3787
Sök

Vit rök från 855 T5R

20 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har hittat en 855 T5R jag är intresserad av att köpa.

Det jag är lite oroad för är den vita rök bilen ger ifrån sig de första minuterna.
Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, den ger endå ifrån sig denna vita rök.

Efter ett par minuter så ryker den inte alls längre.

Vad kan detta bero på?

Mvh


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
19 maj 2008
#2
DunderKlumpN skrev:
Hej!

Har hittat en 855 T5R jag är intresserad av att köpa.

Det jag är lite oroad för är den vita rök bilen ger ifrån sig de första minuterna.
Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, den ger endå ifrån sig denna vita rök.

Efter ett par minuter så ryker den inte alls längre.

Vad kan detta bero på?

Mvh

Hmm, ja jag märkte det när jag i vintras var och underhållsstartade C70:in i vintergaraget. Det försvann efter nån minut eller så. Så jag är lika nyfiken jag... smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 maj 2008
#3
Kan bli kondensvatten under ventilkåpan när bilen har stått länge. Öppna oljelocket innan ni startar, så ska ni se att där är en grå kläggig massa.
Farsan hade samma problem med en Kadett som stod några veckor.
Köparen ville inte köpa för han sa att topplockspackningen hade gått.
Den bilen går än utan ett enda fel. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
19 maj 2008
#4
Min sierra ryker också i början, vitt, precis som du förklarar. Jag har en spricka i toppen så det läcker in lite vatten, sprickan kommer att växa och tillslut är en eller fler cyllindrar vattenfyllda och då kan det bli kaos. Men bara för att jag har en spricka i min topp betyder det inte att det är en spricka på volvo'n. Men förklaringen passar in perfekt.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

20 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#5
Hmm okej, hoppar nog över denna bilen. Har inte tid om det nu skulle vara topplockspackningen.

Mvh


örebro
46 Inlägg
19 maj 2008
#6
Jag har samma fel! men den ryker bara om den stått ute när det e lite fuktigt..Inget vatten försvinner å inge vatten i oljan så jag tror att det är pg av stort avgassystem och kanske kondens i katalysatorn..men vad vet jag:)


5 089 Inlägg
montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
19 maj 2008
#8
inte så att det är framhjulen som ryker då? tongue

ne skämt å sido... tror på kondens i avgaset eller i ventihuset kanske!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

20 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#9
Hmm, men det skumma är ju att den beteer sig så även när den är varm.

Det räcker att den har vart avstängd i 15min - 30min så ryker den.
Den är lite "trimmad" om nu det kanske spelar nån roll.

Den är chippad med större turbo och 3" från turbon.

Mvh
Senast redigerat av DunderKlumpN (21 maj 2008)



Sök