Framläppen är väl inte speciellt svår att spräcka! Den tog i nåt slags farthinder på en parkeringsplats och så hörde man ljudet av plast som spräcks...
Motorljudet är inte något att hurra över så jag tror det får bli ofilmat!
spräckta vr6läppar var ju vardag förut skönt att jag åker riktig traktor nu så har aldrig problem me i skrapnigar längre
Igår skickade jag iväg en xenonbeställning till www.vvme.com! Det blev hela köret, dvs. hel-, halv- och dimljus! I halv- och dimljusen blir det 6000K och i helljusen 5000K, tror det blir en kombination av både snyggt och bra ljus!
Kalaset gick på 195 USD, alltså ca 135 euro med frakt och allt! Rätt bra pris... På www.xenonkauppa.fi (Finlands motsvarighet till Xenonkungen) skulle motsvarande sats ha kostat 327 euro + frakt... En viss skillnad...
Har också varit ute i garaget en del i helgen... I våras när jag valsade skärmarna sprack lacken på en del ställen så jag har slipat skärmkanterna och rostskyddat dom... Sen håller jag också på att fixa belysningen vid fläktreglagen... Blir att köpa dioder kommande vecka... Här kommer iaf lite bilder...
Demonterat plastskärmarna...
Slipade insidan på bakskärmarna plåtrena, där fram slipade jag bara på dom ställena där lacken spruckit...
Rostskyddade med "mirakelmedlet" Noverox... Blir en svart massa sen när det torkar...
Spacklade också några små ojämnheter på passagerardörren...
Slipa slipa... Sen var det bara att lägga på primer, lack och klarlack...
Fläktreglagen tas lös...
Det här är "huvudlampan" bakom fläktreglagen med ett äckligt grönt plast runt sej...
Tog bort plasten och lade dit en blå diod istället...
Improviserade lite och gjorde egna anslutningar av de klena kablarna som följde med mina Hifonics-högtalare...
Kopplade två dioder till för att få lite mera ljus...
Knappen till bakrutevärmaren...
Luftkonditioneringsknapparna... Blir väldigt smått och petigt att byta dioderna i dessa...
Det positiva med manuella fläktreglagen är att man "relativt lätt" kan byta färg, lite svårare med Climan Bra att du får rostkyddat skärmarna, skulle själv vilja ha valsat till nästa sommar men vet inte hur det skulle gå till
Bra förövrigt att installera xenon till vintern, blev ett stort lyft förra vintern när jag hade dom i helljuset, och dom var 6000K, så med dina 5000K får du ännu bättre ljus
Jo, det har du rätt i, fast det sätter nog nerverna på prov ibland iaf... Sen är det bara belysningsvredet och displayerna kvar, hur det nu ska gå till...
Om du har tänkt ha på dina plastbreddare i fortsättningen också rekommenderar jag att du valsar skärmarna själv, resultatet syns ju ändå inte under plastbreddarna! Försök se om du hittar nån du kan låna en skärmvalsare av, i värsta fall får du nog låna den vi har hemma...
Har höga förväntningar på xenonlamporna! Fast det kan ju hända att det inte blir så stor skillnad, det beror ju mycket på själva lamporna (angeleyesen) också, hur reflektorerna är riktade osv... Men jag hoppas skillnaden blir stor!
Så här började det se ut inne i bilen ikväll:
Mysigt... Lade in en extra diod nere i mittkonsolen... Det var ett hål färdigt där från bass remote kontrollen från gamla monosteget...
Jo, det har du rätt i, fast det sätter nog nerverna på prov ibland iaf... Sen är det bara belysningsvredet och displayerna kvar, hur det nu ska gå till...
Om du har tänkt ha på dina plastbreddare i fortsättningen också rekommenderar jag att du valsar skärmarna själv, resultatet syns ju ändå inte under plastbreddarna! Försök se om du hittar nån du kan låna en skärmvalsare av, i värsta fall får du nog låna den vi har hemma...
Har höga förväntningar på xenonlamporna! Fast det kan ju hända att det inte blir så stor skillnad, det beror ju mycket på själva lamporna (angeleyesen) också, hur reflektorerna är riktade osv... Men jag hoppas skillnaden blir stor!
Provade själv ha loss belysningsvredet en gång och försökte öppna det men kom inte på hur det skulle gå till utan att vrida sönder det. Så säg till om du kommer på nåt.
Breddarna ska nog vara kvar. Skulle gärna låna en valsare men känner inte till någon som har så blir att söka lite isåfall. Sen vet jag inte riktigt hur fräscha mina skärmar är under breddarna. Hursomhelst blir det säkert ända att fixa dom ifall lacken spricker. Du slipar alltså först, noverox, grund och lack? eller lackar du rätt på noveroxen?
Förresten hur fick du loss dina breddare? Jag tänkte ta loss mina en gång men fick inte loss clipsen/nitarna som håller dom, utan att förstöra clipsen...
Riktigt bra jobbat, ts85 Från och med idag kommer jag kalla dig för GTI-mannen
//CarpeDiem
Tack!
Saab_Robin skrev:
att pilla med dioder i instrumentbrädan e lite pilligt men det är det värt
Jo, det är det! Kommer bli så mycket snyggare med blått än med fult grönt!
cheba skrev:
Provade själv ha loss belysningsvredet en gång och försökte öppna det men kom inte på hur det skulle gå till utan att vrida sönder det. Så säg till om du kommer på nåt.
Breddarna ska nog vara kvar. Skulle gärna låna en valsare men känner inte till någon som har så blir att söka lite isåfall. Sen vet jag inte riktigt hur fräscha mina skärmar är under breddarna. Hursomhelst blir det säkert ända att fixa dom ifall lacken spricker. Du slipar alltså först, noverox, grund och lack? eller lackar du rätt på noveroxen?
Förresten hur fick du loss dina breddare? Jag tänkte ta loss mina en gång men fick inte loss clipsen/nitarna som håller dom, utan att förstöra clipsen...
Har inte alls tittat på belysningsvredet ännu... Säger till om jag kommer på nåt...
Nu när jag rostskyddade skärmkanterna lade jag bara på Noverox och på med plastbreddarna tillbaka... Brydde mig int i att måla eftersom skärmkanterna endå inte syns... Men då jag fixat ytrosten på bakluckan och passagerardörren har jag först slipat, sen på med Noverox, grund, lack och klarlack...
Breddarna var inte svåra att få bort: borrade bara bort popnitarna och tog försiktigt löst breddarna där dom sitter fast med ett clips (alltså där breddarna övergår till sidolisten)... Skulle clipsen gå sönder är det bara att köpa nya, kostar väl ca en euro per clips...
vill du sprida ljuset mer så kan du slipa på toppen av dioden så den blir planare.
har beställt blåa dioder till min golf 3 kombi så kommer påbörja ändringen inom kort.
Tack för tipset! Det är just det enda negativa jag märkt med leddioderna jämfört med vanliga lampor, alltså att leddioderna bara lyser upp en punkt... Ska testa slipa toppen på några dioder och se om det blir någon skillnad... På dioderna i knapparna behöver man ju inte göra det men t.ex. i mätarhuset eller bakom fläktreglagen kanske det kunde vara bra...
Riktigt fint! Såg längre upp att du tänkt löda om bakom displayerna i mätarhuset. Var JÄVLIGT försiktig när du löder loss displayerna (detta måste göras för att komma åt dioderna som sitter under) så du inte värmer på dom för mycket. Jag råkade värma för mycket på mina, så dom inte visade riktigt alla pixlar längre så var bara att köpa ett nytt mätarhus på skroten, och lämna iväg det till en som jobbar med lödning av elektronik dagligen Kolla på bilderna på min sida, så ser du hur det ser ut med vita dioder. Jag har även slipat på toppen på dom, för att få lite bättre spridning. I guiden som jag följde skulle man lägga in ett papper bakom displayen för att få bättre spridning, men vart lika bra när man slipade på dom! Lycka till!
Btw, ses vi på Bugrun 2010?
MVH Anders
Sponsorer: TM Tuning Bilvårdsgrossisten Meguiars Degfabriken Joakimrissveds.com Wiklunds Glas
Falu Billackering
Blir imponerad på ditt arbete av projekt GTi Fortsätt i den stilen, GTi-mannen
//CarpeDiem
Klart det ska fortsättas!
@nDerS skrev:
Riktigt fint! Såg längre upp att du tänkt löda om bakom displayerna i mätarhuset. Var JÄVLIGT försiktig när du löder loss displayerna (detta måste göras för att komma åt dioderna som sitter under) så du inte värmer på dom för mycket. Jag råkade värma för mycket på mina, så dom inte visade riktigt alla pixlar längre så var bara att köpa ett nytt mätarhus på skroten, och lämna iväg det till en som jobbar med lödning av elektronik dagligen Kolla på bilderna på min sida, så ser du hur det ser ut med vita dioder. Jag har även slipat på toppen på dom, för att få lite bättre spridning. I guiden som jag följde skulle man lägga in ett papper bakom displayen för att få bättre spridning, men vart lika bra när man slipade på dom! Lycka till!
Btw, ses vi på Bugrun 2010?
MVH Anders
Jo, det stämmer... Tack för tipsen! Vad använde du dej av när du slipade dioderna? Tänkte så att glaset förblir någorlunda slätt?
Vilken guide använde du dej av? Länk? Den här har jag tittat på http://www.cdgold.co.uk/clockmod/ men det skulle ju inte skada fast man skulle läsa flera...
Sannolikheten är väl stor att vi syns på Bug Run nästa sommar! Såg din bil i år, tyckte den borde ha fått pris för finaste MKIII:a!
Ingen fara, bara kul att kunna hjälpa till! hmm tror han som lödde åt mig använde sig av vanligt slippapper faktiskt, för att göra dom lite plattare och mattare i glaset.
Jag använde mig av den guiden jag med Han som skrev den skriver så jävla konstigt på vissa ställen, men man fattar ändå som tur är
Skitkul, då lär vi synas där! Man får tacka för det fina betyget Ska ändra lite tills nästa år för att få bilen precis som jag vill Tyckte din bil var jäkligt fräsch den med! Kul att det är flera som åker MKIII, brukar ju annars vara mest MKIIor
MVH Anders
Sponsorer: TM Tuning Bilvårdsgrossisten Meguiars Degfabriken Joakimrissveds.com Wiklunds Glas
Falu Billackering
Jo, lite otydlig är den där guiden på vissa punkter, men det är ju betydligt bättre än att inte alls ha något att titta på...
Jag hoppas också ha min mera "färdig" till nästa sommar... Fast man blir väl aldrig helt färdig... MKIII:or är skoj, det är ju snyggaste Golf-modellen! (Partisk??) Fast alla Golfar är ju snygga...