3647
Sök

"Servostyrningsaxel" läcker olja! HJÄLP ng900

28 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
Helluu!
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera topicen men nu är du här iaf!
Alltså så läcker "servostyrningsaxeln" på min bil..vet inte vad den heter..
Det är en ng900 2.0t -96 och jag behöver lite hjälp med att laga det..


BILDER FINNS PÅ MIN SIDA!!


Som ni ser på bilderna så läcker det någonstans ifrån vänster damask.

Så min fråga är väll ifall det går att dela den så man bara behöver ta av vänster sida?

Eller någon som har varit med om detta och kan hjälpa till med vad som kan vara orsaken till läckaget och hur jag lagar det?

Har fått tips om att en O-ring skall vara dålig, kan det stämma?

Det är alltså vänster sida ifall man står framför bilen..

Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få!!

Mvh Boman!

Rapidoz
688 Inlägg
19 maj 2008
#2
är det ifrån damasken då? så det är inte är själva "huset" som läcker, typ något rör?
annars är det väl bara lossa på muttern på vänster sida tränga av gamla damasken
och sätta på den nya med 2 nya stora slangklämmor.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

28 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#3
940turboplus skrev:
är det ifrån damasken då? så det är inte är själva "huset" som läcker, typ något rör?
annars är det väl bara lossa på muttern på vänster sida tränga av gamla damasken
och sätta på den nya med 2 nya stora slangklämmor.

Jag har känt runt damasken utan att märkt av några hål eller sprickor..

Men det ser precis ut som att det är damasken som läcker om man ser på vart oljan hamnat..

med "huset" menar du då det till vänster om damasken?

Rapidoz
688 Inlägg
20 maj 2008
#4
okej,
ah exakt tänkte om det kan vara något rör som inte är tätt...
kolla så rören är torra och sitter fast.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

4 001 Inlägg
20 maj 2008
#5
Det är inte speciellt ovanligt att en servostyrning börjar läcka efter några år, byt till en ny högkvalitets ATF olja i servon så kanske den tätar till sig

EDIT: det ska INTE vara någon olja ute i damaskerna på en styrservo, damaskerna är endast dammskydd
Senast redigerat av kolvas (20 maj 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 235 Inlägg
20 maj 2008
#6
Det sitter en tätning under damasken, och det är tydligen den som har gett upp.

Det händer inte så ofta, men när de till slut ger upp så läcker det som regel vid fullt rattutslag.

Bör finnar repsatser att köpa.


28 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#7
Okej skall kontrolleras..
Tror inte att det hjälper med någon ny olja.

Okej, låter inte helt omöjligt att det skulle kunna vara en tätning under damasken..
skall se ifall jag kan hitta rätt på tätningen och se ifall det är så..

Skall ut och kolla lite nu och skriver mer såfort jag får reda på något!

Tack!!

28 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#8
Vänstra delen av styrväxeln läcker, så jag funderar på ifall man kan lossa vänstra delen bara och sen dela på den?
så man får ur enbart vänstra delen?
Med vänster menar jag ifall man står framför bilen sett..

Så någon som har koll på om det går?

Annars blir det ju ett ganska stort ingrepp att laga!

Rapidoz
688 Inlägg
20 maj 2008
#9
Bumman skrev:
Vänstra delen av styrväxeln läcker, så jag funderar på ifall man kan lossa vänstra delen bara och sen dela på den?
så man får ur enbart vänstra delen?
Med vänster menar jag ifall man står framför bilen sett..

Så någon som har koll på om det går?

Annars blir det ju ett ganska stort ingrepp att laga!

man tar ju ut hela som den är.
Kan nu inte saab så överdrivet..
men man lossar bara i båda ändarna och upphägningarna.
lossa rören och bara dra ut den..
kan kanske behöva lossa på typ fjäderbenet så du får större utrymme att få ut den men annars är det ju inte så svårt om man har tillgång till verktyg och helst lyft.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

28 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
#10
Okej!
Men om man skall ha låss precis hela styrväxeln så blir det fan krångligt..
Riktigt tight att komma åt, jag har inte tillgång till lyft heller, dock kan man ju lyfta den tillräkligt med domkraft för att komma åt under..

Men det enklaste hade varit ifall man slipper att ta ur den stor delen till höger om hela växeln..
Va ute och såg på en bil utan motor idag så fick jag se hur det satt, såg faktiskt ut som att man kunde dela den efter högra damasken så själva "klumpen" som alla slangar går till sitter kvar i bilen?

Så någon som har koll på ifall det är genomförbart att bara ta av själva staven o låta "klumpen" sitta kvar??
Eller kanske en sprängskiss över delen eller liknande?


Mvh Boman


Sök