3488
Sök

Brev till regerinen om Bensinskatten

674 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Skickade ett fråge brev till regeringen om bensinskatten..

Meddelande:

Hej Fredrik & regeringen.

Jag vill veta varför regeringen gör så lite för att försöka sänka bränsle kostnaden för vanligt folk. Eller framför allt tar fram på allvar riktiga allternativ till bensin & disel beroendet.  Jag vet dock att det görs trotsa allt något på den biten. Men långt ifrån så mycket som borde kunna göras.  Det sjukt höga bensin & disel priset är nu på gränsen vad jag & nästan alla jag pratat med orkar med. Jag tycker att det är speciellt jobbigt för mig av två anledningar. 1: Jag har ett mycket stort & starkt motorintsresse & kultur. 2: Jag har en underbar dotter på 6 år, & jobbar heltid så  jag saknar tiden & energin att engagera mig mer i detta. Jag känner mig liksom många andra nästan maktlös. Det känns meningslöst att påverka, för det händer bokstavligt nästan inget då folk faktiskt försöker att säga sitt. Man gråter nästan så frustrerande det är! 

Jag har läst forsknings rapporter & statistik på peronbils användningen, & förstår att slutsatsen av bilismen så som det i allmänhet är uppfattat idag, att det är den största miljöboven av allt, är ordentligt missupfattat. Det är helt orimligt att bilismen kopplas till så mycket miljöförstörings propaganda när de FAKTISKA orsakerna enligt de här rapporterna & statistiken visar på andra källor.

Varför händer det så lite för att främja bilismen & den så starka kulturen det är kopplat till. Jag förstår att ekonomin styr så mycket, men är det så att regeringen tjänar helt enkelt för mycket på olje beroendet för arbeta imot det.  & vilka förendringar väntas det för oss bilister?

MVH
Martin R   
Norrköping

Svaret:

Bäste Martin,

Tack för ditt e-brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. Han har bett mig svara dig.

Enligt bestämmelserna i lagen om skatt på energi ska varje år skattesatserna på bränslen och el räknas upp med förändringarna i det allmänna prisläget som mäts genom konsumentprisindex. Som du säkert vet blev uppräkningen för 2008 1,85 procent.

Syftet är på intet sätt att försvåra för dem som är beroende av bil. För att inte missgynna dem som arbetspendlar har regeringen höjt reseavdraget. Det motsvarar drygt skattehöjningen på drivmedel och kommer alla till del som har det långt mellan bostad och arbete. Därtill sänks fordonskatten på dieselbilar och det särskilda tullvillkoret på etanol avskaffas.

Omställningen i energi- och bränsleskatter ska ses mot bakgrund av klimatsituationen. Vårt miljöhot är reellt och våra lösningar måste vara breda. Tillsammans med andra viktiga reformer är bensinskatten av stor vikt för att motverka klimatförändringarna.

Enligt en uppskattning från SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) har tidigare höjningar av skatter på fossila bränslen under perioden 1990-2005 minskat utsläppen av koldioxid från vägtrafiken med 1,5-3,2 miljoner ton koldioxid per år, främst från personbilar.

Regeringen stödjer även nyare och bättre tekniker, vilket i sin tur öppnar upp för fler möjligheter att utveckla mer miljövänliga drivmedel.

Om Du vill ha ytterligare information om de delar av budgetpropositionen för 2008 som rör trafikfrågor kan Du läsa mer på regeringens hemsida (www.regeringen.se/sb/d/508/a/88384).

Tack för att du tog dig tid att skriva.

Med vänliga hälsningar,

Tina Ghasemi
Brevenheten
Statsrådsberedningen

With great freedom comes great responsebility

2 079 Inlägg
22 maj 2008
det var väl trevligt att dom svarade överuvudtaget

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Körv
3 535 Inlägg
22 maj 2008
Klart som fan att det blivit mindre utsläpp 90-05.. Har ju kommit snålare bilar, etanol dessutom..

Edit: Glömde lite text..
Senast redigerat av decib3L (22 maj 2008)

Truckdriving Man

Larmtekniker
307 Inlägg
22 maj 2008
De måste göras nåt snart! Är bara student men får sälja bilen pga att jag inte har råd att köra bilen mer än en gång i månaden!

/Wångstedt

/ Wången

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
22 maj 2008
Wow!! Du fick svar, men det är ändå bara BS mad

Man kunde lätt sänkt soppapriset med hälften och staten skulle fortfarande gå plus på det hela med alla sina "#¤#%¤& skatter o moms o skatt på skatt o de ena me de andra...

Körv
3 535 Inlägg
22 maj 2008
turbotompa skrev:
Wow!! Du fick svar, men det är ändå bara BS mad

Man kunde lätt sänkt soppapriset med hälften och staten skulle fortfarande gå plus på det hela med alla sina "#¤#%¤& skatter o moms o skatt på skatt o de ena me de andra...

Är väl kanske lite överdrivet, så mycket pengar drar inte staten in på annat.. Men tyckte det kunde stannat på 10-11 iaf.. Har bild från april i år när jag tankade för 11.24..

Edit: bara för att jag ska slänga upp bilden så är den borta mad
Senast redigerat av decib3L (22 maj 2008)

Truckdriving Man

Os Difuntos
1 822 Inlägg
22 maj 2008
E för full för attt komnteraa hör av mig imon

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

FreddeK
22 maj 2008
och så var en bensintråd igång igen. kul att du fick svar iallafall.
Senast redigerat av Freddeponken (22 maj 2008)

70 Inlägg
22 maj 2008
Enl. vad jag har läst så är det inte skatten som är anledningen till prisökningen för tillfället. Just nu är det oljepriset som stiger. (Men självklart är skatten fortfarande den större delen av kostnaden, och jag som student får se det som en lyx de få gånger jag unnar mig att ta bilen.)

DFFL
9 020 Inlägg
22 maj 2008
baca skrev:
E för full för attt komnteraa hör av mig imon

Bästa svaret i tråden.
Senast redigerat av FireTraXX (22 maj 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Hmm.
22 maj 2008
camaro67 skrev:
Jaa de är förvånande att du fick ett svar. Men jag blev inte mycke klokare/gladare av svaret du fick. Tyvärr sad

Stylish
22 Inlägg
22 maj 2008
Freddeponken skrev:

Toppen! dstr vill säkert svara! wink

hej
291 Inlägg
22 maj 2008
regeringen skiter fullständigt i om folk strejkar. dom kommer inte sänka priset, och varför skulle dom? man ska inte fajta ett redan förlorat krig......................

Mvh

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

12 086 Inlägg
22 maj 2008
Jag börjar bli så jävla trött på alla dessa bensinpristrådar... sluuuuuuuta!
Ja, visst är de skit att dom höjjer skatten.. men vem fan orkar gnälla hela livet.

Förövrigt är de ju så att både skatten och oljepriserna slår rekord, vilket resulterar i dyra priser.

Jag kör V8a som pendlarbil, man får helt enkelt prioritera. Sluta gnälla, lr börja cykla!

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
Det kanske är dags för chrizz att göra en forumsdel som heter "Drivmedel"...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

FreddeK
22 maj 2008
Thymbra skrev:
Freddeponken skrev:

hehe pus med kanske=)

160 Inlägg
22 maj 2008
Ärligt talat! Regeringen lär få in massor med liknande klagomål angående bensinskatten så jag skulle gissa på att det knappast är Fredrik Reinfeldt som har bett denne receptionist eller vem det är som har hand om svaren, han/hon lär ha en mall att utgå ifrån och svara efter. När det väller in brev i samma tema till riksdagen varje dag så kan inte någon minister sitta och svara på alla frågor, det blir som sagt en receptionist eller liknande som sitter och tar emot allt och svara efter bästa förmåga, svaren finns redan färdigskrivna och är designade att passa dom flesta seriösa frågor angående bl.a. bensinskatten. Finns säkert en svarsmall för inkommande frågor om försämringarna inom bidragssektorn också o.s.v.

Att dom fortsätter att spinna på miljöbluffvågen är inte förvånande då dom tack vare detta får in avsevärda summor från folket. Av den anledningen så kommer dom aldrig att sänka bensinskatten eller elskatten en tum, det kommer att fortsätta att öka som aldrig förr.

Folk som inte orkar med dessa bensinpristrådar behöver inte heller gå in och läsa på dom. Detta är ett sätt för arga människor att få lufta ur sina innersta åsikter.

8 883 Inlägg
23 maj 2008
Hellfire skrev:
Detta är ett sätt för arga människor att få lufta ur sina innersta åsikter.

Men en ny tråd VARJE DAG, hur mycket ska det "luftas" och räcker det inte med dom trådar som redan finns.
Liknar mera en skiva som hakat uppsig......

Fotograf på tierpidag.se

146 Inlägg
23 maj 2008
Thymbra skrev:
Freddeponken skrev:

Nej, jag startade en egen tråd ett par timmar innan i liknande ämne, men den låstes med hänvisning till andra  trådar. Alltså lär denna gå samma öde till mötes. Jag väntar en stund för att se om moderatorerna kan bestämma sig.

Sök