3309
Sök

japsdämpare, tillbehör?

Kung?
73 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
tjenatjena.
jag ska köpa en japsdämpare nästa fredag och anslutningen på den är 2.5" och på bilen är det 2.25"
vad är det jag behöver för något för att få det sitta fast? har hört att klämmor ska vara bra.
kan ju inte svettsa fast det, för det är rostfritt stål och jag har inte tillgång till tig svets =/..

skulle ni kunna vara snälla att länka det som behövs för att montera på det?

tacksam för seriösa svar.

<3

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 maj 2008
Gå in på mekonomen och köp en stegmuff och några avgasklämmor.
Men det bästa är att svetsa!!!(fan det rimmar ju, ska nog börja skriva rap-låtar)

Kokar ris
923 Inlägg
16 maj 2008
har biltema någon snygg stegmuff som kanske kan hjälpa till?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 maj 2008
cenoxide skrev:

Huh... Den syns inte iaf.

Lämna in bilen istället!!!

Kung?
73 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
alexbenhard skrev:
cenoxide skrev:

Huh... Den syns inte iaf.

Lämna in bilen istället!!!

Orkar inte lämna in bilen tongue

Tack för alla svar iaf smile Ös gärna på mer big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 maj 2008
Det är allt som behövs alltså!!!

En stegmuff som är ett rör med stegvis ökande storlek.
Sen några avgasklämmor(eftersom du inte ska svetsa) som du klämmer fast det med.
Kan nästan sätta min högra testikel på att det kommer läcka men men...

Kung?
73 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
alexbenhard skrev:
Det är allt som behövs alltså!!!

En stegmuff som är ett rör med stegvis ökande storlek.
Sen några avgasklämmor(eftersom du inte ska svetsa) som du klämmer fast det med.
Kan nästan sätta min högra testikel på att det kommer läcka men men...

Men om man köper någon packning då? smile

(\_/)
(O.o)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 maj 2008
köp en ventilkåps packning till Saab 900 87-93 så löser det sig nog!!!!

Kung?
73 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
alexbenhard skrev:

fan, räcker det inte med ett par klämmor och lite packning? smile kapa lite från originalsystemet också så jag får rätt längd.

(\_/)
(O.o)

1 217 Inlägg
16 maj 2008
Eller så köper du tuggummi eller något annat lika seriöst och tätar med.. eller så tänker du efter lite.

Kung?
73 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Ksj skrev:
Eller så köper du tuggummi eller något annat lika seriöst och tätar med.. eller så tänker du efter lite.

du kanske missade det jag skrev?

"tacksam för seriösa svar"

(\_/)
(O.o)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 maj 2008
mikostar skrev:
alexbenhard skrev:

fan, räcker det inte med ett par klämmor och lite packning? smile kapa lite från originalsystemet också så jag får rätt längd.

Jodå det är allt du behöver!!! Glöm inte packningen till Saab 900 den passar jättebra till japsdämpare.

Kung?
73 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
alexbenhard skrev:
mikostar skrev:
alexbenhard skrev:

Jodå det är allt du behöver!!! Glöm inte packningen till Saab 900 den passar jättebra till japsdämpare.

Tack för att du tog din tid att hjälpa mig smile

(\_/)
(O.o)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 maj 2008
Varsågod alltid roligt att hjälpa någon!! tongue

Kung?
73 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
alexbenhard skrev:
Varsågod alltid roligt att hjälpa någon!! tongue

Fina bilar du hade föresten smile

(\_/)
(O.o)

1 217 Inlägg
16 maj 2008
mikostar skrev:
Ksj skrev:

du kanske missade det jag skrev?

"tacksam för seriösa svar"

Hehe, jaja. Jag kunde inte låta bli bara..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 maj 2008
Det med ventilkåpspackning till saab 900 tog du väl inte på allvar hoppas jag? yikes
Ett rör på 2,25" går väl rakt in i ett 2,5" rör. Pilla in röret i dämparen och svetsa eller använd avgasklämma. smile
Kan ju behöva "justera" innerröret från dämparen så det ligger tätt emot avgasröret när du fått dit det, men innan du skruvar fast eller svetsar.

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 maj 2008
Måttet 2,5 tum i dämparen är innermått medan 2.25 tum på själva rören är yttermått så det blir lite mellanrum....

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 maj 2008
Jo, men det går ju att skära upp flikar på innerröret på dämparen och vika in mot röret innan man svetsar eller skruvar dit.
Det var det jag menade med "justera" wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
16 maj 2008
Gör som ja gjorde på 140in. Dock hade ja 2,5" och japsen va 3". En muff å lite annat så va de fixat.

Köp en stegmuff. Svetsa den i orginal. Sen borrar du ett hål i muffen och dämparen. Svetsa en mutter på insidan av muffen. Sen gängar du i en skruv igenom japsen och muffen, på med klamma = klart. För mer säkerhet använd flera skruvar
För att de ska bli absolut tätt använd avgaspasta.

Sen lär du behöva en upphängning för japsen för är ju inte ofta de följer med. Finns flera alternativ.

1. Svetsa 2 långa muttrar i den. Såklart rostfria muttrar och rostfria elektråder/tråd (beroende på svets)
Sen 2 st gummikuddar med gängor i båda ändar. Gänga i japsen sen fixa fästet i karossen på bilen.
Detta blir finast och är seriösast.

2. Fixa en stor rostfri slangklämma eller platsbetäckt plåtband vet inte va man kallar de dock tongue
dra runt japsen å häng upp på lämpligt ställe.

Detta funkar om man är seriös men gör man de lite tattaraktigt så håller de inte länge. Kompisens satt inte länge.

Lycka till
//Persson

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök