sig i alla fall..

En kopp av den svarta såsen...

Administratör
2 980 Inlägg
16 maj 2008
Det gröna locket på ovansidan måste inte sitta där. Den använder man som tolk när man ska kolla tändningen med vag originalinstrument. Finns ingen olja där utan det är rätt ner till lamellen. Gavellocket är som sagt det vanligaste och ofta erjar även aluminiumet locket sitt i upp så man får byta hela jäkla gaveln........

En kopp av den svarta såsen...

61 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Ok, de är ju bra att veta. men kanske locket borde sitta där iaf, så de inte kommer in massa skit o dylikt.
Som jag förstår dig så är växellådsoljan/transmissionsoljan innanför gavellocket, och troligtvis därifrån det läcker. hoppas inte det erjat sönder, har inte hunnit titta närmare på det, får kolla upp det.
Vet du var man fyller på olja o va de skall vara för typ av olja?
tack smile

Goffen skrev:
Det gröna locket på ovansidan måste inte sitta där. Den använder man som tolk när man ska kolla tändningen med vag originalinstrument. Finns ingen olja där utan det är rätt ner till lamellen. Gavellocket är som sagt det vanligaste och ofta erjar även aluminiumet locket sitt i upp så man får byta hela jäkla gaveln........

43 Inlägg
16 maj 2008
Tjenare, sälenpolaren:)
Alla problem e ju svåra när man inte står framför det, och såg att du kollat på slangarna o så, men om jag skulle få den o inte veta mer än du skrev i börja så hade jag definitivt gått all in på vänster frambroms. Slangar,rör,nipplar och anslutningar, kolvpackning etc. Känns inte som det skulle vara lådan, låter skumt o särskilt på en golf:)
Är du säker på att det var från lådan det rök o inte avgas som hade fått sig ett sprut.
Men kolla behållaren, borde ju minska i den, vet inte om det är 2 "fack" på dessa men märks ju direkt.
Har du några bromsarnu, tar pedalen?

Diesel eller 300++

61 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Jo det är ju det, alltid enklare när man står där vid problemet.
Kollade slangaran o bromsvätskebehållare, allt var som det skulle. Och bromspedalen tar.
Jo jag är 99,9% säker på att det rök från lådan, uppe på lådan där den lilla gröna locket skalla sitta (som jag inte har) men det är klar avgas eller grenröret kan ju ha fått sig ett sprut.
Vilken behållare menar du att ska jag kolla? och vad menar du med 2 "fack" smile

fronta skrev:
Tjenare, sälenpolaren:)
Alla problem e ju svåra när man inte står framför det, och såg att du kollat på slangarna o så, men om jag skulle få den o inte veta mer än du skrev i börja så hade jag definitivt gått all in på vänster frambroms. Slangar,rör,nipplar och anslutningar, kolvpackning etc. Känns inte som det skulle vara lådan, låter skumt o särskilt på en golf:)
Är du säker på att det var från lådan det rök o inte avgas som hade fått sig ett sprut.
Men kolla behållaren, borde ju minska i den, vet inte om det är 2 "fack" på dessa men märks ju direkt.
Har du några bromsarnu, tar pedalen?

4 586 Inlägg
16 maj 2008
fyller på olja kan man göra genom hastighetsmätarviren sedan så sitter den en nivåplugg på sidan av lådan med storleken stor insex

Sök