4382
Sök

Civic Type-R Sänka Vtecen??

364 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenare, jo de e så att jag tycker Vtec:en går in alldeles för sent på min bil och skulle vilja sänka den så den går in tidigare. Någon som har nån erfarenhet av DOHC motorer och liknande skriv gärna... Och nej ska inte bli medlem i honda club, har endast få frågor tack i förhand


101 Inlägg
24 maj 2008
#2
Eftersom vtec:en är beroende på hur kamaxeln ser ut så är det omöjligt utan att byta ut denna eller tillhörande delar.

Japan Quality
670 Inlägg
24 maj 2008
#3
LilD skrev:
Tjenare, jo de e så att jag tycker Vtec:en går in alldeles för sent på min bil och skulle vilja sänka den så den går in tidigare. Någon som har nån erfarenhet av DOHC motorer och liknande skriv gärna... Och nej ska inte bli medlem i honda club, har endast få frågor tack i förhand

Vid vilket varvtal går V-tecen in då?

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

1 867 Inlägg
24 maj 2008
#4
Det finns piggybacksystem som tillåter dig att ändra varvtalet där vtecen kickar in.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Fortkörare
99 Inlägg
24 maj 2008
#5
Du kan sänka vtec med K-Pro vet jag iaf...e inte så insatt..så nån annan får gärna förklara

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

301 Inlägg
24 maj 2008
#6
JoKKe skrev:
Du kan sänka vtec med K-Pro vet jag iaf...e inte så insatt..så nån annan får gärna förklara

Kan sänka den med k-pro ja.. kostar omkring 10000..
Men varför vill du sänka den??
Du tjänar inget på det om bilen är original..
Kan vara tid att tänka på det när du bytt kammar så.. då kan du sänka lite kanske..

19 Inlägg
24 maj 2008
#7
Det enda rätta du kan göra är att skaffa ett K-Pro, eller ett K100....

Med ett K-Pro så kan man ändra kamvinklar och VTEC övergången (bara för att förklara en väldigt liten bit vad ett K-Pro kan göra)

Mitt tips är att gå in på: http://www.hondaklubben.com/forum/ och läsa under delen teknik, helt gratis att gå in och läsa;)

Kostar ingenting att registrera sig heller på Hondaklubben, fördelen med det är att man får tillgång till hela forumet, samt en massa bra rabatter och erbjudanden smile

"Death is not the biggest fear we have; our biggest fear is taking the risk to be alive -- the risk to be alive and express what we really are."

1 827 Inlägg
24 maj 2008
#8
mrlarssa skrev:
Eftersom vtec:en är beroende på hur kamaxeln ser ut så är det omöjligt utan att byta ut denna eller tillhörande delar.

Vad pratar du om? Du styr VTEC soleniden elektroniskt, resten är mekaniskt.

Men ja, med K-pro kan du justera VTEC, men helt utan anledning, det är inte för inte Honda har lagt VTEC där den ligger. Mappa bilen ordentligt med Kpron så kanske, kanske den behöver justeras.

Du behöver såklart inte bli medlem i Hondaklubben, men det verkar uppenbarligen som att du behöver lite info om bilen du har, som finns på det forumet.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

364 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#9
Powerman skrev:
LilD skrev:
Tjenare, jo de e så att jag tycker Vtec:en går in alldeles för sent på min bil och skulle vilja sänka den så den går in tidigare. Någon som har nån erfarenhet av DOHC motorer och liknande skriv gärna... Och nej ska inte bli medlem i honda club, har endast få frågor tack i förhand

Vid vilket varvtal går V-tecen in då?

5800rpm


364 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#10
CTR-Jante skrev:
JoKKe skrev:
Du kan sänka vtec med K-Pro vet jag iaf...e inte så insatt..så nån annan får gärna förklara

Kan sänka den med k-pro ja.. kostar omkring 10000..
Men varför vill du sänka den??
Du tjänar inget på det om bilen är original..
Kan vara tid att tänka på det när du bytt kammar så.. då kan du sänka lite kanske..

Kammar ska jag beställa från england och ventiler k-pro är för dyr för min smak men kanske värd å ha till slut, tanken med att sänka Vten:en för min del är att den går in alldeles för sent... Finns en kille som jobbar i samma jobb som mig som har ändrat Vtec så den sänks till 5100 men får aldrig tag på honom därför skrev jag en tråd här!


101 Inlägg
25 maj 2008
#11
Eisenhut skrev:
mrlarssa skrev:
Eftersom vtec:en är beroende på hur kamaxeln ser ut så är det omöjligt utan att byta ut denna eller tillhörande delar.

Vad pratar du om? Du styr VTEC soleniden elektroniskt, resten är mekaniskt.

Men ja, med K-pro kan du justera VTEC, men helt utan anledning, det är inte för inte Honda har lagt VTEC där den ligger. Mappa bilen ordentligt med Kpron så kanske, kanske den behöver justeras.

Du behöver såklart inte bli medlem i Hondaklubben, men det verkar uppenbarligen som att du behöver lite info om bilen du har, som finns på det forumet.

My wrong, var ute och cyklade i så fall, var dock säker på att v-tec-en hade 3 olika nockar på kammen som den kunde reglera mellan, men det kanske inte gäller denna motor?

Om du har mer info om hur det fungerar får du gärna länka till något bra ställe eller så smile

62 Inlägg
25 maj 2008
#12
LilD skrev:
Kammar ska jag beställa från england och ventiler k-pro är för dyr för min smak men kanske värd å ha till slut, tanken med att sänka Vten:en för min del är att den går in alldeles för sent... Finns en kille som jobbar i samma jobb som mig som har ändrat Vtec så den sänks till 5100 men får aldrig tag på honom därför skrev jag en tråd här!

Att byta kammar utan att kunna mappa bilen ordentligt är ju bara bortkastade pengar.
Kpro är det enda rätta, finns tyvärr inga billiga genvägar.

mrlarssa: Det stämmer att det är tre olika kamnockar, två likadana för lågvarv och en för högvarv aka VTEC.
När man flyttar VTEC ändrar man bara vid vilket varvtal som den ska byta kamprofil.
På en originalbil så ger det inget men när man börjat byta avgas, grenrör, insug osv så går det att tjäna en hel del.


med lem
1 925 Inlägg
25 maj 2008
#13
LilD skrev:
Powerman skrev:
LilD skrev:
Tjenare, jo de e så att jag tycker Vtec:en går in alldeles för sent på min bil och skulle vilja sänka den så den går in tidigare. Någon som har nån erfarenhet av DOHC motorer och liknande skriv gärna... Och nej ska inte bli medlem i honda club, har endast få frågor tack i förhand

Vid vilket varvtal går V-tecen in då?

5800rpm

det är ju inget o gnälla över ! det är ju det som är det romantiska med vtec !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

364 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#14
fonzeka skrev:
LilD skrev:
Kammar ska jag beställa från england och ventiler k-pro är för dyr för min smak men kanske värd å ha till slut, tanken med att sänka Vten:en för min del är att den går in alldeles för sent... Finns en kille som jobbar i samma jobb som mig som har ändrat Vtec så den sänks till 5100 men får aldrig tag på honom därför skrev jag en tråd här!

Att byta kammar utan att kunna mappa bilen ordentligt är ju bara bortkastade pengar.
Kpro är det enda rätta, finns tyvärr inga billiga genvägar.

mrlarssa: Det stämmer att det är tre olika kamnockar, två likadana för lågvarv och en för högvarv aka VTEC.
När man flyttar VTEC ändrar man bara vid vilket varvtal som den ska byta kamprofil.
På en originalbil så ger det inget men när man börjat byta avgas, grenrör, insug osv så går det att tjäna en hel del.

Visst ska den mappas, men pengar tar sin tid och tiden är inte billig... tack för svar!


1 867 Inlägg
26 maj 2008
#15
Jag tror du får lära dig varva riktigt istället. När man kör sån bil så är ju 5800 vanligt smiskarvarv, jag drog alltid till nästan 8000 på min honda tongue

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 827 Inlägg
26 maj 2008
#16
mrlarssa skrev:
Eisenhut skrev:
mrlarssa skrev:
Eftersom vtec:en är beroende på hur kamaxeln ser ut så är det omöjligt utan att byta ut denna eller tillhörande delar.

Vad pratar du om? Du styr VTEC soleniden elektroniskt, resten är mekaniskt.

Men ja, med K-pro kan du justera VTEC, men helt utan anledning, det är inte för inte Honda har lagt VTEC där den ligger. Mappa bilen ordentligt med Kpron så kanske, kanske den behöver justeras.

Du behöver såklart inte bli medlem i Hondaklubben, men det verkar uppenbarligen som att du behöver lite info om bilen du har, som finns på det forumet.

My wrong, var ute och cyklade i så fall, var dock säker på att v-tec-en hade 3 olika nockar på kammen som den kunde reglera mellan, men det kanske inte gäller denna motor?

Om du har mer info om hur det fungerar får du gärna länka till något bra ställe eller så smile

Ja, det stämmer men med modifikation. varje ventilpar (2 insug och 2 avgas per cylinder) har varsin "vanlig" nock. Mitt mellan dom sitter en VTEC nock som är vassare. Ovanpå dessa sitter det vippor varav VTECvippan ligger löst på vid vanlig körning. När VTEC aktiveras så låser denna nocken sig fast på dom andra "vanliga" vipporna och du får funktionen att du har en vassare kam.

Anledningen till att nocken låses fast är pga oljetryck som trycker ut spärrar, och detta oljetryck styrs elektroniskt av en solenoid. Detta betyder att du själv kan bestämma vid vilket varvtal solenoiden skall aktiveras, men såklart inte hur mycket duration mm kammen kan ha. Detta gäller samtliga VTECmotorer, oavsett motorfamilj.

Här har du en liten film om hur det fungerar. smile

http://www.youtube.com/watch?v=AcT_ZyY3F0k

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

509 Inlägg
26 maj 2008
#17
Köp en apexi v-tec controler. De hade jag i min integra.

509 Inlägg
26 maj 2008
#18
Eisenhut skrev:
mrlarssa skrev:
Eisenhut skrev:

Vad pratar du om? Du styr VTEC soleniden elektroniskt, resten är mekaniskt.

Men ja, med K-pro kan du justera VTEC, men helt utan anledning, det är inte för inte Honda har lagt VTEC där den ligger. Mappa bilen ordentligt med Kpron så kanske, kanske den behöver justeras.

Du behöver såklart inte bli medlem i Hondaklubben, men det verkar uppenbarligen som att du behöver lite info om bilen du har, som finns på det forumet.

My wrong, var ute och cyklade i så fall, var dock säker på att v-tec-en hade 3 olika nockar på kammen som den kunde reglera mellan, men det kanske inte gäller denna motor?

Om du har mer info om hur det fungerar får du gärna länka till något bra ställe eller så smile

Ja, det stämmer men med modifikation. varje ventilpar (2 insug och 2 avgas per cylinder) har varsin "vanlig" nock. Mitt mellan dom sitter en VTEC nock som är vassare. Ovanpå dessa sitter det vippor varav VTECvippan ligger löst på vid vanlig körning. När VTEC aktiveras så låser denna nocken sig fast på dom andra "vanliga" vipporna och du får funktionen att du har en vassare kam.

Anledningen till att nocken låses fast är pga oljetryck som trycker ut spärrar, och detta oljetryck styrs elektroniskt av en solenoid. Detta betyder att du själv kan bestämma vid vilket varvtal solenoiden skall aktiveras, men såklart inte hur mycket duration mm kammen kan ha. Detta gäller samtliga VTECmotorer, oavsett motorfamilj.

Här har du en liten film om hur det fungerar. smile

http://www.youtube.com/watch?v=AcT_ZyY3F0k

De e ju båtmotorn du har hittat. smile
Här är en film på bilmotorn. wink

http://www.youtube.com/watch?v=q24D0xv4 … re=related

19 Inlägg
26 maj 2008
#19
Thiger_84 skrev:
Köp en apexi v-tec controler. De hade jag i min integra.

Tyvärr funkar inte de på K-Serie motorn...

"Death is not the biggest fear we have; our biggest fear is taking the risk to be alive -- the risk to be alive and express what we really are."

509 Inlägg
26 maj 2008
#20
PGG skrev:
Thiger_84 skrev:
Köp en apexi v-tec controler. De hade jag i min integra.

Tyvärr funkar inte de på K-Serie motorn...

Synd, för den va rätt smidig å lättarbetad. wink
Men att bara sänka v-tecen är väl rätt onödigt, kamprofilen som mittnocken har ska ju arbeta på höga varv..


Sök