Skickade ett fråge brev till regeringen om bensinskatten..
Meddelande:
Hej Fredrik & regeringen.
Jag vill veta varför regeringen gör så lite för att försöka sänka bränsle kostnaden för vanligt folk. Eller framför allt tar fram på allvar riktiga allternativ till bensin & disel beroendet. Jag vet dock att det görs trotsa allt något på den biten. Men långt ifrån så mycket som borde kunna göras. Det sjukt höga bensin & disel priset är nu på gränsen vad jag & nästan alla jag pratat med orkar med. Jag tycker att det är speciellt jobbigt för mig av två anledningar. 1: Jag har ett mycket stort & starkt motorintsresse & kultur. 2: Jag har en underbar dotter på 6 år, & jobbar heltid så jag saknar tiden & energin att engagera mig mer i detta. Jag känner mig liksom många andra nästan maktlös. Det känns meningslöst att påverka, för det händer bokstavligt nästan inget då folk faktiskt försöker att säga sitt. Man gråter nästan så frustrerande det är!
Jag har läst forsknings rapporter & statistik på peronbils användningen, & förstår att slutsatsen av bilismen så som det i allmänhet är uppfattat idag, att det är den största miljöboven av allt, är ordentligt missupfattat. Det är helt orimligt att bilismen kopplas till så mycket miljöförstörings propaganda när de FAKTISKA orsakerna enligt de här rapporterna & statistiken visar på andra källor.
Varför händer det så lite för att främja bilismen & den så starka kulturen det är kopplat till. Jag förstår att ekonomin styr så mycket, men är det så att regeringen tjänar helt enkelt för mycket på olje beroendet för arbeta imot det. & vilka förendringar väntas det för oss bilister?
MVH
Martin R
Norrköping
Svaret:
Bäste Martin,
Tack för ditt e-brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. Han har bett mig svara dig.
Enligt bestämmelserna i lagen om skatt på energi ska varje år skattesatserna på bränslen och el räknas upp med förändringarna i det allmänna prisläget som mäts genom konsumentprisindex. Som du säkert vet blev uppräkningen för 2008 1,85 procent.
Syftet är på intet sätt att försvåra för dem som är beroende av bil. För att inte missgynna dem som arbetspendlar har regeringen höjt reseavdraget. Det motsvarar drygt skattehöjningen på drivmedel och kommer alla till del som har det långt mellan bostad och arbete. Därtill sänks fordonskatten på dieselbilar och det särskilda tullvillkoret på etanol avskaffas.
Omställningen i energi- och bränsleskatter ska ses mot bakgrund av klimatsituationen. Vårt miljöhot är reellt och våra lösningar måste vara breda. Tillsammans med andra viktiga reformer är bensinskatten av stor vikt för att motverka klimatförändringarna.
Enligt en uppskattning från SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) har tidigare höjningar av skatter på fossila bränslen under perioden 1990-2005 minskat utsläppen av koldioxid från vägtrafiken med 1,5-3,2 miljoner ton koldioxid per år, främst från personbilar.
Regeringen stödjer även nyare och bättre tekniker, vilket i sin tur öppnar upp för fler möjligheter att utveckla mer miljövänliga drivmedel.
Om Du vill ha ytterligare information om de delar av budgetpropositionen för 2008 som rör trafikfrågor kan Du läsa mer på regeringens hemsida (
www.regeringen.se/sb/d/508/a/88384).
Tack för att du tog dig tid att skriva.
Med vänliga hälsningar,
Tina Ghasemi
Brevenheten
Statsrådsberedningen