Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Kanske skulle uppdatera var ett tag sen man fyllde i tråden.
kör buss och följande är väll det man kan tänkas ratta då och då
Marbus b3 090TL 2007 40pass 280hk helt okej att köra om lite slöa lastbilar i ;-)
Temsa md c9 2011 37pass 250hk aut ogillar backar och allt annat som gör att motorns slöhet visar sig.
Iveco Mago 100 2004 210hk 30pass den piggaste och stabilaste i flottan
Merceders-Benz 0350/15rhd 2011 408hk
ford transit eller vad den heter en 2011 tar 8st
sen kör jag hos en annan åkare och då är det följande som gäller
MAN RH 463 2002 460hk 58pass bussen från helvetemfl men mest får jag stå ut med Man jäveln..vilket smäck.
Sitter det MAN/Neoplans "Tipmatic"-automat i den så förstår jag till fullo varför du kallar den "bussen från helvetet"! Sämre låda får man leta efter. Kör hellre gammal slaglåda än en så´n...
//Brådhis
halvautomat man trycker bara ner kopplingen så växlar den.
den går att växla "manuellt" oxå brukar köra varannan påse
men lådan är det minsta bekymret med den bussen.
lådan har iof strulat en hel del.men det finns värre grejer
är den största bussen som han har.
En 58pass 14.8meters
den har man kört utan fungerande styrning på bogien mitt uppe i centrala örebro på dom trängsta gatorna då var man allt annat än kaxig
finns många så kallade automatlådor i bussar och lastbilar som är ett stort skämt. växlar så förbannat hårt och okänsligt. på det sättet är en manuell bättre blir finare flyt och inte gummisnoddseffekten.
normalt sätt åker jag aldrig buss men åkte i en neoplan i går och den var helt muppig
kändes som föraren drog på fullt ös och gjorde värsta fet dumpningar med kopplingen när han bytte växel men det var säkert en tipmatic låda i den.
Förövrigt så är det rätt okej med slaglåda om man bara får in snitsen och att skiten inte går trögt.
Första gången jag körde en slaglåda var med en snabb förklaring över telfon blev en och annan omstartning i uppförsbacke innan jag var överens med lådan. detta var så klart mitt i natten runt 3-4 och på små backiga grusvägar med många stopp och start. var allt annat än nöjd just då idag sitter det dock.
nu har man lärt sig dom mesta lådorna utom manuella scania busslådorna iof kört sån oxå men det var så länge sen så det är bortglömt