Alphasonic skrev:
varför ska vi stänga av kärnkraften om vi drar ner på elen? varför inte alla vattenkraftverk istället? det är billigare att producera el i ett kärnkraftverk än i ett vattenkraftverk... miljön mår bättre av kärnkraft också (tänkte på oljeutsläpp från vattenkraftverken). sen e det lättare att lägga ner/repa ett kärnkraftverk också.
Jag tycker förvisso inte att vi ska stänga kärnkraften helt, även om vi bli av med alla eluppvärmda villor i Sverige. Bättre att vi använder den överproduktionen till att stänga kol- och oljekraftverk i våra grannländer.
Växthuseffekten påverkas mycket mindre av kärnkraft, det är sant. Men miljön förstörs där man bryter uranet och vi har fortfarande inte påbörjat att lagra utbränt kärnbränsle i urberget , har vi?
Faktum är att lagringproblemen återstår. Bara för några månader sen så kom det larmrapporter att behållare med radioaktivt riskavfall hade börjat läcka i Oskarshamn. Kan inte behållarna hålla tätt ovan jord efter mindre än 30 år, varför skulle dom då hålla 10 000-tals år i urberget?
Att det skulle vara lättare att reparera eller lägga ner ett kärnkraftverk håller jag inte med om.
Att lägga ner ett helt kärnkraftverk kräver investeringar i miljardklassen och tar ungefär 20 år...
Varför inte utnyttja vattnet som ändå rinner? Vattenkraftverken fyller två funktioner. Den första är elproduktion, den andra är att lindra effekterna av vårflödet, regnmassor och så vidare.
Så även om man stänger ner vattenkraftverken så måste dammarna finnas kvar. Dammarna är dessutom det som kräver mest underhåll.
Turbinerna i vattenkraftverken är ofta uråldriga och tekniken kommer från sent 40-tal, tidigt 50-tal på många platser. Nu har jag tyvärr ingen källa, men jag har både hört och läst att om man skulle uppgradera alla svenska vattenkraftverk till senaste tekniken så skulle man kunna få ut ungefär dubbelt så hög elproduktion jämfört med idag. Men det är ingen lösning på energiproblemet, eftersom elproduktionen från vattenkraften är som lägst under vintern.
Det går åt olja till att smörja ett kärnkraftsverk också, så det går nog jämt upp.