3258
Sök

Etanolkonvertera bmw E36 316i compact 97a

21 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#1
hej ja tänkte etanolkonvertera min bmw! de är ju ett bra sätt å få upp hk lite å som såspriset är nu så känar man nog fan påt med! ja undrar om de är någon som vet hur mycket man kan behöva ta på toppen när man planar den å om man måste fräsa i nys ventilsäten i annat material?tongue

dedär med att man måste mappa om styrsystemet vet ja men vem kan göra de?

mycket tacksam för serigösa svar tack:D

2 174 Inlägg
27 mars 2012
#2
tjena...du får inte mer hk direkt för du etanolkonverterar en så liten motor. Har du turbo eller höjjer kompet kan du få mer effekt. Men annars är det ingen skillnad. Soppa priset jo visst...men ska du köra etanol drar det 30% mer än bensin, och räkna ut det...så blir de typ ingen förtjänst.

Du kan montera en ställbar bränsletrycksregulator sen bara köra, soppafiltret ska man byta efter några tankar.

inga övriga modifikationer behövs på en sån motor för att köra.

ska du ha turbo eller trimm ska man mappa bilen.

Varför ska du plana toppen? Har den slagit sig om den kokat? då ska du plana så lite som möjligt. Destu mer du planar, destu högre komp.

var det inget fel på den innan rikt planar man den bara för säkerhetsskull när man monterar ny packning och bultar.

Ska du byta ventiler m.m så mira fräser man in nya säten, om man ska byta till större ventiler m.m.

Ska man bara byta till nya ventiler ska man inte ta mycket på godset, många slipar bara in med slippasta och borrmarskin, om man inte vill kosta på och lämna in och mira fräsa, känner man ingen är det inte billigt.


4 Inlägg
27 mars 2012
#3
Jag kör min bil på E85 1.6L motor 8V, comp: 10,2:1 , med forced air intake fram(ingen annan modifiering). Svårtstarad i kallt väder annars på 1-3 försök. Den klarar minusgrader, men måste stå på tomgång mer ju kallare det blir, rekomenderas att köra när temperaturen är över nollan.

Min bil drar cirka 30% mer bränsle med etanol. Så 0,7x1.3= 0,91l milen
Senast redigerat av leffex (27 mars 2012)

Toyota MR2 Roadster, Fiat Coupe 16V Turbo, Peugeot 206
bäst: Peugeot 206 90hp! :). alla är snabba fast bäst ax på d andra.

2 174 Inlägg
27 mars 2012
#4
leffex skrev:
Jag kör min bil på E85 1.6L motor 8V, comp: 10,2:1 , med forced air intake fram(ingen annan modifiering). Svårtstarad i kallt väder annars på 1-3 försök. Den klarar minusgrader, men måste stå på tomgång mer ju kallare det blir, rekomenderas att köra när temperaturen är över nollan.

Min bil drar cirka 30% mer bränsle med etanol. Så 0,7x1.3= 0,91l milen

Tack för bra fakta smile



Sök