4272
Sök

Kan man ha Oljetryck genom turbon?!? Ingen gnista!

32 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjena. Har ett ungefär 4L olja problem (; Då jag hittade detta i det första tryckröret och i avgass. o resten i turbon. Motorn är Från början B230E Och är nu turbokonverterad till en B230et med lite värre grejer i. Så den är helt nyrenoverad osv. Så jag vet att de måste läcka från turbon. Plockade isär den och konstaterade att axeln var sne. Däremot så har jag inte rinnande olja genom turbon utan jag har runt 2-6 kg tryck genom den. Då jag har anslutit oljesystemet så här. Oljepumpen -> oljefilter -> oljeadapter ->Oljekylaren ->turbon -> Oljeadaptern ->motorn ->oljepumpen, kan man göra så?

Så.. köpte jag en trasig turbo eller råkade jag trycka sönder axeln?

Har frågat en del människor men alla säger olika, att man kan o inte kan...


______________________________

Har en liten kluring också.. Att jag inte får någon knista från tändspolen.
Tändspolen är hel (har kollat både före och efter i en annan bil) samt jag har 12 volt ström på både + och - (detta har jag i den andra fungerande bilen också).

Skulle tro att det kanske kan vara svänghjulsgivaren och/lr kuggkransgivaren som inte fungerar?

Har en polare som har exakt samma problem och det är en b23et motor, min är en b230et.



_______________________________

Tacksam för många svar !!!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 maj 2008
#2
Rc_Tuning skrev:
Då jag har anslutit oljesystemet så här. Oljepumpen -> oljefilter -> oljeadapter ->Oljekylaren ->turbon -> Oljeadaptern ->motorn ->oljepumpen, kan man göra så?

De e jag lite tveksam till... Man brukar ju ta ut olja till turbon sist och leda tillbaka olja direkt i tråget...
Rc_Tuning skrev:
Har en liten kluring också.. Att jag inte får någon knista från tändspolen.
Tändspolen är hel (har kollat både före och efter i en annan bil) samt jag har 12 volt ström på både + och - (detta har jag i den andra fungerande bilen också).

Något är väldigt fel om du har både plus och minus på spolen konstant... Plus ska ligga på tillsammans med tändningen men minus på spolen ska bara få kontakt med jord precis när den ska tända... Låter som ett brännt drivsteg eller lite förvirrad styrbox...



Sök