3328
Sök

hur får polisen göra ?

28 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
hejsan, har en liten fråga om en sak som inträffade igår.

var så att jag låg i strax över 100 km/h på 90 väg då jag kom ikapp en volvo 940. jag påbörjade då en omkörning i ca 120 km/h. precis då jag börjat omkörnigen så blixtrar det från bilen. min fråga är då om det kan ha varit polisen ? får dom göra så och bara knäppa ett kort och skicka hem ? vilka gränser är det för att tappa körkortet ? räcker 120 på 90 väg ?

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 januari 2006
tror du kan vara lugn. hände mig oxå för några år sen när jag var ett moppefucko:D nån mörk saab 900 närmade sig och så blixtrade det till. undrade oxå om det verkligen var en polis men tror ej det:P

tvivlar mycket på att dom skulle kunna fälla dig för fortkörning eftersom sådant utfärdas på plats! om man drar en parallell till plåtpoliserna så måste reg nr. och ditt ansikte fastna på bilden annars är det bara att neka och därefter händer inget.

man lever bara en gång så lev väl!

12 086 Inlägg
16 januari 2006
Tror absolut inte dom skulle fota dig för att sedan skicka en böter på posten. Därimot får dom ju stoppa dig om du kör om dom i en otillåten hastighet.

28 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
ok, kom inte ihårg reg numret på bilen men kollade vilka civilbilar sundsvall hade och en av dom var en volvo 940 svart :-( någon som kan bekräfta om man kan åka dit på ett sådant sätt ? ryker körkortet för 120 på 90 väg ? har prövotid

10 287 Inlägg
16 januari 2006
Nej. Dels har dom ingen mätning dels så har dom inte stoppat fordonet och kontrollerat vem som var förare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Besserwisser
312 Inlägg
16 januari 2006
Knappast nåt att oroa sig för. Och kör man 120 på 90 väg så får man skylla sig själv om man skulle bli av med kortet anser jag. För såvitt jag vet så tas det vid 30km/h över på 90väg?

Fredrik, Laxå

Såld på Italienare
579 Inlägg
16 januari 2006
Går hand i hand med Sharky.
Farsan jobbar som polis. Enligt honom måste de kunna uppvisa en mätning eller ha följt efter dig i din hastighet i 400-500 meter för att kunna fasställa hastighetsöverskridning.
Förmodligen var det bara helljusflash som du uppfattade som en bilxt i backspegeln.

Ifall nu mot all förmodan var en civilpolis så har dem ingenting överhuvudtaget på dig.
Hur vet dem att det var du som körde bilen kan man ju också fråga sig.
Ska dem sätta dit ägaren till bilen för fortkörning? Du ser nog hur det ser ut.. wink
Dem skulle garanterat ha stoppat dig i sådana fall.
Dem sitter inte med en kamera och plåtar reg plåten.

Du kan med all säkerhet sova lugnt om natten.
Senast redigerat av Johanromeo155 (16 januari 2006)

451 Inlägg
16 januari 2006
är inte 120km/h gränsen på 90km/h väg ?

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

Såld på Italienare
579 Inlägg
16 januari 2006
på 30 km/h är det +20
på 50, 70, 90 och 110 är det +30

28 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
ok, så ni tror att man kan vara lugn ?

Såld på Italienare
579 Inlägg
16 januari 2006
Utan tvekan.

97 Inlägg
16 januari 2006
nee dom kan inte bötfälla dig eller ta ditt körkort , för de första så ser man inte hur fort de går på en stillbild , dvs om dom inte tog kort på hastighetsmätaren smile , plus att dom har ingen aning om vem som körde, bara vems bilen var . ja o kompisar har blivit stoppade måånga ggr för omkörning i för hög hastighet, men dom säger bara åt en o ta de lugnt, inga böter eller nått smile de e lugnt för dig broshan big_smile

live your life as if everyday's gon be your last!!

12 086 Inlägg
16 januari 2006
Jag har hört att polisen fkt inte alls måste ha bevis (uppmätt hastighet) för att bötfälla någon för fortkörning, kan tyvärr inte styrka min källa men har hört de någonstans..

Skulle tro, om jag får tänka själv, att de är fallen då man kör bra fortare än 30 för mkt som en polis kan ta körkortet utan bevis om fortkärning.

10 287 Inlägg
16 januari 2006
Ståndsrätt? Nackskott vid vägkanten?

Klart dom måste ha bevis. Slår dom bötesbeloppet med tärning eller.
Och hur skall dom kunna veta att man körde mer än 30+ om dom inte har mätt det.
Senast i höstas så blåste jag förbi Frösunda på E4 in mot Stockholm mitt i natten i jämna 200 när civilsnuten stod vid vägkanten. Dom startade sin svarta Volvo och jag släppte av och blev invinkad efter Eugeniatunneln. Skitsura snutar men ingen mätning så det var bara gnäll, visa körkort och blåsa.

/Göran

JapMax skrev:
Jag har hört att polisen fkt inte alls måste ha bevis (uppmätt hastighet) för att bötfälla någon för fortkörning, kan tyvärr inte styrka min källa men har hört de någonstans..

Skulle tro, om jag får tänka själv, att de är fallen då man kör bra fortare än 30 för mkt som en polis kan ta körkortet utan bevis om fortkärning.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

385 Inlägg
16 januari 2006
de kanske va en hastighetskamera som flasha när 940:in drog förbi ...

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 januari 2006
nimoz skrev:
de kanske va en hastighetskamera som flasha när 940:in drog förbi ...

hastighetskamera som kollar hastighet? har aldrig hört nåt sånt:P finns ingen kamera som kan kolla hastigheten! i plåtpoliserna som du kanske tänker på sitter det en radar som mäter hastighet och därefter en kamera som dokumenterar!

man lever bara en gång så lev väl!

12 086 Inlägg
16 januari 2006
ok, då hade jag väl fel
Sharky skrev:
Ståndsrätt? Nackskott vid vägkanten?

Klart dom måste ha bevis. Slår dom bötesbeloppet med tärning eller.
Och hur skall dom kunna veta att man körde mer än 30+ om dom inte har mätt det.
Senast i höstas så blåste jag förbi Frösunda på E4 in mot Stockholm mitt i natten i jämna 200 när civilsnuten stod vid vägkanten. Dom startade sin svarta Volvo och jag släppte av och blev invinkad efter Eugeniatunneln. Skitsura snutar men ingen mätning så det var bara gnäll, visa körkort och blåsa.

/Göran

JapMax skrev:

Ölbryggare
339 Inlägg
16 januari 2006
Värt att poängtera är väl att ditt eget erkännande räcker väl efter vad ajg hört och förstått. Om du kört duktigt för för fort och med anledning av det blir stoppad så frågar i regele alltid polisen om det gick lite för fort, och vipps så erkänner folk oftast en hastighet över den tillåtna men lkångt under det dom körde i. Men i och med detta så har man erkännt att man kört för fort vad jag förstår. Kan det ligga något i det?

btw, hur ofta åker det poliser i 940? det var väl ett tag sedan...

12 086 Inlägg
16 januari 2006
Pepe skrev:
Värt att poängtera är väl att ditt eget erkännande räcker väl efter vad ajg hört och förstått. Om du kört duktigt för för fort och med anledning av det blir stoppad så frågar i regele alltid polisen om det gick lite för fort, och vipps så erkänner folk oftast en hastighet över den tillåtna men lkångt under det dom körde i. Men i och med detta så har man erkännt att man kört för fort vad jag förstår. Kan det ligga något i det?

btw, hur ofta åker det poliser i 940? det var väl ett tag sedan...

Det råkar finns en i Motala, men den går som reserv tror jag smile

Sök