3454
Sök

Vad kör ni för fordon på jobbet?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#661
Från mitt jobb En kalmar TBL 190

http://forumbilder.se/images/de82012110600e279.jpg
Senast redigerat av p-nyhlen (8 december 2012)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

7 120 Inlägg
8 december 2012
#662
Putteliten skrev:
Aerodynamik skrev:
Allt från Micra till AMG smile

Hedin Bil kanske?

Nej, dock hos en annan MB & Nissan ÅF.

367 Inlägg
8 december 2012
#663
caterpillar 972g
volvo bm a25
volvo bm 861
åkerman h7
åkerman h11
FH Fiat-Hitachi fh450.3
vw transporter


9 117 Inlägg
9 december 2012
#664
Aerodynamik skrev:
Putteliten skrev:
Aerodynamik skrev:
Allt från Micra till AMG smile

Hedin Bil kanske?

Nej, dock hos en annan MB & Nissan ÅF.

Ahaa, tror jag vet vilka!


1 532 Inlägg
9 december 2012
#665
TCM 40 truck 4t motviktstruck
SMV 25-42t motviktstruck
Valtra S
Ford Excursion


168 Inlägg
9 december 2012
#666
Volvo L90F
vw transporter 4-motion med hiab kran
mb sprinter flak 4-matic med hiab kran


VD Wärns Motor
50 Inlägg
9 december 2012
#667
Måste ju uppdatera lite
Scania R730 mfl av 2013 års modell  :-)


VD Wärns Motor
50 Inlägg
9 december 2012
#668
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Kanske skulle uppdatera var ett tag sen man fyllde i tråden.

kör buss och följande är väll det man kan tänkas ratta då och då

Marbus b3 090TL 2007 40pass 280hk helt okej att köra om lite slöa lastbilar i ;-)
Temsa md c9  2011 37pass 250hk aut ogillar backar och allt annat som gör att motorns slöhet visar sig.
Iveco Mago 100  2004 210hk 30pass den piggaste och stabilaste i flottan
Merceders-Benz 0350/15rhd 2011 408hk
ford transit eller vad den heter en 2011 tar 8st


sen kör jag hos en annan åkare och då är det följande som gäller

MAN RH 463 2002 460hk 58pass bussen från helvete

mfl men mest får jag stå ut med Man jäveln..vilket smäck.

Sitter det MAN/Neoplans "Tipmatic"-automat i den så förstår jag till fullo varför du kallar den "bussen från helvetet"! Sämre låda får man leta efter. Kör hellre gammal slaglåda än en så´n...

//Brådhis

halvautomat man trycker bara ner kopplingen så växlar den.
den går att växla "manuellt" oxå brukar köra varannan påse
men lådan är det minsta bekymret med den bussen.
lådan har iof strulat en hel del.men det finns värre grejer
är den största bussen som han har.
En 58pass 14.8meters
den har man kört utan fungerande styrning på bogien mitt uppe i centrala örebro på dom trängsta gatorna då var man allt annat än kaxig 

finns många så kallade automatlådor i bussar och lastbilar som är ett stort skämt. växlar så förbannat hårt och okänsligt. på det sättet är en manuell bättre blir finare flyt och inte gummisnoddseffekten.
normalt sätt åker jag aldrig buss men åkte i en neoplan i går och den var helt muppig
kändes som föraren drog på fullt ös och gjorde värsta fet dumpningar med kopplingen när han bytte växel men det var säkert en tipmatic låda i den.

Förövrigt så är det rätt okej med slaglåda om man bara får in snitsen och att skiten inte går trögt.
Första gången jag körde en slaglåda var med en snabb förklaring över telfon blev en och annan omstartning i uppförsbacke innan jag var överens med lådan. detta var så klart mitt i natten runt 3-4 och på små backiga grusvägar med många stopp och start. var allt annat än nöjd just då idag sitter det dock.

nu har man lärt sig dom mesta lådorna utom manuella scania busslådorna iof kört sån oxå men det var så länge sen så det är bortglömt

Vi har både manuella samt scania opticruise och dom funkar riktigt bra faktiskt,  provkör ca 30 bilar om dagen,  och det är kanske en blandning av 80-20 % i fördelningen opti mot manuell
Men håller med dig om dom gamla lådorna i scanias bussar som man körde med koppling som det kom upp en blinkande siffra när det var dags att växla var väll ingen höjdare kanske,  halvautomat typ


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
9 december 2012
#669
Art-by-pewe skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Sitter det MAN/Neoplans "Tipmatic"-automat i den så förstår jag till fullo varför du kallar den "bussen från helvetet"! Sämre låda får man leta efter. Kör hellre gammal slaglåda än en så´n...

//Brådhis

halvautomat man trycker bara ner kopplingen så växlar den.
den går att växla "manuellt" oxå brukar köra varannan påse
men lådan är det minsta bekymret med den bussen.
lådan har iof strulat en hel del.men det finns värre grejer
är den största bussen som han har.
En 58pass 14.8meters
den har man kört utan fungerande styrning på bogien mitt uppe i centrala örebro på dom trängsta gatorna då var man allt annat än kaxig 

finns många så kallade automatlådor i bussar och lastbilar som är ett stort skämt. växlar så förbannat hårt och okänsligt. på det sättet är en manuell bättre blir finare flyt och inte gummisnoddseffekten.
normalt sätt åker jag aldrig buss men åkte i en neoplan i går och den var helt muppig
kändes som föraren drog på fullt ös och gjorde värsta fet dumpningar med kopplingen när han bytte växel men det var säkert en tipmatic låda i den.

Förövrigt så är det rätt okej med slaglåda om man bara får in snitsen och att skiten inte går trögt.
Första gången jag körde en slaglåda var med en snabb förklaring över telfon blev en och annan omstartning i uppförsbacke innan jag var överens med lådan. detta var så klart mitt i natten runt 3-4 och på små backiga grusvägar med många stopp och start. var allt annat än nöjd just då idag sitter det dock.

nu har man lärt sig dom mesta lådorna utom manuella scania busslådorna iof kört sån oxå men det var så länge sen så det är bortglömt

Vi har både manuella samt scania opticruise och dom funkar riktigt bra faktiskt,  provkör ca 30 bilar om dagen,  och det är kanske en blandning av 80-20 % i fördelningen opti mot manuell
Men håller med dig om dom gamla lådorna i scanias bussar som man körde med koppling som det kom upp en blinkande siffra när det var dags att växla var väll ingen höjdare kanske,  halvautomat typ

den scanian jag körde hade inget digitalt alls smile det var hög och låg på knapp och grejer om jag inte minns fel.

skönaste manuella lådan är helt klart volvos 8växlade låda som man kan förväxla. en annan kör istort sätt där ingen buss ska köra och då måste man tyvärr ha manuellt för det mesta. hade jag haft automat hade jag varit rökt för länge sen ibland har man fastnat något brutalt.

i torsdags forserade jag snödriver som var bortåt 80cm så då vill man inte ha en mongolåda som väljer att växla just då smile

Kör fort så hinner inget hända...

183 Inlägg
9 december 2012
#670
Kubota U55-4 med snurra och en satans massa redskap, Ahlmann AS 65, Hyundai H1, Citroën Jumpy.


* Voff voff *
10 583 Inlägg
9 december 2012
#671
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Kanske skulle uppdatera var ett tag sen man fyllde i tråden.

kör buss och följande är väll det man kan tänkas ratta då och då

Marbus b3 090TL 2007 40pass 280hk helt okej att köra om lite slöa lastbilar i ;-)
Temsa md c9  2011 37pass 250hk aut ogillar backar och allt annat som gör att motorns slöhet visar sig.
Iveco Mago 100  2004 210hk 30pass den piggaste och stabilaste i flottan
Merceders-Benz 0350/15rhd 2011 408hk
ford transit eller vad den heter en 2011 tar 8st


sen kör jag hos en annan åkare och då är det följande som gäller

MAN RH 463 2002 460hk 58pass bussen från helvete

mfl men mest får jag stå ut med Man jäveln..vilket smäck.

Sitter det MAN/Neoplans "Tipmatic"-automat i den så förstår jag till fullo varför du kallar den "bussen från helvetet"! Sämre låda får man leta efter. Kör hellre gammal slaglåda än en så´n...

//Brådhis

åkte i en neoplan i går och den var helt muppig
kändes som föraren drog på fullt ös och gjorde värsta fet dumpningar med kopplingen när han bytte växel men det var säkert en tipmatic låda i den.

Förövrigt så är det rätt okej med slaglåda om man bara får in snitsen och att skiten inte går trögt.
Första gången jag körde en slaglåda var med en snabb förklaring över telfon blev en och annan omstartning i uppförsbacke innan jag var överens med lådan. detta var så klart mitt i natten runt 3-4 och på små backiga grusvägar med många stopp och start. var allt annat än nöjd just då idag sitter det dock.

nu har man lärt sig dom mesta lådorna utom manuella scania busslådorna iof kört sån oxå men det var så länge sen så det är bortglömt

Låter som en utmärkt beskrivning av Tipmatic. Man skäms när man sitter och kör med den. Folk tror att du kör buss för första gången. lol

Jo, slaglåda är en spännande utmaning. tongue Och utmaningar är alltid kul! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

oo=00=oo
374 Inlägg
9 december 2012
#672
Allt från Toyota Prius till Lamborghini Murcielago.
Allt från privata bilar till Kriminalvården, Ambulanser, Polisbilar, Brandbilar och Säpo.
Blir en hel del lastbilar, bussar och maskiner också.

Firmabilarna däremot är en Caddy 12 med allt lull-lull, en berlingo och en XC90.

Freude am fahren!

Norrlänning
1 453 Inlägg
18 december 2012
#673
Allt från Volkswagen UP till Audi RS modeller....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 160 Inlägg
18 december 2012
#674
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-25805b57d3a41e5b090ac7f57455b830.jpg
mb
Senast redigerat av horbybonnen (18 december 2012)

265 Inlägg
18 december 2012
#675
Nissan NV200 bästa firmabilen jag brukat big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!

112 Inlägg
18 december 2012
#676
Renault Kangoo 1.5dci -04

337 Inlägg
18 december 2012
#677
john deere bil + traktor

175 Inlägg
19 december 2012
#678
Vw  Caddy Carrera Cup
Scania 480 -10
Scania r730 -12

Chevroler c1500 454ss "489cui"
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....

1 319 Inlägg
20 december 2012
#679
Mankan87 skrev:
Renault Kangoo 1.5dci -04

Hur är stolarna i den? Körde en splitter ny Kangoo i somras några dagar och fick hemskt ont i ryggen redan efter några timmar. Visserligen är jag rätt bred och brukar inte trivas i så många stolar men just Kangoo har jag hemska minnen av neutral

_----------'

112 Inlägg
20 december 2012
#680
sleepyoh skrev:
Mankan87 skrev:
Renault Kangoo 1.5dci -04

Hur är stolarna i den? Körde en splitter ny Kangoo i somras några dagar och fick hemskt ont i ryggen redan efter några timmar. Visserligen är jag rätt bred och brukar inte trivas i så många stolar men just Kangoo har jag hemska minnen av neutral

Jag sitter rätt bra i dom. Men sitter ganska rakt i ryggen med annars får jag ont av dom med.


Sök