2171
Sök

18 år och lån för bilköp

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Tjena,

Kan väl börja med o säga att jag är rätt så ny här på forumet. Åtminstone som reggad användare då jag bara varit en såndär liten snokare innan som bara suttit och läst lite trådar här o var samt dregglat över allas fina bilar wink

Det är i allafall så här.

Jag är 18 nu, fyller 19 till hösten och tar studenten 13e Juni. Den 16e Juni börjar jag jobba och behöver då en bil att köra med till och från jobbet. Men jag är väl en lite kräsen filur av mig så jag vill ju inte köra runt i någon dynghög. 8 timmars arbete per dag för min del resulterar i 19 200:- / månad .. Då är ingen övertid inkluderad vilket det kommer bli en del utav, vet att 3 veckor kommer att vara 12 timmars dagar osv, nog om detta..

En bekant ska nu sälja sin bil och jag är grymt sugen på den, dock har jag inte 60 000:- att punga upp, vilket är synd för då hade jag köpt den på stört.

Så frågan är nu, hur fungerar det med lån? Jag har jobbat ett par timmar under den här månaden och kommer väl ha ut ett par tusenlappar där .. Kan jag redan idag söka ett lån på pengarna som bilen kostar och börja betala av lånet? Eller jag kanske inte ens får ta ett lån även om jag börjar jobba direkt efter skolan? Eller fungerar det som så att jag måste ha någon som går i borgen för mig? Eller får jag låna pengar om jag använder mig av ett sånt där avbetalningsskydd så att det skulle vara ett alternativ istället för borgenär. Jag kommer för övrigt att bo hemma fram till vintern om inte lite längre ändå..

Har försökt att finna trådar här på forumet och lite andra ställen men inte hittat några riktiga svar så nu hoppas jag att ni på Garaget kan hjälpa mig med svaren på mina frågor. För jag vill verkligen ha bilen sad

Bomba mig med svar nu, tack på förhand! cool

Körv
3 535 Inlägg
18 maj 2008
Om du kan bevisa för banken att du kommer jobba på det här företag ända tills du hunnit betala tillbaka pengarna så ska det nog gå bra.

Truckdriving Man

8 883 Inlägg
18 maj 2008
Tror att det flesta banker har 21år som lägsta ålder samt att man har ett jobb sedan minst 6månader.
Som vanligt så får man det rätta svaret via kontakt med banken.

Fotograf på tierpidag.se

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Tackar för snabba svar, ni får gärna fortsätta skicka in svar smile Jo, jag skulle ringt banken i Fredags var det tänkt men jag jobbade då och när jag kom hem så var det stängt men jag får väl försöka hålla mig tills på Måndag och höra av mig till dem då. Men vi säger att min mor skulle gå i borgen för mig? Skulle det då vara möjligt tror ni? Jag vill verkligen ha bilen sad

Hmm.
18 maj 2008
Av pure curiousity(rätta inte min stavning om det är felstavat tack tongue) vad är det för bil ? ^^

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
En Saab 900, helt ombyggd till 9-3 med viggeninredning och lite annat smått o gott. Och en rätt trevlig motor med hyffsad potential smile .. och inte allt för många mil på mätarn
Senast redigerat av lajnuzz (18 maj 2008)

8 883 Inlägg
18 maj 2008
lajnuzz skrev:
Tackar för snabba svar, ni får gärna fortsätta skicka in svar smile Jo, jag skulle ringt banken i Fredags var det tänkt men jag jobbade då och när jag kom hem så var det stängt men jag får väl försöka hålla mig tills på Måndag och höra av mig till dem då. Men vi säger att min mor skulle gå i borgen för mig? Skulle det då vara möjligt tror ni? Jag vill verkligen ha bilen sad

Din mor kan ju stå för lånet och du betalar till henne, om det inte fungerar att du står för lånet och hon som borgenär.
Det flesta banker kan ge "lånelöfte" via mail eller telefon, tänk bara på att det tas kreditupplysning på varje ansökan.
Har man många förfrågningar så kan bankerna börja undra, men ett lån på 60" ska inte vara några problem om man har en normal inkomst.
Hoppas att du får bilen.

Fotograf på tierpidag.se

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Jo, nu när du säger det Hamilton så låter det ju också som en bra idé.. Ska bara få henne att gå med på detta, får höra med henne.. Eller om man ska prata med farsan om det då han bara har en Renault Trafic och det är hans företags bil (egen företagare) .. Så då kanske det kan se bättre ut på papprena om han e.v kanske också står som ägare på bilen!? Fast det borde väl gå o lösa som så någon av föräldrarna står på lånet och jag står som ägare på bilen. För jag är lite rädd för o ställa bilen på någon av föräldrarna ifall om att något skulle hända med bilen när jag kör med den och försäkringsbolaget kanske vägrar att betala ur ersättning då jag hört några skräckexempel på detta. E.x att de frågat grannar osv vem som kör bilen osv yikes

346 Inlägg
18 maj 2008
Nordea har Sk Startlån. För de yngre vilket ska vara fördelaktigt. värt att kolla upp med dem. Det tog jag när jag köpte min första bil.

586 Inlägg
18 maj 2008
Om jag bara hade haft 740 att välja på så hade jag inte tagit en lån i allafall.
Jag får den känslan att det är ju banken som äger bilen, det är ju deras pengar jag har betalt den med.
Nejdu, lägg undan pengar varje månad och spara! Så ramlar du tillslut över den bilen du har sparat till.
Och när du har sparat så mycket pengar på egen hand så känns den nog helt speciell, att den verkligen är din och att du har fått jobba för att få den!

Känns nog som din egna lilla baby sen ;P

EDIT: stavfel
Senast redigerat av SpotniX (18 maj 2008)

658 Inlägg
18 maj 2008
lajnuzz skrev:
... För jag är lite rädd för o ställa bilen på någon av föräldrarna ifall om att något skulle hända med bilen när jag kör med den och försäkringsbolaget kanske vägrar att betala ur ersättning då jag hört några skräckexempel på detta. E.x att de frågat grannar osv vem som kör bilen osv yikes

Fast du kan ju stå på ägarbeviset och på försäkringen även fast någon av dina föräldrar lånar pengar, beror på hur man lägger upp lånet. Annars skriver du den typ på din far men med dig själv som "medägare" eller vad det heter, men då krävs att ni bor på samma adress men det gör ni ju så.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Teddan
2 495 Inlägg
18 maj 2008
SpotniX skrev:
Om jag bara hade haft 740 att välja på så hade jag inte tagit en lån i allafall.
Jag får den känslan att det är ju banken som äger bilen, det är ju deras pengar jag har betalt den med.
Nejdu, lägg undan pengar varje månad och spara! Så ramlar du tillslut över den bilen du har sparat till.
Och när du har sparat så mycket pengar på egen hand så känns den nog helt speciell, att den verkligen är din och att du har fått jobba för att få den!

banken äger bilen ??? vilket trångsynt tankesätt.
Det är inte alla som orkar/kan/vill spara å då är ju ett lån absolut att föredra, samtidigt slipper man fjanta runt i en 740/240 som är sveriges vanligaste fjortisbil;)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

586 Inlägg
18 maj 2008
r-ted skrev:
SpotniX skrev:

banken äger bilen ??? vilket trångsynt tankesätt.
Det är inte alla som orkar/kan/vill spara å då är ju ett lån absolut att föredra, samtidigt slipper man fjanta runt i en 740/240 som är sveriges vanligaste fjortisbil;)

Banken äger bilen var kanske inte det bästa sätt att uttrycka mig på dock, men det jag menar är att det känns bättre att kunna betala bilen direkt utan lån. Så har man det ur världen sedan, istället för att behöva belata av pengar varje månad i ett ex antal år.

Men om man har sparat ihop en 100 tusen, köper en bil för 70.000. Känns ganska bra att ha 30.000kr kvar.

Lån får man ju självklart ta sen ändå, om man ska hus eller så. Men till en bil känns det kanske onödigt.
Men om man inte har möjlighet till att spara däremot så är det ju en helt annan sak, då omständigheterna är annolunda...

Fjortisbil? Dra inte alla över en kant du smile

Bilägare
60 Inlägg
18 maj 2008
Vill bara varna för att köpa bil av en polare- kan vara lurigt... Men om det verkligen är det du vill så ska det inte vara några problem att få lån om nån av dina föräldrar går in som borgenär tex, eller som nån nämnde- Nordeas Startlån som brukar vara bra. 60 000 är ju faktiskt inte jättemycket pengar.

Life's a bitch that complains about your socks...

Arg Snickare
875 Inlägg
18 maj 2008
kan säg att jag är ett praktexempel på dig.

jag hade precis slutat skolan o ville ha lån. lån till en bil så jag kunde ta mig till o från mina olika jobb som jag hade.

jag sökte på 3 olika banker innan jag fick lånet. dom har som ett system som räknar ut din föregående inkomst från tidigare år och sedan räknar dom ut på det. jag hade en årsinkomst på 62,000 kr när jag gick sista året på gymnasiet, dvs lite sommarjobb o några helger. med den årsinkomsten fick JAG ett lån på 40,000 kr. o då var det på håret.   det bästa är om du går till din mammas bank eller din pappas. där ni kanske har ett huslån eller billån sedan innan. då har dom lite mer koll på vem du är o det "kan" gå lättare att få lånet. det är olika från bank till bank.

på tal om bilvalet. jag köpte en saab 900T som var ombyggd till 93viggen. andra kjolar o lite lullull under huven.

lycka till. skriv ett pm om du har frågor.

född blåvit
624 Inlägg
18 maj 2008
Se för fan till att inte hamna i kredit-träsket innan du ens fyllt 20!!
Det är så jäkla onödigt!

Bit ihop och spara, bor du hemma så kan det inte ta många månader med lite disiplin. Att betala sina grejer kontant är så jäkla bäst. Känslan av att pröjsa sin bil i cash och åka därifrån med sin egen bil är helskön.
   Och 60 papp för en första bil? inte för många som får det kan jag säga yikes

Ta det lugnt istället, kör en billigare bil ett tag tills du inser hur mycket pengar en bil kostar. Sen om ett halvår eller ett år så tittar du på sparkontot och inser hur fräckt mycket du har råd med.

Kredit-träsket suger balle så vänta tills du blitt torr bakom öronen i alla fall.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
18 maj 2008
bara att se till att du ha råd med försäkringen, speicellt på en första bil bör du ha minst halv försäkring. speciellt om du har lånat till bilen
drygt om det händer något och bilen blir skrot och du inte har vettig försäkring och betala vidare på lånet...

inte lånat till någon av mina bilar, jobbar hellre o sparar då för att kunna köpa dem.

"du är inte fri med skuld" eller hur man brukar säga.

274 Inlägg
18 maj 2008
lajnuzz skrev:

Jag tog ett lån till min. Jag blev 20 år i februari och köpte bilen i mars.
De godkände inte lånet så en förälder fick vara borgenär. Inga problem alls. Nu är det bara att jobba och betala.

Är du prov anställd eller tills vidare anställd? Kan man ens ta lån som provanställd? Är ganska säker på att de godkänner dina 60k det är inte så värst mycket pengar.

236 Inlägg
18 maj 2008
jag tog ett lån till min bil, ingsa problem gjorde det över internet på swedbank fick svar en vecka senare att det gick igenom. Behövde ingen borgonär och jag är bara timansälld. och man behöver inte fast anställning för att ta ett lån, kanske om man lånar uppåt 100000:- ?.dom kollar upp så att man inte har någon betalningsanmärkning bara. och 21 har jag aldrig hört att man måste vara för att ta lån.

Subaru Legacy GT spec B Twin Turbo

1 703 Inlägg
18 maj 2008
Första bilen ska ju vara en billig banger som inte kostar för mycket.
Vänta med att låna pengar tills du jobbat ett tag och fått lite känsla för ekonomi.

Du säker att du kommer att tjäna knappa 20k:-/månad, då kommer det ju inte vara så svårt att snabbt få tag i en shysst billig förstabil.

Det är iaf vad jag tycker.

Sök