2737
Sök

Inkoppling av en ny bilstereo i en gammal bil?

8 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Jag har en undran angående koppling... ifall jag har missat något!

Jag har en Golf från 79 - 80 jag har nyss plockat ut den gamla radion där för att sätta in en ny stereo!

I den nya stereo finns 3 uttag 1 större uttag som man inte har användning för!

De andra 2 är för högtalare och strömmen in till stereon i högtalar kablarna är det 8 stycken!
4 positiva och 4 negativa anslutningar de går till 4 olika högtalare jag har valt att bara stoppa in 2 högtalare just nu bara för att testa och se så att det funkar!

Det är ganska svårt att koppla fel där och kopplar man fel där så kommer det säkert inget ljud!
men om man inte har ström så kan man inte få ljud där ligger mitt problem...

I Golfen sitter det bara 2 kablar till den gamla stereon 1 för + 1 för - Jag har spänningsprovat dem och sett att det finns 12V dit och även kollat vilken som är + och - så då kan det inte vara något fel där tycker man med att koppla fel...

Sen i den nya stereon finns det 4 kablar som ska komma in för att ge dem ström det står såhär för dessa kablar!

A8 (svart) jordanslutning (min ¤ 2,5 mm för positiv anslutning och jordanslutning). Anslut till fordonets terminal 31 (jord).
A7 (gul) + 12V arbetsspänningsanslutning (min ¤ 2,5 mm för positiv anslutning och jordanslutning).
A5 (blå) + 12V kopplingsspänning, uteffekt max. 0,5 A. När stereon är igång går kopplingsspänningen via flatstiftskontakt A5 och förlänger/fäller ihop antennen, förser antennförstärkaren med arbestspänningen o.s.v.
A4 (röd) anslutning för 12V tändningsspänning. Anslut till fordonets terminal 15 om du vill att stereon ska slås på och av samtidigt med tändningen.

Jag använde gul och svart som + och - de andra la jag bara undan jag provade vrida på tändningen och även bytt båda trådarna med varandra och så men det händer ingenting?

Sen den gamla stereon fungerade det var inget fel med den så det är ingen kortslutning i kabeln från batteriet kan jag konstatera börja fundera vad tusan som kan vara fel? om jag missat något?

Imorgon ska jag prova se om jag lyckas bättre ska prova även den röda och blå kabeln men tror inte det händer något bättre varför jag uteslöt röd och blå kabel var för jag har ingen antenn som rör på sig... jag tycker det inte ska behövas att radion ska slå på sig varje gång man startar??

Sen vill jag inte koppla alltför galet så det blir kortslutning i den nya stereon heller eller något sånt kan hända med!

Om någon kan felet så blir jag glad över det så jag slipper felsöka hela bilen!

Mvh // ARedDrake

Nästan nybörjare
145 Inlägg
24 maj 2008
Svart är ju jord iaf, svårt o göra fel med det! smile

Den röda borde väl vara inkommande ström, o den gula minnesström eller vad man ska kalla det! Så prova du o lägg till den röda kabeln med till den gula så borde det funka tycker man...

Den blåa kallas remote, den kopplar du till elantenn eller slutsteg för o tala om för dem att det är dags o börja jobba! smile Har du inget sånt skiter du bara i den kabeln...

Hoppas det hjälpte!

Högtalarkablarna har jag för mig ska vara färgmatchade med förresten, så håller du dig bara till en färg per högtalare ska det allt bli bra! Sen bör det stå på kablarna med om det är höger, vänster, fram, bak o plus eller minus.
Senast redigerat av El_Gringo (24 maj 2008)

Full fart, spar tid.
Lilla projektet dådå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41732

f.d. Robospine
208 Inlägg
24 maj 2008
alltså..
om du lägger ihop gul (stereons minne) och svart (stereons minus) och kopplar det till bilens plus så lär det ju inte funka smile

som el_greko säger, koppla svart (stereons minus) till det du mätt upp som bilens minus.
röd (stereons startspänning) och gul (stereons minne) till det du mätt upp som bilens plus.
de kablar som du inte kommer att använda isoleras med tejp eller skarvhylsor eller vad du nu använder.

eftersom du inte verkar ha nån kabel från tändningslåset kan du inte (som en del föredrar, dock inte jag) koppla så att stereon den endast startar när du har slagit på tändningen.
resultatet blir istället att du har fast plus på både start och minne och därför kan du ha stereon igång även när bilen är avstängd.

ett sätt att snabbt kolla vilka kablar som går till de olika högtalarna är att ta ett AA eller AAA-batteri och koppla det mellan plus och minus på högtalarkabeln så kommer du förhoppningsvis höra ett svagt plopp eller knaster från den högtalare som är kopplad på den kabeln. men då bör du vara ganska säker på att det iaf är en högtalarkabel du pillar på.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Smålänning
7 887 Inlägg
24 maj 2008
Svart - Jord

Gul - Minne, ska ha ström hela tiden

Röd - Driftspänning, Härifrån kommer spänningen som driver steron. Om du sen vill koppla den konstant så du ka starta stereon när du vill, eller på radioläge, tändning elloer så...

Blå - Remote. Ska inte ha någon spänning alls, utan den är till fölr att ge signal till elantenn eller slutsteg att starta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Tack för era svar jag har provat det ni skrev att jag skulle prova utan att få det att fungera!

Jag har även lånat en annan stereo och kollat om det var fel på den nya utan några större framgångar??

Man blir ganska knäpp av detta har provat allt typ får väll börja spänningsprova varenda kabel som känns väldigt dumt och sitta och göra och tar upp en jäkla massa tid??

Snart får jag väll fråga någon expert!

8 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89671/353915_opxeun.jpg
ritat snabbt i paint mitt kopplinsschema på bilstereon...

8 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Har bytt alla kablar där emmellan röd, gul och svart och inget av det fungerade?

Smålänning
7 887 Inlägg
24 maj 2008
Gör så här:
Ta en RIKTIG kabel och dra löst på utsidan om bilen. Koppla röd och gul på + och svart på -.

Skit i att ha det inne i bilen. Detta ska göras bara för att kolla så stereon funkar.

BTW: Du har väll fulladdat batteri? 90% av alla apparater har ett underspänningsskydd som ser tilla tt den inte funkar om man har under 11 v i batteriet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 maj 2008
men hur kan du få det att inte funka är väll bara + och - sen ska sterion starta

2slow

8 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Jag tror jag ska ha full laddat batteri men jag ska kolla det också!

menar du att jag ska dra en vanlig elkabel från stereon till bilbatteriet direkt?

8 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Jag har ingen aning om varför det inte fungerar det är det som är det märkliga som gör en ganska knäpp :p

21 761 Inlägg
24 maj 2008
Om du gör som twin_cam skriver, dvs att koppla röd+gul kabel direkt till batteriplus och sedan svart kabel till batteriminus, då ska stereon gå igång. Annars är den trasig eller har glappkontakt i någon av kablarna.

Som twin_cam också skriver så tar du ut stereon och håller den i handen för att komma nära batteriet, var försiktig så att alla andra kablar inte råkar kortsluta bara smile.

8 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Jag gjorde som han sa och stereon fungerar hehe smile

Då måste det vara kortslutning i någon kabel ska se om jag hittar kabeln...

störande att leta kortslutningen men jag tror jag vet vilka kablar för det finns bara 2 som går till batteriet jag antar att det antingen är + eller - får kolla om jag hittar det!

8 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Tack för alla svar jag hittade felet det hade gått en säkring i bieln så det kom inte in 12V till radion utan inget alls när jag mätte igen... men nu funkar stereon och högtalarna med suveränt bra ljud och mitt nästa projekt blir att fixa en bättre hatthylla som är trasig så jag kan bygga in mina högtalare där och få surround ljud i bilen smile men det blir ett senare projekt när jag får tid över bara man kan lyssna på musik så gör det inget smile

Sök