2562
Sök

Köpråd: Större kombi för högt 60000 kr

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
4 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Okey, nu har jag väl börjat få ner antalet intressanta bilar lite.

Har hittat en Saab 9-5 2,0T årsmodell 2000, en ägare. Har gått drygt 18000 mil. Lite småsaker som skulle fixas, men den lät bra, och handlaren lät vettig. Det gick att resonera med honom (inte alltid möjligt). Jag får en ny vindruta på den bilen. 45000 kr är ut-priset.

Sedan har jag en Volvo V70 2,4 glt blackline årsmodell 2000, en ägare. Har gått drygt 24000 mil. har inte fått någon kontakt med den säljaren, men det kommer väl. 59000 riksdaler vill de ha för den.

Vad tror ni? Någon som kört någon eller båda dessa modeller? Vilken rekommenderas?

Ja skulle nog ta Saaben, då det kan nt kosta så mkt mer att fixa sakerna och så smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Drifttekniker
224 Inlägg
4 juni 2008
Kör en Peugeot 406 kombi med sportpaket. Mycket trevlig bil att köra och lastar mycket.
Sportpaketet är trevligt med annan inredning, lite mer hk och ok väghållning.

194 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
emijl:
Ja, det var ju en bra tanke. Då "får" jag 15000 kr extra i reparationspotten.

Vet ni om det är dyra originaldelar på Saab om man jämför med Volvo?

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
emijl:
Ja, det var ju en bra tanke. Då "får" jag 15000 kr extra i reparationspotten.

Vet ni om det är dyra originaldelar på Saab om man jämför med Volvo?

Tror inte någon av dom är särskilt mycket dyrare än den andra.

Och nu räknar jag inte med biltemas stora utbud av pirat-grejor till volvo utan märke mot märke.

Till dom flesta volvos hittar man ju annars det mesta på biltema om man kör pirat, sålänge det inte är några stora grejor man ska ha tag i.

Vet iaf att en reparationssats för kamkedjan på en 9-5:a kostar runt 1500kr och sen tillkommer ju jobbet om du inte kan göra det själv. Jobbet är ju den dyra biten.

EDIT: 1190kr var det den kostade:

http://speedparts.se/shop/prod/res_moto … _kit.shtml
Senast redigerat av TBOC_Razor (4 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

22 Inlägg
4 juni 2008
Vad sägs om en Audi A4/VW Passat kring 01 där. Enda problemet där är väl framvagnen som på våra fina vägar behöver nya länkarmar ibland, men dom är inte så dyra. Jag har kört många mil i en Passat -01 (3BG som karossen heter) och det är en väldigt trevlig bruksbil som inte behövt nåt annat än normal service, förutom de övre länkarmarna som var lite glappa (dom gick dock igenom besiktningen).

Finns flera vettiga motorer i dom också, 115 eller 130hk tdi tycker jag är en bra motor, stor skillnad mot dom tidigare tdi motorerna.

194 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
nmri:
Gör sportpaketet att det blir betydligt dyrare att köpa Peugeot? Och märks det stor skillnad när man kör? Har aldrig testat att köra Peugeot, så det får jag se till att göra.

TBOC_Racor:
Ser att du har en Saab, så du kanske har koll? Tänkte köra original-delar - det känns bäst. Biltemas grejer håller väl oftast...ett tag i alla fall...men rätt grejer i rätt bil och allt sådant.
En bra länk du gav mig. Ska kolla upp den lite mer.

clew:
Jag vet att Audi är ganska dyra att försäkra, och därför har jag inte ens brytt mig om att kolla på dem. De Passat jag har hittat på annons har varit minst sagt dyra i inköpspris om man jämför hur många mil de har gått. Men är de bra kvalitetsmässigt? Om de inte behöver repareras så ofta kan de ju vara ett bra köp ändå, menar jag.

Passat - är det några årsmodeller man ska passa sig för? Allt innan 2001 eller? smile

Det är jättebra att ni ger mig lite fler bilar att kolla upp! Ös på bara!

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

733 Inlägg
5 juni 2008
En annan bil som jag skulle föreslå att kolla på, är en VW Passat TDi. Hade en sån innan, riktigt härliga bilar, och sen har man den fördelen att det gårt in mycket i dom. Har ju kennel så själv hade vi ju hundburar och skit. Aldrig haft problem med att packa i dom.

Vi hade en -00 och den sålde vi nyss för 65'. Så dom är ju inte så jätte dyra eftersom dieseln kostar =/ Men drar å andra sidan ca 0,5L/mil. Sen är det ju en bil som rör på sig framåt utan att plåga den sönder och samman. Så det är en väldigt användbar bil i många lägen.

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

Mekaniker
240 Inlägg
5 juni 2008
Om jag säger BMW 5-serie touring så kommer jag ljuga om jag säger att de är bra last utrymme. tongue
bmw har inte riktigt kommit på de där med barn familjer tror jag. hehe
men som jag sett att dom flesta sagt här är de nog en Volvo V70 jag skulle rekomendera (från min sida)
för dom är sköna att köra och dom är rymliga och säkra. billig i drift om man nu inte köper de värsta man hittar dårå. tongue
aja nu har ja sagt mitt.. lycka till med bil köpet.

Bil & Maskin i Munkfors AB.

2 600 Inlägg
7 juni 2008
angåede ford så är det en bra bil rost finns ju på alla bilar går ju inte att undvika. där imot så hadde focus och mondeo problem me att  listerna under dörrana lossnade lite så rost kom in men det gick på garantin pappa gjorde de på sin focus dom lackade om tre dörrar och motorhuven och bytte bakluckan och en dörr. va inte rost på bakluckan eller motorhuven men dom lackade om och  bytte ändå. personligen så tycker jag att en focus är en bra bil dricker inte alls mycket 0,6 vi ha varit ner på 0,59 me vårans focus 1,6 liter motor på 101hk och hyffast pigg. och bra att lasta i. lycka till me bil köpet.

gör som jag kör gubba racer=)

194 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Först och främst: tack för alla lyckönskningar!

Ska kolla lite mer på Passat och se om jag kan hitta några bra objekt i min prisklass.

Först var jag mest inne på en Octavia, men det verkar vara lögn att hitta någon bra med ac. Finns inte det på den modellen? Hmm...Men de kanske inte är särskilt bra i lastutrymme- det är ju därför jag stör mig på min bil. Den måste jag ju sälja också. Ingen som är intresserad? smile

Nej...Det är svårt det där med bilköp, men det är skönt att man kan få lite feedback från er.

Ha det gott ett tag i solvärmen, och skriv gärna mer om det är så att ni kommer på något! Jag letar vidare efter den perfekta bilen smile

Ford Mustang

2 337 Inlägg
8 juni 2008
Skoda Octavia är ju en väldigt vettig bil, finns inte så många i den prisklassen hos handlare, däremot hos privatpersoner. Samma sak gäller Passaten, finns en hel del privata som är prisvärda. Hittade en hos handlare:

http://www.bytbil.com/personbilar/begag … AAAJhYw==!

Annars finns ju VW Bora kombi (mest V5'or) privat. Kan rekommendera den bilen varmt.

175 Inlägg
8 juni 2008
http://www.blocket.se/vi/16483830.htm?ca=14_s
http://www.blocket.se/vi/15780511.htm?ca=14_s

Här har du både lastutrymme och komfort som sagt smile
Går ganska snålt med, 144 hk smile

194 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Kalasbra!

De såg fina ut! Ska kolla lite mer på vad de har för historik smile

Hurdan är en Bora om man jämför med V70, Passat och 9-5?

Ford Mustang

175 Inlägg
9 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Kalasbra!

VW är ju kända för att göra bra bilar. Men ska inte uttala mig om saker jag ej vet wink
En sak jag vet däremot är att de inte är lika stora iaf smile

194 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Nisse1:
Ja, när jag sökte på internet såg jag att bilderna var på sedan-modeller...så det kan bli svårt med utrymmet som sagt. Men man måste ju undersöka alla möjligheter smile

Saabish:
Vad brukar bli problemet av denna underdimension? Vilken årsmodell blir "säker"?

Ford Mustang

2 337 Inlägg
9 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Kalasbra!

Boran är ju en Golf, så den är mindre än de bilar du nämner. Det enda som egentligen skiljer sig är fronten, så man får välja mellan kantiga och rundade framlysen wink

Edit: Baklysena skiljer sig väl åt en aning mellan Golf Variant och Bora Variant också, har jag för mig.
Senast redigerat av Sarge (9 juni 2008)

194 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Sarge:
Hm..Vilket svårt val smile

Nej, om Boran är mindre än de bilar som redan nämts är den nog dessvärre inte särskilt intressant för mig. Men om ni kommer på fler bilar så är det som sagt bara att ösa på!

Jag är inte ute efter en racermaskin, vilket ni nog redan har förstått, men bilen behöver ju inte vara tokseg heller.

Har jag rätt om jag tror att Saab har turbo på alla modeller? Och att de är sämre på det låga vridet än Volvo?

Ford Mustang

2 924 Inlägg
9 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
nmri:
Gör sportpaketet att det blir betydligt dyrare att köpa Peugeot? Och märks det stor skillnad när man kör? Har aldrig testat att köra Peugeot, så det får jag se till att göra.

TBOC_Racor:
Ser att du har en Saab, så du kanske har koll? Tänkte köra original-delar - det känns bäst. Biltemas grejer håller väl oftast...ett tag i alla fall...men rätt grejer i rätt bil och allt sådant.
En bra länk du gav mig. Ska kolla upp den lite mer.

clew:
Jag vet att Audi är ganska dyra att försäkra, och därför har jag inte ens brytt mig om att kolla på dem. De Passat jag har hittat på annons har varit minst sagt dyra i inköpspris om man jämför hur många mil de har gått. Men är de bra kvalitetsmässigt? Om de inte behöver repareras så ofta kan de ju vara ett bra köp ändå, menar jag.

Passat - är det några årsmodeller man ska passa sig för? Allt innan 2001 eller? smile

Det är jättebra att ni ger mig lite fler bilar att kolla upp! Ös på bara!

Jag kör en VW Passat 1,8T -98 utan några som helst konstiga fel! (ingen framvagnssjuka)
Jag är supernöjd efter snart 5 år med den bilen och rekommenderar dem mycket!
Kolla in på www.vwpc.se

Angående högt inköpspris på Passat...jovisst, inköpspris är ju alltid trevligt att det är lågt men det suger hårt när man inser att värdet rasat fort när de bilar ska säljas...tänk långsiktigt.

Passat Variant är lika stor som V70 men drar mkt mindre soppa, även min chiptrimmade Passat 1,8 Turbo går mkt billigare än en standard V70 2,4 utan turbo och kör lätt ifrån dem oxå ;-).
Senast redigerat av peegee (9 juni 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

2 337 Inlägg
9 juni 2008
Vad gäller Passaten kan man väl generellt säga att ju senare årsmodell desto bättre. Kanske nämnts tidigare, men de hade ju problem med gnällande framvagnar och så. Kommer inte ihåg när detta åtgärdades, men upplevde iaf det på en -99.

1 570 Inlägg
9 juni 2008
855 eller V70 tycker jag. Några år hit eller dit spelar väl ingen roll. Det går att hitta riktigt fina ex för de slantarna.

Sök