Onödigt bilvetande, dela med dig..

habomaster
2 juni 2008 · 463 Inlägg

WurstingErik skrev:

OverBoosted skrev:
tom bmw 316 e36 har "broms kylnings kanaler" i fronten bak till hjulhusen

e30 oxo big_smile

Antar att ni menar luftkanaler från kofångaren till de främre hjulhusen? Isf kan jag fylla i att bland andra Renault 21 turbo & turbo quadra har det, samt Renault 19 16v <06.92

Menar ni till bakre hjulhusen så har jag inget att komma med..

Fimpha
2 juni 2008 · 557 Inlägg

Volvo 850 från 92 till 93 har 4 bultars ist för 5 smile

//Jerry
twin_cam Smålänning
2 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Visste ni att bakhjulslagrena till Skoda Felicia även sitter fram på porsche 924 och VW Typ 1. Även VW polo, passat 1,2,3,4, bora, Golf 1,2,3,4, Scirocco, typ 2 och typ 3. Även SEAT ibiza, cordoba, arosa har samma lager smile

SAAB hade samma oljefilter på sina fyrcylindriga motorer mellan 1972 och 2007 (Inte säker på dagens dock..)
Inte ens Volvo har hållit samma standard. Dock passar volvos filter fram till 2000 även i vissa opel och john deere och atlas copco generatorer och kompressorer.

Volvos original tändstift fungerar mycket bra i trimmade tvåtaktsmotorer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Slave_joe skrev:
saab 9-5 aero har ett kylskåp i handskfacket.. finns en omställare för ljummet eller kall luft.

Skulle knappast kalla det för kylskåp då ett kylskåps normala temperatur ligger runt +8°C och det är inte i närheten av så kallt i mitt handskfack wink

Däremot är det ju som sagt ett kylt förvaringsutrymme, kyls av bilens luftkonditionering.

EDIT: Och BTW, "omställaren" är bara en enkel bricka eller vad man nu ska kalla det med ett hål i, skjut fram hålet i "brickan" till hålet till slangen från ACn = kyla, ställ brickan så den blockerar hålet = ingen kyla.

Senast redigerat av TBOC_Razor (2 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jimm
2 juni 2008 · 1 661 Inlägg

3000GT VR4 org stöddämpare har ECS

följande funktioner ingår i ecs
1. Anti-rolling control= fördelar dämpning i kurvor för att minimera krängnining.
2.High speed control= Ändrar steglöst från mjukt till hårt beroende på hastighet
3.Antidive= Kontrollerar nigning vid inbromsning
4. Antisquatting= Motsatsen till antidive
5. Pitch and bouncecontrol= Håller koll på bilen rörelser upp och ned via g-sensorn och ser till att hålla bilen så jämn så färden blir komfortabel.
6. Bad road detection = som det låter ändrar stötdämparnas hårdhet beroende på väglag typ asfalt grus kullerstenar osv.

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Slave_joe skrev:
saab 9-5 aero har ett kylskåp i handskfacket.. finns en omställare för ljummet eller kall luft.

Skulle knappast kalla det för kylskåp då ett kylskåps normala temperatur ligger runt +8°C och det är inte i närheten av så kallt i mitt handskfack wink

Däremot är det ju som sagt ett kylt förvaringsutrymme, kyls av bilens luftkonditionering.

EDIT: Och BTW, "omställaren" är bara en enkel bricka eller vad man nu ska kalla det med ett hål i, skjut fram hålet i "brickan" till hålet till slangen från ACn = kyla, ställ brickan så den blockerar hålet = ingen kyla.

Hehe, då är det precis samma system som i min.. Men är det bara aeron som har det av saabarna? yikes
Min Vectra GL från 89 hade ju det..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 juni 2008 · 6 170 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

TBOC_Razor skrev:

Slave_joe skrev:
saab 9-5 aero har ett kylskåp i handskfacket.. finns en omställare för ljummet eller kall luft.

Skulle knappast kalla det för kylskåp då ett kylskåps normala temperatur ligger runt +8°C och det är inte i närheten av så kallt i mitt handskfack wink

Däremot är det ju som sagt ett kylt förvaringsutrymme, kyls av bilens luftkonditionering.

EDIT: Och BTW, "omställaren" är bara en enkel bricka eller vad man nu ska kalla det med ett hål i, skjut fram hålet i "brickan" till hålet till slangen från ACn = kyla, ställ brickan så den blockerar hålet = ingen kyla.

Hehe, då är det precis samma system som i min.. Men är det bara aeron som har det av saabarna? yikes
Min Vectra GL från 89 hade ju det..

Har för mig att det finns i alla 9-5:or tongue, iaf alla med ACC men det är väl också alla 9-5:or som har det ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Irmscher Vectra skrev:

TBOC_Razor skrev:

Skulle knappast kalla det för kylskåp då ett kylskåps normala temperatur ligger runt +8°C och det är inte i närheten av så kallt i mitt handskfack wink

Däremot är det ju som sagt ett kylt förvaringsutrymme, kyls av bilens luftkonditionering.

EDIT: Och BTW, "omställaren" är bara en enkel bricka eller vad man nu ska kalla det med ett hål i, skjut fram hålet i "brickan" till hålet till slangen från ACn = kyla, ställ brickan så den blockerar hålet = ingen kyla.

Hehe, då är det precis samma system som i min.. Men är det bara aeron som har det av saabarna? yikes
Min Vectra GL från 89 hade ju det..

Har för mig att det finns i alla 9-5:or tongue, iaf alla med ACC men det är väl också alla 9-5:or som har det ??

Ingen aning, är inte insatt i saab, men det borde väl finnas iaf i de med ac/acc/ecc. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 juni 2008 · 8 744 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Irmscher Vectra skrev:

TBOC_Razor skrev:

Skulle knappast kalla det för kylskåp då ett kylskåps normala temperatur ligger runt +8°C och det är inte i närheten av så kallt i mitt handskfack wink

Däremot är det ju som sagt ett kylt förvaringsutrymme, kyls av bilens luftkonditionering.

EDIT: Och BTW, "omställaren" är bara en enkel bricka eller vad man nu ska kalla det med ett hål i, skjut fram hålet i "brickan" till hålet till slangen från ACn = kyla, ställ brickan så den blockerar hålet = ingen kyla.

Hehe, då är det precis samma system som i min.. Men är det bara aeron som har det av saabarna? yikes
Min Vectra GL från 89 hade ju det..

Har för mig att det finns i alla 9-5:or tongue, iaf alla med ACC men det är väl också alla 9-5:or som har det ??

Även 9-3an har det, iaf SS och SC. Men där sitter den uppe i handskfacket istället för i sidan som på 9-5an. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Moparboy440
2 juni 2008 · 4 682 Inlägg

-splajnya sidoplåtar till vw caddy kostar över 10000kr.
-termostat och -packning till en gammal Taunus V6:a passar i saab 96.
-första produktions wankelmotorn,1964. NSU Spider
-första sedanen,1911. Speedwell Motor Car Company

Corvair65 Stolt pappa
3 juni 2008 · 161 Inlägg

Fram till -65 hade Rambler inget oljefilter på sina raka sexor. Ville man kunde man köpa till en plåt med slangkit för "utvändigt" montage av oljefilter.  Plus att ramlagrena smordes med hjälp av smörjnipplar.

Grantomta
3 juni 2008 · 216 Inlägg

Slave_joe skrev:
saab 9-5 aero har ett kylskåp i handskfacket.. finns en omställare för ljummet eller kall luft.

finns på skoda octavia oxå

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
Moparboy440
3 juni 2008 · 4 682 Inlägg

-första bilen me dubbla överliggande kamaxlar:1921 Ballot .
-första motorn me vevhusventliation:1926 Cadillac V8 motor.
-Fords model t (t-forden) kunde köras med alternativa bränslen som fotogen, etanol mm. ford gjorde detta möjligt genom ett ställbart huvudmunstycke, som reglerades från förarplatsen.
-En T-Ford lämnade sammansättningsbandet var 24:e sekund så länge den producerades.

v8rickard Gammelbilsnörd
4 juni 2008 · 450 Inlägg

TLO skrev:
Volvo FH16 660 är världens starkaste lastbil, från fabrik

Nepp, inte nu längre... Tyska MAN har nyligen lanserat en 680hk v8...

Moparboy440
7 juni 2008 · 4 682 Inlägg

har tråden dött eller? måste skriva ner lite fakta så att den hålls vid liv smile.
-första V16 motorn: Cadillac V-16 1930.
-första V8 motorn:Marmon 1904.
-första V10 motorn(gatbil):Dodge Viper 1992.
-första V6 motorn:Marmon 1904.

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Moparboy440 skrev:
har tråden dött eller? måste skriva ner lite fakta så att den hålls vid liv smile.
-första V16 motorn: Cadillac V-16 1930.
-första V8 motorn:Marmon 1904.
-första V10 motorn(gatbil):Dodge Viper 1992.
-första V6 motorn:Marmon 1904.

V10, räknar du inte Dodge Ram som gatbil? wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Moparboy440
7 juni 2008 · 4 682 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Moparboy440 skrev:
har tråden dött eller? måste skriva ner lite fakta så att den hålls vid liv smile.
-första V16 motorn: Cadillac V-16 1930.
-första V8 motorn:Marmon 1904.
-första V10 motorn(gatbil):Dodge Viper 1992.
-första V6 motorn:Marmon 1904.

V10, räknar du inte Dodge Ram som gatbil? wink

kom dom inte först i vipern å sen i ramen,tror att de e i den ordningen de va.

C-Douglas Hemmasittare
7 juni 2008 · 241 Inlägg

Lite om bmw:

Bältena sitter monterat i mitten i baksätena på vissa modeller pga att man lättare ska kunna spänna fast en barnstol och slippa behöva hänga över den in i bilen och leta efter bälstes "låset".

Detta kanske inte är onödigt att veta, men kanske kul att veta om inte annat smile

Senast redigerat av C-Douglas (8 juni 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Moparboy440 skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Moparboy440 skrev:
har tråden dött eller? måste skriva ner lite fakta så att den hålls vid liv smile.
-första V16 motorn: Cadillac V-16 1930.
-första V8 motorn:Marmon 1904.
-första V10 motorn(gatbil):Dodge Viper 1992.
-första V6 motorn:Marmon 1904.

V10, räknar du inte Dodge Ram som gatbil? wink

kom dom inte först i vipern å sen i ramen,tror att de e i den ordningen de va.

Jo, Vipern kom före pickisen med motorn monterad, men motorn var designad för att sitta i RAM-serien. smile
Har för mig det var så..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang