3045
Sök

Vinande 200sx

1 503 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#1
Nyligen bytte jag ut mitt gamla avgassystem med 3" raka rör från frontpipen och bakåt mot en rensad katalysator och rostfritt 3"-system. Efter bytet vid provkörningen så blev avgasljudet lite lägre. Däremot så ökade vinandet från turbon vid lägre varvtal, vilket jag blev orolig för..någon som vet varför eller vad som kan vara orsaken? Bilen är en Nissan 200sx S13.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#2
Ingen?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Rapidoz
688 Inlägg
18 maj 2008
#3
Oboy6 skrev:
Ingen?

turbon är hel`?

kan väl bara vara så att avgasröret ökar ljudnivån ifrån turbon?
du har ju inte rört något annat.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

BMW fantast
1 172 Inlägg
18 maj 2008
#4
tror också det är för andningen är bättre...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 503 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#5
Nej, jag har inte rört något annat.

Kanske är som ni säger, att andningen har förbättrats och därför blir vinandet högre. Ska försöka göra en liten film så ni får höra ljudet. Låter ju så överdrivet mkt tycker jag!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Dann3
19 maj 2008
#6
Oboy6 skrev:
Nej, jag har inte rört något annat.

Kanske är som ni säger, att andningen har förbättrats och därför blir vinandet högre. Ska försöka göra en liten film så ni får höra ljudet. Låter ju så överdrivet mkt tycker jag!

Måste ju ha något att göra med att det är mer flöde i avgasröret nu, och därmed kanske turbon snurrar lättare?

/danne

1 703 Inlägg
19 maj 2008
#7
Turbon hörs mycket tydligare med friare flöde.
Är turbon en smula sliten kan ett avgasbyte till ett fetare system göra att turbon kastar in handduken snabbare då den inte längre har nåt vidare mottryck, och lagren kan då börja läcka igenom olja.


Indrivare/torped
149 Inlägg
19 maj 2008
#8
Rätt säker på att det är som de andra säger, att det har blivit öppnare så det hörs tydligare. Turbon hörs ju nästan inte alls, eller inte alls, på någon originalbil utan luftfilter och avgassystem och standard laddtryck. Det blir ju ett steg uppåt i ljudnivå på alla sätt när man byter "andningsvägar" på en bil, och även turbon hörs tydligare. Dock att själva motorljudet blir tystare vet jag inte, det kanske bara har att göra med att det har blivit annat flöde och annan resonans sedan bytet smile Skulle inte tro att det är nåt fel iaf!

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

1 503 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#9
Ok, om det nu är som så att turbon sjunger på sista versen och skulle rasa. Finns det något mer som kan gå sönder då?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 703 Inlägg
19 maj 2008
#10
Oboy6 skrev:
Ok, om det nu är som så att turbon sjunger på sista versen och skulle rasa. Finns det något mer som kan gå sönder då?

Njä, turbon trillar ju inte sönder på en sekund.
En rejält sliten turbo märker du oftast på okrisktligt högt tjut, samt oljerök vid tomgång/låga belastningar,  samt en rejält radiellt glapp på impelleraxeln.

Det är klart, suger den igenom mycket olja, och du inte håller koll på nivån kan det ju ställa till det.
Senast redigerat av henkebenke (19 maj 2008)


1 503 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#11
Ok. Men min polare säger att hans brors turbo rasade och då rasade typ hela motorn hmm

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 703 Inlägg
19 maj 2008
#12
Oboy6 skrev:
Ok. Men min polare säger att hans brors turbo rasade och då rasade typ hela motorn hmm

Jaha, men min kusins sambos hund påstår då att snubben talar goja wink
Du behöver inte vara orolig, kör på bara!


1 503 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#13
henkebenke skrev:
Oboy6 skrev:
Ok. Men min polare säger att hans brors turbo rasade och då rasade typ hela motorn hmm

Jaha, men min kusins sambos hund påstår då att snubben talar goja wink
Du behöver inte vara orolig, kör på bara!

Haha, ok smile Då blir det "gasa tills det rasa" wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

BTLulle
19 maj 2008
#15
Det kan bli stora motorskador med en rasad turbo, om lagret i den havererar så kan det komma mycket skit in i motorn eller om det skär kan axeln i turbon gå av och skrot från den åka in i motorn. Så din polares bror har alldeles rätt. Du får en snabbare spoolup av turbon då den har mindre mottryck i ett öppnare avgasystem vilket innebär att turbon varvar upp fortare, turbotrycket kommer lite tidigare. Du hör ju även turboljudet tydligare med ett öppnare avgasystem. Vad som oxå kan hända är att med mindre motryck så övervarvar du turbon med haveri som följd.

MVH Peter

1 503 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#16
BTLulle skrev:
Det kan bli stora motorskador med en rasad turbo, om lagret i den havererar så kan det komma mycket skit in i motorn eller om det skär kan axeln i turbon gå av och skrot från den åka in i motorn. Så din polares bror har alldeles rätt. Du får en snabbare spoolup av turbon då den har mindre mottryck i ett öppnare avgasystem vilket innebär att turbon varvar upp fortare, turbotrycket kommer lite tidigare. Du hör ju även turboljudet tydligare med ett öppnare avgasystem. Vad som oxå kan hända är att med mindre motryck så övervarvar du turbon med haveri som följd.

MVH Peter

Ok, tack Peter! Blir att kika upp det där så inte motorn tar skada.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Dann3
19 maj 2008
#17
Oboy6 skrev:
BTLulle skrev:
Det kan bli stora motorskador med en rasad turbo, om lagret i den havererar så kan det komma mycket skit in i motorn eller om det skär kan axeln i turbon gå av och skrot från den åka in i motorn. Så din polares bror har alldeles rätt. Du får en snabbare spoolup av turbon då den har mindre mottryck i ett öppnare avgasystem vilket innebär att turbon varvar upp fortare, turbotrycket kommer lite tidigare. Du hör ju även turboljudet tydligare med ett öppnare avgasystem. Vad som oxå kan hända är att med mindre motryck så övervarvar du turbon med haveri som följd.

MVH Peter

Ok, tack Peter! Blir att kika upp det där så inte motorn tar skada.

Ta bort luftfilter röret som går in i Turbon? Känn på axeln? Glappar den? upp och ned skall dem glappa ytterst lite men mot dig och från dig skall den vara helt fast. Lätt att kolla? Gjorde jag och den va kass, turbon rök blå rök på tomgång med och den förbrände olja då jag hade koll på oljan och den sjönk ständigt.

MVH!

/danne

hoppas det löser sig
Senast redigerat av Dann3 (19 maj 2008)

1 703 Inlägg
19 maj 2008
#18
BTLulle skrev:
Det kan bli stora motorskador med en rasad turbo, om lagret i den havererar så kan det komma mycket skit in i motorn eller om det skär kan axeln i turbon gå av och skrot från den åka in i motorn. Så din polares bror har alldeles rätt. Du får en snabbare spoolup av turbon då den har mindre mottryck i ett öppnare avgasystem vilket innebär att turbon varvar upp fortare, turbotrycket kommer lite tidigare. Du hör ju även turboljudet tydligare med ett öppnare avgasystem. Vad som oxå kan hända är att med mindre motryck så övervarvar du turbon med haveri som följd.

MVH Peter

Ska man dra allt till sina extremer, så visst.  Hoppas ju dock på att man förstår att nåt är snett ett bra tag innan turbon helt rasar.


Rapidoz
688 Inlägg
19 maj 2008
#19
henkebenke skrev:
Oboy6 skrev:
Ok. Men min polare säger att hans brors turbo rasade och då rasade typ hela motorn hmm

Jaha, men min kusins sambos hund påstår då att snubben talar goja wink
Du behöver inte vara orolig, kör på bara!

HAHAHAHAHAHA lol

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

BTLulle
19 maj 2008
#20
Om man skriver på ett forum måste man tänka på att inte all kanske är så kunniga att inte all förstår att turbon kanske är slut för det går mycket olja ur motorn, den ryker blått. Man bör oxå skriva vad som kan hända inte vad som troligt vis inte kommer att hända. Tydliga svar utan en massa tjafs tror jag uppskattas av dom som ställer frågorna. Och kom inte och påstå att det inte rasat någon motor på grund av turbohaveri för då bevisar du bara hur lite man kan. :-(
MVH Peter L
Senast redigerat av BTLulle (19 maj 2008)


Sök