Vatten driven bil! Ta en titt

ProNet
19 maj 2008 · 10 Inlägg

Hej alla
mitt första inlägg, hoppas jag stör inte er :D

jo, det är så att jag har en gammal bil, ford mondeo 2,0si, 96-
jag tänkte göra om den lite till en enkel, lätt ekenomik bil

till och börja med så tänkte jag att testa och konvertera den till vatten driven
är det möjligt?
har ju kollat en hel del på water4gas och lite andra sidor
men dom ser ut som bedrägeri sido eller tv-shop grejer :S

så tänkte fråga er om ni har erfarenhet eller vet ni vart jag ska vända mig?

i dags läget kör jag med 20% E85 utan konvertering, minskade utsläp och mindre förbrukning samt billigare :)

har iaf testat att blanda bensin med upp till 70% E85 där är gränsen för min bil
men bästa alternativet är att köra med 40% E85 tycker jag, över det så ökar förbrukningen

men vi går tillbaka till vatten igen, har ni tips? eller kan ja testa och köpa boken från water4gas?

öppet för all förslag, bilen är inte bara min utan ers också :P
låt oss testa allt möjligt på den :D

ProNet
19 maj 2008 · 10 Inlägg

tack för tipset, jag e inte så bra på engelska men iaf fattade lite, det bästa var iaf att nu vet jag det är bara böcker och inte färdig system :S

finns det någonstans färdig system eller om det finns någonstans man kan få det bygg för bilen?

Senast redigerat av ProNet (19 maj 2008)

absolutrobban Maskin Operatör
19 maj 2008 · 130 Inlägg

Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Volvo S40 2,0T
Toffe10 Lastbils Mekaniker
19 maj 2008 · 357 Inlägg

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Jänkarna har gjort en bil som går på vatten....Eller den använder sig av vattnet så att den genererar ström som driver en elmotor, tror de e Chevrolet som har en sådan koncept bil sen är de någon till också..Top Gear hade ett inslag om Chevan...

Hmm.
19 maj 2008 ·

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Det finns, jag vill minnas att jag såg på discovery att Hong Kong hade några sådana bussar. Vatten innehåller väte och syre. syre + väte i gasform under förbränning är explosivt..

Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Hmm. skrev:

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Det finns, jag vill minnas att jag såg på discovery att Hong Kong hade några sådana bussar. Vatten innehåller väte och syre. syre + väte i gasform under förbränning är explosivt..

Jo.. Problemet är bara att vatten är oxiderat väte, alltså redan förbränt väte. Du kan exempelvis inte tända eld på varken vatten eller vattenånga. Efterssom det fortfarande är så energikrävande att sönderdela vatten till väte och syre så är det inte konkurenskraftigt med komersiellt användande av bränsleceller eller förbänningsmotorer med vätgas.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 maj 2008 · 6 170 Inlägg

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Nu var ju det där "water4gas" inte ett system som gör att bilen går helt på vatten utan ett sätt att få bilen att dra mindre soppa, inte noll soppa.

Så att säga helt tvärt att det skulle göra att bilen går på vatten är ju fel.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
pimpad740
19 maj 2008 · 812 Inlägg

om du får en bil att gå på vatten behöver du nog inte lyfta ett finger till under hela ditt liv smile

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Hagelind
19 maj 2008 · 177 Inlägg

Ång motorer som fanns på tåg förr i tiden då? om man gör en sån i mindre skala o sätter på en bil? med dagens teknoligi borde det inte vara så svårt o utveckla en sån motor o få den att gå hyffsat

Tom Darth Vader
19 maj 2008 · 1 644 Inlägg

Hehe, det gjorde ju en grupp skolungdomar för ett tag sedan, en vedeldad volvo tror jag det var smile

EDIT: HIttade artikeln i en bilsporttidning, det var visst en 142:a driven på ved med hjälp av de gaser som uppstår i förbränningen.

Senast redigerat av DoWahDiddy (19 maj 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 maj 2008 · 6 017 Inlägg

biltokeR skrev:
Ång motorer som fanns på tåg förr i tiden då? om man gör en sån i mindre skala o sätter på en bil? med dagens teknoligi borde det inte vara så svårt o utveckla en sån motor o få den att gå hyffsat

ska du börja elda ved i bilen då? börja elda en timma innan färd,

förresten så fanns de ångdrivna bilar i början av 1900, men de var bökiga att hållas med

Jonas
THEBADGUY Gorgilus addictus
19 maj 2008 · 4 740 Inlägg

biltokeR skrev:
Ång motorer som fanns på tåg förr i tiden då? om man gör en sån i mindre skala o sätter på en bil? med dagens teknoligi borde det inte vara så svårt o utveckla en sån motor o få den att gå hyffsat

Problemet med den tekniken är att det krävs VÄLDIGT mycket vatten. 60 l tank på en bil hade inte räckt speciellt långt tyvärr....

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
stellan_dahl svetsare
19 maj 2008 · 329 Inlägg

intressant tråd de härsmile

Celica 2.0 Gti -90
Volvo 740 16v Turbo "Driftbilen" (1988)
Syst3m
19 maj 2008 · 1 079 Inlägg

THEBADGUY skrev:

biltokeR skrev:
Ång motorer som fanns på tåg förr i tiden då? om man gör en sån i mindre skala o sätter på en bil? med dagens teknoligi borde det inte vara så svårt o utveckla en sån motor o få den att gå hyffsat

Problemet med den tekniken är att det krävs VÄLDIGT mycket vatten. 60 l tank på en bil hade inte räckt speciellt långt tyvärr....

Nej men oj då. Utöka tanken???

Hmm.
19 maj 2008 ·

Syst3m skrev:

THEBADGUY skrev:

biltokeR skrev:
Ång motorer som fanns på tåg förr i tiden då? om man gör en sån i mindre skala o sätter på en bil? med dagens teknoligi borde det inte vara så svårt o utveckla en sån motor o få den att gå hyffsat

Problemet med den tekniken är att det krävs VÄLDIGT mycket vatten. 60 l tank på en bil hade inte räckt speciellt långt tyvärr....

Nej men oj då. Utöka tanken???

120 liter lär inte räcka långt heller, och inte 200 liter heller...  sen så helt plötsligt har man en "bil" i lastbils storlek. funkar inte. . . . . . det, och.. alltså. elda ved/kol är ju inte direkt miljövänligt? menar, dåtidens lok rykte ganska mkt..

Senast redigerat av Hmm. (19 maj 2008)

kolvas
19 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Gör den till en gengasbil istället, det funkar iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Innox Turbocharged
19 maj 2008 · 421 Inlägg

Toffe10 skrev:

absolutrobban skrev:
Om det hade fungerat och göra en bil som går på vatten så hade nog någon redan gjrot det..

Jänkarna har gjort en bil som går på vatten....Eller den använder sig av vattnet så att den genererar ström som driver en elmotor, tror de e Chevrolet som har en sådan koncept bil sen är de någon till också..Top Gear hade ett inslag om Chevan...

Menar du GM Hywire? Den går inte på vatten, den går på väte. Däremot släpper den ut vatten.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
luunggan
19 maj 2008 · 956 Inlägg

Annars kan man bygga ett båtskrov under bilen och sjösätta den i en å eller annat vattendrag, då kommer den drivas fram av vattnet big_smile

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Hehe, det gjorde ju en grupp skolungdomar för ett tag sedan, en vedeldad volvo tror jag det var smile

EDIT: HIttade artikeln i en bilsporttidning, det var visst en 142:a driven på ved med hjälp av de gaser som uppstår i förbränningen.

Det var nog en gengasbil?

Angående ångmaskin så är den onödigt tung och krånglig att ha i drift. Vet man inget om tryckkärl så är den dessutom farlig. Sen måste man ju elda i nån timme innan man har byggt upp tryck nog att åka iväg så restiden blir ju lite längre. Vill inte ens tänka på hur det skulle gå på vintern om bilen stått ute och fryst...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang