2560
Sök

Sugmotor och/eller NOS

58 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#1
Kan man ha ett säkert och bra effektsystem i denna kombination:

Sugmotor med dess kringkomponenter uppgraderade för att klara mer effekt utöver den befintliga.
Plus ett NOS kitt installerat att ge ca 350 hk.

Tacksam för svar

3 235 Inlägg
30 maj 2008
#2
Vilken motor är det snack om?


761 Inlägg
30 maj 2008
#3
En 3SGE gen3 lär det va om den är turbokonverterad:p Har för mig att stakarna inte vill va med i effekter över 300 hk, men lite osäker.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

119 Inlägg
30 maj 2008
#4
det ska inte bli några som helst problem.det finns färdiga NOS satser att köpa. var bara noga vid installationen.

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

12 086 Inlägg
30 maj 2008
#5
Du kan ju inte ha ett NOS-system som ger 350hk?
Hoppas du menar 350hk totalt.. det är väl bara o boosa på! smile
Snåla inte på såsen bara.

1 311 Inlägg
30 maj 2008
#6
köp ett vått system, ett som ger extra soppa vid aktivering av oxiden mao. annars kan du få spikningar

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

58 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
#7
tanken är att turbon ska bort och bytas mot en sugmotor, sen ska man naturligtvis också byta sånt som normalt sett inte pallar uppemot 300 hk. Kolvar, stakar, soppapump bla bla... Förresten, gör jag ett galet val om jag byter bort turbon?? Min enda anledning är att den inte kommer leva länge till om man vill gasa fullt ut på raksträckorna.. Pga av att en turbo egentligen inte borde existera i min bil. Jao i GT4 men nu är inte den en sådan tyvärr. Inte speciellt kul den dagen motorn rasar. Sen vad de säger vid besiktningen om den dessutom. hmm

Men.... är det bara så enkelt att det är en plusgrej? Har man turbo, ja då är det en kul grej att säga till polarna.
Senast redigerat av girl-of-speed (1 juni 2008)

1 311 Inlägg
1 juni 2008
#8
Om du ska trimma en sugmotor till de effekterna (hur mkt effekt har motorn orginal?) så måste du lägga ner mkt arbete på att utforma förbränningsrummen rätt, sätta i större ventiler med andra sätesvinklar, stroka upp motorvolymen ev. så om du inte är mkt insatt i förbränningsteknik så ska du nog ha kvar turbon! tråkigt svar men det är både svårt och dyrt att trimma upp en sugmotor!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

1 827 Inlägg
1 juni 2008
#9
Dom två sakerna som absolut inte rimmar ihop med sugtrim och NOS är kompressionen.

Ska du ens överväga att sugtrimma måste kompressionen upp, och kör du NOS på det så kommer den motorn att tacka för sig och slänga in handduken så fort du hunnit säga "Geronimo"

Jag säger bestämt nej. Antingen får du tumma på sugtrimmet med kompet, eller så får du skita i NOSen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 juni 2008
#10
Lite rolig rubrik.
"Sugmotor eller NOS?"

Som att fråga "Pizza eller ost?"

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

vingåker
68 Inlägg
8 juni 2008
#11
Din motor har 170 hk orginal.Bygga en motor så pallar nos är inte något problem.Jag vet att det finns färdiga nos kitt och köpa.Frågan är bara hur mycke hk du har planerad och dra ur motoren? 400 hk ska inte vara svårt och dra ur motoren.

Drive Nice!

1 327 Inlägg
8 juni 2008
#12
Behåll turbon istället. Blir nog dyrt att köra med nos i längden.


12 086 Inlägg
8 juni 2008
#13
Eisenhut skrev:
Dom två sakerna som absolut inte rimmar ihop med sugtrim och NOS är kompressionen.

Ska du ens överväga att sugtrimma måste kompressionen upp, och kör du NOS på det så kommer den motorn att tacka för sig och slänga in handduken så fort du hunnit säga "Geronimo"

Jag säger bestämt nej. Antingen får du tumma på sugtrimmet med kompet, eller så får du skita i NOSen.

Vad är den andra saken..

vingåker
68 Inlägg
9 juni 2008
#14
JapMax skrev:
Eisenhut skrev:
Dom två sakerna som absolut inte rimmar ihop med sugtrim och NOS är kompressionen.

Ska du ens överväga att sugtrimma måste kompressionen upp, och kör du NOS på det så kommer den motorn att tacka för sig och slänga in handduken så fort du hunnit säga "Geronimo"

Jag säger bestämt nej. Antingen får du tumma på sugtrimmet med kompet, eller så får du skita i NOSen.

Vad är den andra saken..

Bygger hon upp motoren med riktiga prylar så vill inte motoren slänga in handduken.

Men det är och rolikt med en sjukt grym sugmotor.

Drive Nice!


Sök