3662
Sök

justera handbroms på saab 9000

167 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Hej
Nu är nya skivorna och beläggen på plats, riktigt enkelt.
Men däremot har jag svårt att få till handbromsjusteringen på höger sidan, fick en 2:a på besiktningen pga handbromsen innan jag bytte belägg och skivor, så den är lite besvärlig.
Jag drar åt insex 4:an så att han låser hjulet helt, sedan släpper jag drygt 1/2 varv, så att skivan går fritt. Har sedan också justerat inne i bilen.
men hur påverkar justeringen inne i bilen justeringen på oket? jag menar inte går det väl att slacka ut vajern med juseringen i bilen för att sedan spänna på oket och dra efter ytterligare inne i bilen?? utan det går väl bara att göra som jag gjort, justera på oket och dra efter inne i bilen?
Det är väldigt lite spel på insex 4:an mellan att hjulet låses helt och inte.

Bmw 325iT 2006

2 164 Inlägg
24 maj 2008
Glöm de att justera inne för de hjälper inte.
Ta bort hjulet och justera så mycket så du precis orkar att dra runt skivan med hand kraft direkt på skivan.
Ska gå riktigt tungt och då är de perfekt.
Behöver inte göra nått mer sen.

MVH

F

167 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
ok, jo jag märkte det, hände typ ingenting när jag justerade inne i bilen. Men man ska justera så att handbromsen nästan ligger liter på lite i börjar.
men om man drar upp handbromsen till 3:e hacket och sedan låser med insexen, borde det inte bli bra sedan då nar man släpper upp handbromsen?

Bmw 325iT 2006

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 maj 2008
Har du justerat inne i bilen så måste du återställa den igen...
Släpp framme(vajern) och justera in på oken. Sen justerar så du mkt så att spaken inte är glapp mot vajern... Bara så du precis får lite motstånd och känner att vajern börjar röra sig.
Skulle det inte vara bra då har du gjort fel där bak...

167 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
tveksam till om det blev bra, det är så lite spel på insexen tycker jag....antingen nyper bromsen och ligger på även när jag släpper handbromsen eller också så tar han halvtaskigt.
har ett något större glapp än 1 mm vid armen på oket. Ett problem är att jag inte kunnat justera eller släppt efter inne i bilen eftersom högra muttern är fastdragen och trasig i spåret på bulten, men dom är justerade på max i alla fall.

Bmw 325iT 2006

167 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
det verkar som att högra vajern är för slak, trots att den är så mycket justerad inne som det går och även tight justerad med insexen vid oket.Går det att justera någon mer stans på vajern, eller korta den på något sätt? Annars tänkte jag nästan lägga brickor under högra justeringsmuttern inne för att få vajern tightare....frågan är ju bara varför den är så slak, skulle nog behöva kortas av 5-10 mm. Den vänstra är ganska ok. Är det åldern som gör att den blir längre eller vad är fel??

Bmw 325iT 2006

2 164 Inlägg
25 maj 2008
Ett vanligt problem är oken som kärvar.
Har de på min + att ena vajern är av.
Men ska byta de så då blir de nog bättre sen.

Men som sagt så endast justering vid oket.
Om de kärvar har inget med vajern att göra och är den in justerad 1 gång så låt bli den sen.

MVH

F

167 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
men det är väl samma kolv på oket som styr handbromsen som till vanliga färdbromsen och den glider väldigt lätt. Så jag tror att det är vajern som är problemet. För när man tittar inne i bilen så på den vänstra justeringsskruven sitter den ganska tajt, men på den högra sidan går det att dra upp justeringsmuttern med mutter c:a 5-10 mm, när handbromsen är släppt. men hur kan det blivit så? insexan är så tajt justerad som det går, annars ligger bromsen på.

Bmw 325iT 2006

2 164 Inlägg
25 maj 2008
the_eagle skrev:
men det är väl samma kolv på oket som styr handbromsen som till vanliga färdbromsen och den glider väldigt lätt. Så jag tror att det är vajern som är problemet. För när man tittar inne i bilen så på den vänstra justeringsskruven sitter den ganska tajt, men på den högra sidan går det att dra upp justeringsmuttern med mutter c:a 5-10 mm, när handbromsen är släppt. men hur kan det blivit så? insexan är så tajt justerad som det går, annars ligger bromsen på.

Har absolut INGET med vajern att göra.
Låt den va och fixa oket istället.
Mekaniken med själv justeringen på handbromsen brukar krångla och har inget med färdbromsen heller att göra.

Fixa oket så kommer de blir bättre.

MVH

F

167 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
men är det inte samma kolv heller? Hur fixar jag oket? Det som jag tänkte på var att själva armen till handbromsen på oket gick trögt, smörjde lite men jag tror inte det hjälpte så mycket, hur fixar man det? Själva kolven till beläggen går lätt.

Bmw 325iT 2006

2 164 Inlägg
25 maj 2008
Hela mekanismen sitter inne i oket och de är inte lätt att fixa.
Skaffa ett utbytes ok istället.

MVH

F

Sök