2746
Sök

Nya kammar, bmw 525 -88

18 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Någon som vet vad nya kammar kostar till en BMW 525-88 kostar?
Kan man byta dom själv eller bör man lämna in den?
Någon bra sida där man kan beställa från internet?
//Charlotte

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 maj 2008
#2
Scharlotte skrev:
Hej!
Någon som vet vad nya kammar kostar till en BMW 525-88 kostar?
Kan man byta dom själv eller bör man lämna in den?
Någon bra sida där man kan beställa från internet?
//Charlotte

Men ett tekniskt intresse, en Haynes-bok och Biltemas största hylsnyckelsats så klarar man det mesta själv faktiskt.

Har själv bytt/renoverat toppen på en 325 -94 (med vanos) och det är rätt basic. Mycket att hålla ordning på men inte direkt svårt. Skulle jämföra det med att byta koppling typ smile

tänk även på att det kan tillkomma kostnader för tryckare, packningar mm.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

18 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#3
torpis skrev:
Scharlotte skrev:
Hej!
Någon som vet vad nya kammar kostar till en BMW 525-88 kostar?
Kan man byta dom själv eller bör man lämna in den?
Någon bra sida där man kan beställa från internet?
//Charlotte

Men ett tekniskt intresse, en Haynes-bok och Biltemas största hylsnyckelsats så klarar man det mesta själv faktiskt.

Har själv bytt/renoverat toppen på en 325 -94 (med vanos) och det är rätt basic. Mycket att hålla ordning på men inte direkt svårt. Skulle jämföra det med att byta koppling typ smile

tänk även på att det kan tillkomma kostnader för tryckare, packningar mm.

Okej! Du har ingen aning om vad dessa delar kostar?

Teknik Informatör
371 Inlägg
19 maj 2008
#4
kolla med Bildelsimporten eller MotorNord dem brukar ha kamaxel satser till vettiga priser...bör ju kunna klara dig på under 5000:-

BMW E3 it takes one to catch one :)

564 Inlägg
19 maj 2008
#5
Om det är en -88 har du 12-ventilsmotorn med bara 1 kamaxel. Dvs hälften så dyrt! smile

Kolla med motornord.

Man bör ha viss mek-vana, men det är inga jättesvåra saker. Men det finns ändå en hel del att tänka på.

Mvh Johan.

18 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#6
groze skrev:
Om det är en -88 har du 12-ventilsmotorn med bara 1 kamaxel. Dvs hälften så dyrt! smile

Kolla med motornord.

Man bör ha viss mek-vana, men det är inga jättesvåra saker. Men det finns ändå en hel del att tänka på.

Mvh Johan.

Okej! ägaren som har den just nu säger att de redan är bytt men att det är trimkam på den..
Den låter ungefär som att den går ojämt på tomgången men han säger att det beror på att det är trimkam.. kan det stämma?
varvräknaren står på samma varvantal på tomgången hela tiden (om det kan ha någon betydelse )
Tack för svar!
Mvh Charlotte

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 maj 2008
#7
ypperligt tillfälle att pruta mao...  köp för 5-6000kr och hoppas det funkar, gör det inte det så springer det snart iväg i pengar och tid tyvärr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

18 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#8
torpis skrev:
ypperligt tillfälle att pruta mao...  köp för 5-6000kr och hoppas det funkar, gör det inte det så springer det snart iväg i pengar och tid tyvärr.

Så du tror inte att den är trimkam utan bara något som kommer rasa inom snart framtid?

Teknik Informatör
371 Inlägg
19 maj 2008
#9
det kan vara trimkam på...men då ska motorn bara gå ojämnt inte ha en massa oljud...är en kamaxel sliten så låter den som en diesel om inte värre...det räcker att ventilerna är dåligt justerade på en sådan motor så låter dem illa...

BMW E3 it takes one to catch one :)

18 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#10
E3_Henrik skrev:
det kan vara trimkam på...men då ska motorn bara gå ojämnt inte ha en massa oljud...är en kamaxel sliten så låter den som en diesel om inte värre...det räcker att ventilerna är dåligt justerade på en sådan motor så låter dem illa...

Okej men den har inga andra missljud! Men då törs man åtminstone fundera på tanken av att köpa den?

Teknik Informatör
371 Inlägg
19 maj 2008
#11
det tycker jag...menar går motorn som den ska för övrigt så är det väl så att personen talar sanning...

lycka till

BMW E3 it takes one to catch one :)

vinnarskalle!
907 Inlägg
19 maj 2008
#12
kolla så de inte ryker överdrivet mycket ur avgassystemet. Både på tomgång o då du kör. En m20b25 (som sitter i 525 -88) brukar ticka, det är vanligt. Men rassel/klapper och annat slammrande ska du passa dig för!


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 maj 2008
#13
ta med klockan ut och provkör, ta tiden och se vad den gör exempelvis 100-150km/h på. Sen provkör du en annan 525:a som är original och ser vad den går samma intervall på.  Måste ju finnas fler till salu i trakten smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

564 Inlägg
22 maj 2008
#14
En trimmkam brukar kunna göra tomgången lite orolig. Om du får för säljaren,,,skruva av ventilkåpan (busenkelt) och kolla hur nockarna på kamaxeln ser ut. De ska absolut inte vara repiga eller nedslitna. De brukar endast vara härdade på ytan och om ytan är för sliten kommer kammen snabbt bli sämmre. På dessa motorer är det väldigt viktigt att man justerar ventilspelet med jämna mellanrum. Gör man det på rätt sätt och byter olja som man ska så håller grejorna väldigt länge.

Om nu kammen är bytt så är förmodligen topplockspackningen också bytt. Denna går "alltid" sönder mellan 20 000mil och 25 000mil.

mvh Johan


Sök