2239
Sök

Köpråd: Större kombi för högt 60000 kr

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juni 2008
Opel omega kombi, saab 9-5 kombi, v70, ford mondeo kombi är rätt stor med?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Colaberoende
1 219 Inlägg
20 juni 2008
Vi fick ju tillökning i Mars och hade ju skaffat oss en Kombi för förutbygande syfte.

Vi hade då en Saab 9-5 Aero Sportkombi ´02.
Fördelarna med den var ju komforten. Helt underbar. Man satt och åkte som en kung. Stort bagage och kraftig motor. Fick mycket för pengarna.

Nackdelarna var nog att den var ju inte så billig att köra. Man har ju lite andra kostnader när man har en nyfödd men runt 700:- per månad i försäkring, 2200:- i skatt, drack runt 1,2 liter milen vid korta körningar men på längre sträckor kunde vi komma ner i 0,7-0,8 liter milen.
Att den drog en liter olja på 100 mil var ju ett känt fel men kunde inte ta det på motorgarantin pg.a den tidigare ägaren som hade struntat i servicen.
Detta blev tyvärr en förlustaffär för oss när vi skulle göra oss av med den.

Köpte istället en Ford focus Kombi från ´00.
Fördelarna... Man åker faktiskt gott i den fast det är hårdare säten.
Kostar runt 300 i försäkring varje månad. Skatten 1300 varje år.
Mycket större bagage än i Saaben.
Dricker runt 0,6-0,7 och då har vi inte kört längre sträckor med den ännu,

Nackdelen är nog att man saknar nog "det lilla extra" i motorn. Men vi klarar oss utan det.
Saknar färddatorn som fanns i Saaben.

Sammanfattning.
Du får otroligt mycket bil vare sig du köper en Saab Sportkombi eller Focus Kombi.
Men ekonomiskt tjänar du en väldigt massa på att bara ha Forden.
Du saknar motorkraften i Forden men behöver du verkligen 250Hk när du kör barnvagn?

/Ena

194 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
hedley:
Sabla massa pengar i försäkring ni fick lägga ut. Min kostnad skulle inte bli alls så hög - typ hälften. Men det kanske är annorlunda om det är Aero sportkombi? "Min" är ju bara en vanlig kombi...Men skatten kan man ju inte komma ifrån, tyvärr.

Ofta blir det långa sträckor att köra - 16-17 mil enkel resa till min sida av släkten. Men visst kommer det bli korta sträckor också, och då är ju bränsleförbrukningen halvkul. Men vi kommer köra på etanol, så då blir det aingens billigare i alla fall.

250 hk är ju egentligen inte nödvändigt...men jag måste erkänna att jag inte gillar Fordens utseende riktigt. är jag för fördomsfull? Uppväger fördelarna nackdelarna?

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

194 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Igår fick jag provköra min moster Saab 9-3. I och för sig är det årsmodell 2006, så den är ju lite nyare...men då fick jag en uppfattning om Saab i alla fall (eftersom jag inte kört någon innan). Vilken komfort! Volvo släng dig i väggen smile I alla fall de gamla modellerna...Det var kul! Jag satt som en gudinna i den.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

1 863 Inlägg
22 juni 2008
Definitivt en Saab 9-5, billiga att köpa och komforten är underbar.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Teddan
2 495 Inlägg
22 juni 2008
666_Beast skrev:

ja köp en 9-5 kombi för 30 000 , då har du ca 30 000kr över till motorbyte sen NÄR det kommer big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 863 Inlägg
22 juni 2008
r-ted skrev:
666_Beast skrev:

ja köp en 9-5 kombi för 30 000 , då har du ca 30 000kr över till motorbyte sen NÄR det kommer big_smile

Sköter man servicen så är det inga problem...

Teddan
2 495 Inlägg
22 juni 2008
666_Beast skrev:
r-ted skrev:
666_Beast skrev:

skumt då att saab kräver fullservicebok för att motorgarantin skall gälla, ändå så står bilarna i kö för att bli lagade wink

1 863 Inlägg
22 juni 2008
r-ted skrev:
666_Beast skrev:
r-ted skrev:

skumt då att saab kräver fullservicebok för att motorgarantin skall gälla, ändå så står bilarna i kö för att bli lagade wink

Precis, som du skrev. Dom kräver en komplett ifylld servicebok... Garantijobb vettu!

Teddan
2 495 Inlägg
22 juni 2008
666_Beast skrev:
r-ted skrev:
666_Beast skrev:

Precis, som du skrev. Dom kräver en komplett ifylld servicebok... Garantijobb vettu!

nu förstog du nog inte vad jag menade eller så förstog du itne dig själv:lol:

1 dom kräver fullservad bil.
2 du säger att det inte är något problem om bilen är fullservad??
3 trots att alla bilar som lagas skall ha full servicebok så lagas en massa bilar för motorproblem....

slutet på sagan: det är ett problem även om man servar bilen, alltså du har fel ang att det inte är något problem lollollol

194 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Hm. Ja, det var ju några givande inlägg...Men med andra ord ska serviceboken vara väl ifylld om man ska kunna få något om garantin om det börjar krångla. Har jag förstår herrarna rätt?

Ford Mustang

Teddan
2 495 Inlägg
22 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Hm. Ja, det var ju några givande inlägg...Men med andra ord ska serviceboken vara väl ifylld om man ska kunna få något om garantin om det börjar krångla. Har jag förstår herrarna rätt?

ja precis , skall garantin gälla så måste boken vara fullstämplad , men enligt vissa så händer det ju inget om man följer service:rolleyes:

194 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Jag vet att ni har varit inne på Ford Focus också. Är deras flexifuel bra?

Ford Mustang

1 863 Inlägg
23 juni 2008
r-ted skrev:
Psykdoktorn skrev:

ja precis , skall garantin gälla så måste boken vara fullstämplad , men enligt vissa så händer det ju inget om man följer service:rolleyes:

Tror du har missförstått mig, det är inga problem att få den lagad på garantin om man har gjort service enligt boken.
Har inte skrivit nåt om att man inte får problem med bilen bara för att man har servat den.
Sköter du om bilen så håller den längre, punkt slut!

194 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
okey, ni får gärna sluta slåss nu. Jag har i alla fall förstått er båda två.

Ford Mustang

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
23 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
okey, ni får gärna sluta slåss nu. Jag har i alla fall förstått er båda två.

Lite nyfiken bara; men är det någon bil som du intresserad dig av speciellt mycket? smile

Allt för den där jävla hatten!

194 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Än så länge är det den där saaben jag har hittat. Den verkar vara i ett gediget skick, och bilhandlarn var väl påläst om bilen. Så den känns nog bäst än så länge. Men eftersom jag inte ska titta på den än på en vecka ungefär så håller jag alla alternativ öppna. Det viktigaste är ju att jag trivs med bilen, inte vilket märke det är (egentligen)   smile

Ford Mustang

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
23 juni 2008
Ah okey. Men ja, SAAB är bra bilar. Utan tvekan. Har dock bara kört 9-3:an. Men väldigt fina bilar! Sitter som en kung i dom enligt mig smile. Inte så dåliga köregenskaper heller för den delen. Sen är dom ju säkra också! smile.

Allt för den där jävla hatten!

Stridis
80 Inlägg
23 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Jag vet att ni har varit inne på Ford Focus också. Är deras flexifuel bra?

jag kan säga att det e den big_smile har haft 3 st Focusar, dels den första modelen (MK1), 2 st och 1 MKII, och så ska jag köpa den senaste, MKIII efter julen big_smile, den drar 0,8 tror jag om jag inte kommer ihåg helt fel, å då brukar jag växla när värvräknaren står på 4000 ungefär.. det e ju inte jättebra drag i dem men roliga att köra:D vill du ha mer fakta så kontakta mig cool tongue

EDIT: Glömde säga att 0.8 är på bensin
Senast redigerat av FFT (23 juni 2008)

"Ifall du går i nåns fotspår kommer du aldrig förbi" - Mig

175 Inlägg
23 juni 2008
Har du vägarna förbi kan du ju kika in hos Biva och provköra en Omega så du får en uppfattning om dem smile
http://www.blocket.se/vi/14100599.htm?ca=14_s
Finns ju en del fina att köpa under 60 000 big_smile

Annars kör du på SAABen du hittat, fina bilar det med smile

Sök