2538
Sök

Var sitter bränslepumpen ? SAAB 900

Professor
17 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
Tja.  Jag har precis köpt en saab 900 aero 96a som inte statar. Förra ägaren sa att det var bränse pumpen. Men det kan väl mycket väl vara relät till den va? Den luktar inte besin när jag försöker dra igång den! Så nu är frågan var sitter bränsle pumpen ? Jag har kollat under bilen, och där ser man klart och tydligt att tanken sitter under baksätet. Så jag slet bort baksätet och letade efter ett hål. jo jag fann ett. men det var inte rätt! alltså så måste väl pumpen sitta nersänkt i bränsle tanken, och för att komma åt den måste jag hissa upp bilen och sedan plocka bort tanken ? Det här är min försa bil om ni undrar hur jag skriver big_smile // Martin O roll
Senast redigerat av MaxMartin18 (28 maj 2008)

234 Inlägg
28 maj 2008
MaxMartin18 skrev:
Tja.  Jag har precis köpt en saab 900 aero 96a som inte statar. Förra ägaren sa att det var bränse pumpen. Men det kan väl mycket väl vara relät till den va? Den luktar inte besin när jag försöker dra igång den! Så nu är frågan var sitter bränsle pumpen ? Jag har kollat under bilen, och där ser man klart och tydligt att tanken sitter under baksätet. Så jag slet bort baksätet och letade efter ett hål. jo jag fann ett. men det var inte rätt! alltså så måste väl pumpen sitta nersänkt i bränsle tanken, och för att komma åt den måste jag hissa upp bilen och sedan plocka bort tanken ? Det här är min försa bil om ni undrar hur jag skriver big_smile // Martin O roll

Kolla under baksätena, och vid skuffen, under det golvet, precis ovanför reservhjulsbaljan.
låter den inget är den sönder, och låter den mkt, och viner, så håller den på o gå i sönder.
sen kan du kolla alla reläer.

1 785 Inlägg
28 maj 2008
MaxMartin18 skrev:

Följ bränsle rören framifrån och bakåt istället så hittar du var bränslet matas ifrån, Inte omöjligt att pumpen sitter riktigt trångt till någonstans undertill. Endel bilar har pumpen i tanken och endel utanför. Borde finnas någon saab ägare som vet här, men de brukar vara snabbare när det gäller att kommentera på frågor angående volvo av någon anledning? tongue

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 019 Inlägg
28 maj 2008
Pumpen sitter i tanken och byts genom att ta ner tanken alternativt att såga upp ett hål i plåten under baksätet. Någon ng900-ägare vet säkert mer.

509 Inlägg
29 maj 2008
Garfield skrev:
Pumpen sitter i tanken och byts genom att ta ner tanken alternativt att såga upp ett hål i plåten under baksätet. Någon ng900-ägare vet säkert mer.

Såga upp ett hål?? Måste väl finnas en servicelucka till pumpen??
Riv ur mattan ur bagagen å kolla där med, tycker de borde finnas en lucka så man kommer åt pumpen..

5 710 Inlägg
29 maj 2008
Thiger_84 skrev:
Garfield skrev:

Nej.
Såga hål eller ta ned tanken är melodin.

MVH Jonas
..............

509 Inlägg
29 maj 2008
jonTe skrev:
Thiger_84 skrev:
Garfield skrev:

Nej.
Såga hål eller ta ned tanken är melodin.

Kasst..

9 108 Inlägg
29 maj 2008
alseryd skrev:
Saab har förmågan att stoppa soppa pumparna under baksätet.
Kolla där innan du kapar i en tank som kan smälla rakt i ansiktet på dig!
Mvh Eva.

Är väl ingen som sagt att han ska kapa i tanken heller? yikes

1 327 Inlägg
29 maj 2008
Far och köp dig en verkstadshandbok är mitt tips.

465 Inlägg
29 maj 2008
bytte på en saab 900 turbo 96a för 2 veckor sen.. du MÅSTE plocka ner tanken..finns inga serviceluckor på 900a.. det är bara palla upp bilen å börja:) bara hoppas du inte har massa bensin... kan bli blött:P om du undrar ngt mer kanske jag kan hjälpa då jag somsakt gjorde detta för 2 veckor sen:)

465 Inlägg
29 maj 2008
Aero T16 skrev:
Här har du en sida som visar lite mer:

http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto … E4nslepump

klippa sönder golvet:S?  aja.. alla har ju sitt sett... tanken sitter med  2 band dvs 2bult och nåra slangklämmor... nästan mer jobb att såga sönder bilen:S

Professor
17 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
laaantz skrev:
bytte på en saab 900 turbo 96a för 2 veckor sen.. du MÅSTE plocka ner tanken..finns inga serviceluckor på 900a.. det är bara palla upp bilen å börja:) bara hoppas du inte har massa bensin... kan bli blött:P om du undrar ngt mer kanske jag kan hjälpa då jag somsakt gjorde detta för 2 veckor sen:)

Tack så jätte mkt för hjälpen smile MECA låvade att min nya pump skulle komma redan imorgon. Så då blir det att hissa upp bilen och börja skruva smile // Martin O

70 Inlägg
20 april 2010
har liknande problem, min saab 900 -97 började hoppa idag å sen dog den bara nu går de ej att starta den, har testat byta tändkasett men nej den vägrar starta, kan det vara soppa pumpen??

tack för svaren

218 Inlägg
20 april 2010
BMW-M skrev:
har liknande problem, min saab 900 -97 började hoppa idag å sen dog den bara nu går de ej att starta den, har testat byta tändkasett men nej den vägrar starta, kan det vara soppa pumpen??

tack för svaren

skruva upp stiften, dra runt motorn o ha nån som luktar efter stark doft av bensin. om inte, kolla efter läckage. om inte, börja skruva loss tanken big_smile

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

70 Inlägg
21 april 2010
tomtemat skrev:
BMW-M skrev:

tack för svaren

skruva upp stiften, dra runt motorn o ha nån som luktar efter stark doft av bensin. om inte, kolla efter läckage. om inte, börja skruva loss tanken big_smile

tjaa ja testade så som du sa, man kände lite lukt av bensin men ska man inte kunna se att de sprutar in bensin???

218 Inlägg
21 april 2010
BMW-M skrev:
tomtemat skrev:
BMW-M skrev:

tack för svaren

tjaa ja testade så som du sa, man kände lite lukt av bensin men ska man inte kunna se att de sprutar in bensin???

Njaaa om du kör runt den länge o lyser me ficklampa ner kan du se att de blir lite blött. vettefan om du kan se själva spridningen.

70 Inlägg
21 april 2010
tomtemat skrev:
BMW-M skrev:
tomtemat skrev:

Njaaa om du kör runt den länge o lyser me ficklampa ner kan du se att de blir lite blött. vettefan om du kan se själva spridningen.

okayy ja kolla inte så noga får försöka igenn heheh

218 Inlägg
21 april 2010
BMW-M skrev:
tomtemat skrev:
BMW-M skrev:

okayy ja kolla inte så noga får försöka igenn heheh

Gör det, skriv sen vad resultatet blev. om du kanske till och med kan se spridningen smile
Sen för att kolla tändningen riktigt kan du bara spruta in lite startgas i luftfiltret o se om den tänder då. tänder den inte haru ingen lr inte tillräcklig gnista o tvärtom så haru inte bensin.
Senast redigerat av tomtemat (21 april 2010)

1 036 Inlägg
21 april 2010
alseryd skrev:
Saab har förmågan att stoppa soppa pumparna under baksätet.
Kolla där innan du kapar i en tank som kan smälla rakt i ansiktet på dig!
Mvh Eva.

Vet man inte svaret behöver man väl inte besvära sig med att skriva mad

Pumpen sitter i tanken och demonteras genom att såga upp ett hål eller att ta ner tanken som sagt:)

Sök